Intel lovar ny firmware till 320-serien SSD inom två veckor

Permalänk
Melding Plague

Intel lovar ny firmware till 320-serien SSD inom två veckor

Ingenjörerna på Intel har löst den numera ökända 8MB-buggen som drabbar SSD-enheter i 320-serien och lovar ny mjukvara inom 14 dagar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt för dom med 320.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Det va väl på tiden.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Väntar på detta. Vertex må vara snabbare, men av någon anledning känner jag större förtroende för Intels SSD samtidigt som jag kan leva med lägre prestanda.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Då får dom en ny köpare iaf ME!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Det är ju söndag idag?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det var ju ytterst liten risk att drabbas av felet, men visst är det bra att det fixas, inget kul för dom få som drabbades.

Permalänk

Om de har den färdig varför släpper de den inte nu då?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Om de har den färdig varför släpper de den inte nu då?

Det står ju att de testar så den verkligen fungerar.
Det är väl ganska klokt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markthegreat:

Om de har den färdig varför släpper de den inte nu då?

Om du har läst artikeln varför vet du inte det?

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Om jag nu köper en 320 ssd nu när denna firmware kommer. Är det bara att installera den direkt när man installerat windows på den då? Måste jag installera om windows igen då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av Mattiiss:

En fråga bara. Om jag nu köper en 320 ssd nu när denna firmware kommer. Är det bara att installera den direkt när man installerat windows på den då? Måste jag installera om windows igen då?

Jag skulle uppdaterat firmware INNAN jag installerade windows.

Permalänk

Skönt, då kan jag med gott samvete sälja min om en månad (klingar inte så bra i kundens öron med en SSD som kanske kollapsar när som helst).

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Skönt, då kan jag med gott samvete sälja min om en månad (klingar inte så bra i kundens öron med en SSD som kanske kollapsar när som helst).

Personligen tycker jag att man som konsument borde vara medveten om att SSD inte är säker lagring utan att det fortfarande är ny teknik.
Känns som det finns alldeles för många tillverkare med modeller med buggar för att hacka ner på specifikt 320-serien.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mullvad:

;11263104']
Känns som det finns alldeles för många tillverkare med modeller med buggar för att hacka ner på specifikt 320-serien.

Jovisst är det lite märkligt att det skrivs så mycket om Intels bugg medans det nästan helt tystnat om OCZ, Corsair och alla andra Sandforce 2-baserade SSDs. Detta trots att deras problem drabbat betydligt fler och fortfarande sitter ju en del med dyra BSOD-framkallande diskar.

Men det är klart, dessa är ju testvinnare så deras problem måste ju bara vara en myt... Det är ju inte så noga om systemet fryser o jävlas lite då o då och man får blåsa disken o uppdatera firmware femtioelva gånger så länge man har en disk som ser bra ut i tester.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skönt, satt och var på väg att beställa en 320 samma dag problemet uppdagades. Men nu vågar man nog införskaffa sig en, tänker dock vänta på bekräftelse att problemet är löst.

Visa signatur

[ Fractal Design Arc ] [ Corsair AX 850W ] [ Asus P8Z68-V ]
[
Intel Core i5 2500K ] [ Corsair Hydro H60 ] [ Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SLI ]
[ Corsair Vengeance Low Profile 8GB ] [ Corsair Force GT 120GB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesseract:

Jag skulle uppdaterat firmware INNAN jag installerade windows.

Jaha, hur gör man detta? Jag har aldrig tidigare kört en ssd eller uppdaterat firmware till något.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BengansBlogg:

Jovisst är det lite märkligt att det skrivs så mycket om Intels bugg medans det nästan helt tystnat om OCZ, Corsair och alla andra Sandforce 2-baserade SSDs. Detta trots att deras problem drabbat betydligt fler och fortfarande sitter ju en del med dyra BSOD-framkallande diskar.

Men det är klart, dessa är ju testvinnare så deras problem måste ju bara vara en myt... Det är ju inte så noga om systemet fryser o jävlas lite då o då och man får blåsa disken o uppdatera firmware femtioelva gånger så länge man har en disk som ser bra ut i tester.

Nu vet jag inte om du ger media en känga eller bara pratar i allmänhet, men vi har täckt upp Sandforce-problemen ganska bra med. Vi ser absolut inga hinder att klanka ner på "testvinnare", gav ju till exempel Intel 320 omdöme att vara "erkänt stabil" dagen innan den här soppan briserade. Testerna är alltid relaterade till hur läget ligger och vad vi vet just vid publiceringen, något som gäller alla typer av recensioner.

Några relaterade nyheter..
http://www.sweclockers.com/nyhet/14078-extra-problem-med-sand...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14084-corsair-aterkallar-for...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14085-ocz-vertex-3-och-agili...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14117-ocz-uppdaterar-firmwar...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14151-ocz-slapper-ny-firmwar...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14321-corsair-slapper-nya-fi...
.. samt kommentarer i sommarens SSD-test.

Det stora "problemet" är att det är så slumpmässigt vilka som drabbas. Alla våra tester har rullat utan problem, men uppenbart gäller det inte andra användare. Det enda vi kan göra är, som tidigare sagt, att uppmana alla SSD-spekulanter att hålla ett ständigt öga på nyhetsflödet och supportforum. Dessutom är det ganska tyst från både Corsair och OCZ, båda företaget verkar anse lite att det värsta är över. Det återstår väl att se hur bra senaste omgången firmwareuppdateringar fungerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2 eller om det är 3 st strömavbrott i sommar och min 320 har peppar peppar klarat sig, dock har dator stått och pillat sig i naveln varje gång. skönt med patch på gång i vilket fall som helst

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Var inte felfrekvensen rätt låg? Dvs du löpte större risk att skada disken på väg tillbaks från posten än genom att ramla på strömsladden?

Permalänk
Skrivet av '[Mullvad:

;11263104']Personligen tycker jag att man som konsument borde vara medveten om att SSD inte är säker lagring utan att det fortfarande är ny teknik.
Känns som det finns alldeles för många tillverkare med modeller med buggar för att hacka ner på specifikt 320-serien.

Absolut, och jag är jättenöjd med min, hade hållit fast vid den om jag fortfarande haft någon användning för den.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Jovisst är det lite märkligt att det skrivs så mycket om Intels bugg medans det nästan helt tystnat om OCZ, Corsair och alla andra Sandforce 2-baserade SSDs. Detta trots att deras problem drabbat betydligt fler och fortfarande sitter ju en del med dyra BSOD-framkallande diskar.

Men det är klart, dessa är ju testvinnare så deras problem måste ju bara vara en myt... Det är ju inte så noga om systemet fryser o jävlas lite då o då och man får blåsa disken o uppdatera firmware femtioelva gånger så länge man har en disk som ser bra ut i tester.

Nu är det som du skriver ju inte riktigt sant! Kommer ihåg när Swec tog upp Sandforce-problemen var o varannan dag! Gå tillbaka i Nyhetsarkivet och du kan läsa om det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att köpa en Ssd och sen installera Windows samt bf3. På folk verkar det ju nästan som om man får en ny dator när man skaffar Ssd, så det blir nog en snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Tyvärr lite sent för mig, min dog för en vecka sen och jag blev tvingad att ta till en secure erase för att få den att funka igen. Hade inget viktigt på den men det är ändå jobbigt att behöva installera om allt igen. Få hoppas den håller tills uppdateringen kommer

Har inte läst om nån annan här på Swec som drabbats av det dock så jag hör väl till de få stackarna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Tack att ni meddelar

Skrivet av Nyhet:

Ingenjörerna på Intel har löst den numera ökända 8MB-buggen som drabbar SSD-enheter i 320-serien och lovar ny mjukvara inom 14 dagar.

Läs artikeln

Har en jag hjälper med bärbar där det ännu inte krashat, men känns skit o ha rekommenderat en 320 och veta att vid för lång avstängning eller så, så kan den krasha.

Orkar inte hänga på Intels forum varje dag o kolla läget, så bra att ni berättar denna nyhet, då lär ni även berätta när fixen släpps.

(Skulle föredragit om Intel hade något att anmäla sig till, så att så fort fixen kom så fick man den nyheten, utan att för den skull som idag behöva följa deras supportforum osv för o veta om något hänt just idag)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Det var ju ytterst liten risk att drabbas av felet, men visst är det bra att det fixas, inget kul för dom få som drabbades.

Håller med.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

mac

hoppas det går att uppdatera firmware från os x/mac också

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem

Känner mig ändå trygg med min 320 disk. Tycker Intel skötte SB moderkorts felen helt utmärkt och var även där drabbad. Har essentiel backup och kommer bara svära lite om det råkar krascha innan fixen kommer.

Får även säga att nojan mot SSDs emellanåt är lite väl överdriven. Min första gen OCZ ssd med jmicron rulla fint i en stationär dator och bärbar och fungerar fult ut ännu som usb lagring. Även min Gen 2 Intel G2 disk kör på utan minsta prestanda/data förlust. Så ser fram emot en fin livslängd även på gen 2.5 intel 320 disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu vet jag inte om du ger media en känga eller bara pratar i allmänhet, men vi har täckt upp Sandforce-problemen ganska bra med. Vi ser absolut inga hinder att klanka ner på "testvinnare", gav ju till exempel Intel 320 omdöme att vara "erkänt stabil" dagen innan den här soppan briserade. Testerna är alltid relaterade till hur läget ligger och vad vi vet just vid publiceringen, något som gäller alla typer av recensioner.

Några relaterade nyheter..
http://www.sweclockers.com/nyhet/14078-extra-problem-med-sand...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14084-corsair-aterkallar-for...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14085-ocz-vertex-3-och-agili...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14117-ocz-uppdaterar-firmwar...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14151-ocz-slapper-ny-firmwar...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14321-corsair-slapper-nya-fi...
.. samt kommentarer i sommarens SSD-test.

Det stora "problemet" är att det är så slumpmässigt vilka som drabbas. Alla våra tester har rullat utan problem, men uppenbart gäller det inte andra användare. Det enda vi kan göra är, som tidigare sagt, att uppmana alla SSD-spekulanter att hålla ett ständigt öga på nyhetsflödet och supportforum. Dessutom är det ganska tyst från både Corsair och OCZ, båda företaget verkar anse lite att det värsta är över. Det återstår väl att se hur bra senaste omgången firmwareuppdateringar fungerar.

OK, point taken!

Nej, jag menade väl rent allmänt. Det har på något vis känts som att många haft ett behov av att trycka till Intel 320 lite extra just för att de flesta av oss såg dem som ett säkert kort kanske.

Problemen är ju tydligen inte över för alla, det ser man ju här på forumet och hos OCZ/Corsairs forum om inte annat. Återstår med att se om Intel infriar sitt löfte, nu när jag öppnat min käft så lär väl jag bli nästa offer (min 320 160GB har så här långt klarat fyra strömavbrott och en ägare som med darrande hand slagit på maskinen igen efter diverse offerritualer)... Om jag inte vetat om buggen så hade jag varit extremt nöjd för den har inte gett mig några problem alls (än så länge, ta i skallen, kasta salt, osv).

Visa signatur
Permalänk

Väntar med spänning på firmware!

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl