Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Offset eller fixed för CPU Voltage?

Har min 2500K@ 4.5 ghz, 1.345V och när jag kollar i CPU-Z, så ser jag att Volten alltid är den samma, men att multiplayern går ned i idle. Men inte volten, så efter lite research verkar det vara offset mode man ska använda sig utav. Som jag har förståt det ställer man in offset till max volten, så om jag ställer den till 1.345 v kan den inte gå högre, men den kan gå lägre? Finns det något negativt med att använda offset?

Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

https://prism-break.org/sv/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Det ända negativa kan ju vara att när din processor behöver högre volt för den ska upp i högre klocks och jobba och din dator inte förser din processor med just den volten då så kan det ju hända du t.ex. får BSoD.

Hur ofta detta händer vet jag dock inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Apr 2006

Har du SpeedStep aktiverat i BIOS? Den inställningen ska dra ner spänningen i idle.

Sen så tror jag faktiskt att offset är bättre för Sandy Bridge. Prova olika värden för att se hur långt du kan dra ner den, förhoppningsvis ner till <1.3.

Intel i7 2600K @ 4.4 GHz | MSI GTX 1060 Gaming X (6GB) | Corsair 8GB VENGEANCE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Decster:

Har du SpeedStep aktiverat i BIOS? Den inställningen ska dra ner spänningen i idle.

Sen så tror jag faktiskt att offset är bättre för Sandy Bridge. Prova olika värden för att se hur långt du kan dra ner den, förhoppningsvis ner till <1.3.

Ja, SpeedStep är aktiverat, men enligt CPU-Z så går inte volten ned för det.

Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

https://prism-break.org/sv/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Jag föreslår att du läser igenom den här tråden och bidrar till diskussionen med dina erfarenheter

SpeedStep sänker klockfrekvensen vid vila, dock inte spänningen.

Asus P8P67 Deluxe B3 | i7 2600k | EVGA GTX 780 Classified ACX | Corsair AX850W | 8GB Corsair XMS3 1600MHz| Noctua NH-D14 | Cooler Master HAF-X | Asus Xonar Essence STX | Qpad QH-1339 | Dell Ultrasharp 24'' U2412M