I5 2500K. Överklocknings förkortar och skadar cpun??????

Permalänk
Avstängd

I5 2500K. Överklocknings förkortar och skadar cpun??????

Hallå, sitter här och funderar om jag ska överklocka min prolle lite. Nu är det så att både garantin försvinner och att jag hört att processorns livslängd förkortas och kan gå sönder.
Nu slog mig tanken ( Om det nu är så att den skadar och förkorttar CPUn ) att om man inte höjer volten så tar inte CPU:n skada? Right?
Jag sa till min bror att jag kanske överklocka den lite och han ba:
- Du kommer förstöra den, om du överklockar går den sönder!
... O.o

Är det så, är väldigt skeptisk till det.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Konsolgrävare

Den kommer verkligen inte gå sönder om du vet vad du håller på med(och vad jag vet så är det jävligt lätt) höj bara inte vcore för mycket bara.
Det du behöver är en bra kylare för att kyla ner cpu:n. det som gör så att den går sönder är oftast/alltid värmen.

Angående att processorns livsläng beror ju helt på hur mycket du klockar och hur varm den är. brukar inte bli så stor skillnad om du har bra kylare

Kylaren som du får med ska du ALDRIG överklocka med!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |