Corsair Hydro H80 och H100

Permalänk
Melding Plague

Corsair Hydro H80 och H100

Vattenkylning är inte längre entydigt med krångliga installationer och rent ut sagt svindyra komponenter. SweClockers testar de senaste vattenkylningssystemen från Corsair.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant! Funderar faktiskt på en flytande kyllösning så testet kommer i god tid
Någon som vet om H100 passar i Define R3 (topp platserna)?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Äntligen!

Permalänk

Blir en H100 i PnPkonfig då

Permalänk
Medlem

Två grader kallare än min H60 med Gt1850. Inte värt. Köper hellre "riktig" vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Med en så pass låg överklock och utan att jämföra mot NH-D14. Eh.
H100 är säkert bättre, med fyra separata fläktar. Och då har priset sprungit iväg.
H80 kommer dock inte i närheten.
Jag tycker inte att priset är alls rättfärdigat.

-Redigerat- Med det sagt, så är de säkert förträffliga kylare, och de har äntligen "träffat rätt". Och även om det inte kommer bli något för mig, så kan jag tänka mig att rekommendera H80n till andra om priset går ned.

Skrivet av Markthegreat:

Intressant! Funderar faktiskt på en flytande kyllösning så testet kommer i god tid
Någon som vet om H100 passar i Define R3 (topp platserna)?

Jo, jag har sett andra som bidragit med bilder på det. Tror inte att de moddade.

Permalänk
Medlem

Blev förvånad över hur lite det faktiskt skiljer i pris mellan H80 och H100, jag menar typ 100 spänn mer för en 240 radiator är inte fy skam.

Permalänk

Rolig läsning!

Vet någon om H100 passar i ett Coolermaster Sniper case?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Kul att h80 som jag nyss köpt får så fina utlåtanden Synd bara att min var defekt och började ryka från pumpblocket :'(

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Med en så pass låg överklock och utan att jämföra mot NH-D14. Eh.

Nu är det faktiskt en Gulftown på 4 GHz @1.35V, vet inte exakt men det rör väl sig om ungefär 180W vilket är mer än de flesta konsumentprocessorer handlar om. Vill man ha det bästa vet man redan att man ska skaffa äkta vattenkylning.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Ser ut som att jag måste byta min h50

Permalänk

H100 skulle sitta fint dock har jag inte plats för det i mitt chassi. Kanske skall köpa nytt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Nu är det faktiskt en Gulftown på 4 GHz @1.35V, vet inte exakt men det rör väl sig om ungefär 180W vilket är mer än de flesta konsumentprocessorer handlar om. Vill man ha det bästa vet man redan att man ska skaffa äkta vattenkylning.

Ja, men det är en klock som jag skulle ta mer på allvar om det vore en Bloomfield, även om de också springer upp högre.
Men det är trots allt när TDP-värdet springer ifrån som kylare visar upp var de är som mest intressanta.

(Och jag tycker att en Gulftown, särskilt de med upplåsta multiplar, ska upp på 4.4 minst. Då kanske de bara kan jämföras mot andra high-end, men det är trots allt "bara" en 21% överklock.)

Permalänk

Nöjd med min H100, värd pengarna i förhållande till hur det presterar.

Visa signatur

Intel I7 2600k @ 4,5GHz | Corsair H100 | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) CL8
MSI Radeon HD6950 Twin Frozr III 2GB | 2TB Hitachi 7K3000 | Fractal Design Newton R2, 1000W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Ja, men det är en klock som jag skulle ta mer på allvar om det vore en Bloomfield, även om de också springer upp högre.
Men det är trots allt när TDP-värdet springer ifrån som kylare visar upp var de är som mest intressanta.

(Och jag tycker att en Gulftown, särskilt de med upplåsta multiplar, ska upp på 4.4 minst. Då kanske de bara kan jämföras mot andra high-end, men det är trots allt "bara" en 21% överklock.)

Nu är det ju iofs inte klockfrekvensen som får tempsen att springa iväg utan den höga spänningen. Men det är klart, för att få högre klock måste man ha högre spänning så jag förstår ditt resonemang.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se hur H100 presterar med PnP konfig. Även om det kanske inte är rättvist mot de andra kylarna så skulle det iaf intressera mig

Permalänk

H100 ser ju trevlig ut, har en bra kylare men kul att se fler kompletta vattenkylare på marknaden.

íde, skulle dom inte kunna göra en vinklad 240 radiator... då skulle man kunna få plats i många chassin, fast problemet är väl att det är olika långt ifrån fläkt platserna beroende på lådan

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Rolig läsning!

Vet någon om H100 passar i ett Coolermaster Sniper case?

mät platsen du har i fronten eller topp och kolla
skulle inte tro att det passar rakt av men kanske går att modda dit

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nu är det ju iofs inte klockfrekvensen som får tempsen att springa iväg utan den höga spänningen. Men det är klart, för att få högre klock måste man ha högre spänning så jag förstår ditt resonemang.

Nej, du har rätt. Men en 4.0 som kräver 1.35v kommer ge högre TDP än en 3.5 som kräver samma spänning.

Tror jag. Den drar mer watt då iaf.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med min H80

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inte D14 är med i testet.

Permalänk
Medlem

Är så himla nöjd över mitt köp av en Antec Kühler 620. Har den med 2 Scythe 1850 push-pull, precis som ni, och det verkar som om det är en smart lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizi:

Skulle vara kul att se hur H100 presterar med PnP konfig. Även om det kanske inte är rättvist mot de andra kylarna så skulle det iaf intressera mig

Mig med En av dom första sakerna jag tänkte på. Gissar på 4-6 graders sänkning med PnP, med utblås!!

Själv är jag nöjd med min H70, men nästa bygge (om ca ett år) så är det stor chans att det sitter en H100 på det!!

Och jag kan hålla med om det som flera har skrivit, det hade varit intressant att se D14 med i testen. Men siffrorna talar för sig själv!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Meh, inget videoklipp till recensionen! Har ni slutat med dem till recensionerna? Tycker att videoklippen är trevliga eftersom man får se hur saker och ting ser ut "IRL" så att säga och det är bara allmänt roligt/trevligt att se när ni pratar om sakerna också. Annars bra recension som vanligt. Men som några andra har sagt, skulle gärna haft sett några High-End luftkylare också.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sitter med en H50 fortfarande och den duger gott och väl! Kul att se att det kommer nya produkter från Corsair.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

skulle vara roligt att få se med NorthQ 3590 Siberian Tiger II i testet och se hur h100 ställer sig mot den

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Varför inga ljudnivåer???

Besviken på att de inte mäts ljudnivåer då de för många av oss här är av enormt stor vikt när vi bygger.

Speciellt vi som foldar mer eller mindre 24/7.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med testerna på swec egentligen? Blir bara kortare och kortare, mindre och mindre information och mesigare med tiden. Med mesiga menar jag att allt är i ert tycke "relativt". Fine i slutändan är det personens val om han vill lägga flera hundra extra för att vinna 2-3grader men ni måste väl hålla med om att det är _relativt_ dumt om man skulle tänka så. Eller?

Och vad är "Kräver mer plats inuti datorlådan" för poäng egentligen? Det är ju som att säga att om man köper en kombi istället för en sedan så tar den upp mer plats i garaget.... klart den gör det, den är ju större för att den har högre kapacitet! (Duuh) I så fall bör det stå "Det man vinner i prestanda överväger inte platsen man förlorar i chassit"(VS H80) eller nåt.. då är det ju förståeligt.

Permalänk
Medlem

Som ägare av ett H80 med original fläktar har jag ett litet tillägg att göra, i alla lägen än low så låter fläktarna "¤%#¤& mycket.
Och low läget är inte tillräckligt för att hålla temperaturerna i schack en 2600K i 5ghz@1,51v under 100% load, springer upp över 75c direkt
Synd att ni inte gjorde decibel mätningar i testet.

Permalänk
Medlem

Varför skriver ni inget om ljudnivån på H100? Är det därför den är helt löjligt hög i max, och om ni tagit hänsyn till detta hade ni sågat produkten?
Och även som någon annan påtalat, var är NH-D14 i jämförelsen?
Ett ganska dåligt test tycker jag!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014