Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Aug 2005

Bygga egen datorlåda?

Jag har en dator som mest står och jag funderar på att kunna använda komponenterna i ett hembyggt chassi och jag var väl mest lite nyfiken på vilka specifika krav som ställs på ett datorchassi. Måste det vara i metall? Går det att bygga i plast och/eller trä?

Tacksam för åsikter

//mt4base

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av mt4base:

Jag har en dator som mest står och jag funderar på att kunna använda komponenterna i ett hembyggt chassi och jag var väl mest lite nyfiken på vilka specifika krav som ställs på ett datorchassi. Måste det vara i metall? Går det att bygga i plast och/eller trä?

Tacksam för åsikter

du behöver i alla fal ha en sån här: https://www.inet.se/artikel/6904111/lian-li-moderkortsplat-me...
sen kan du sätta den i vad du vill

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

Jag är av den åsikten att du bör granska galleriet för inspiration. Vad man kan bygga ett chassi av begränsas bara av din fantasi.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ett hembygge kan du göra i valfritt material, det är värre om du ska sälja det och uppfylla tex emc krav, tempen är det enda du behöver tänka på, design o så är tycke o smak, bygg som du tycker men se till att det inte blir hett om du sätter i delar som drar mycket effekt, och nä du behöver inte bygga en fyrkantig låda, gör nått eget o unikt, inte bara härma en normal låda.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.