Permalänk
Medlem

Sandy Bridge OC = Random BSOD i Idle?

Jag *hade* min i5-2500k klockat i 4.5ghz helt stabil i alla krävande spel osv, men när jag kollade på filmer osv eller gjorde annat som inte var så krävande av datorn så hade jag risk för att få en random BSOD.

Jag har testat stänga av alla strömspar funktioner och jag har testat en hel del olika settings i bios, att höja volt hjälpte inte heller så det verkar inte finnas något sätt att lösa problemet på (om inte någon nu råkar veta ngt).

Först trodde jag att det var bara mitt mobo men jag har hört att andra med olika mobos också upplevt liknande, så min fråga är till er alla SB klockare, upplever ni något liknande? har ni gjort det och rådat bot på det? hur i så fall?

F.ö är detta en väldigt snabb processor, otroligt stabil men jag känner mig lite smått missnöjd om detta är ett olösbart problem då jag avskyr när man får random BSOD's i idle istället för i load som det vanligtvis är...

99% säker på att detta problem uppstår pga moderkorten om något, då processorn inte felar på ngt sätt och är väldigt bra att OC'a med.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Vad får du för felkod?
"Jag får BSOD" säger noll för mig.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Vad får du för felkod?
"Jag får BSOD" säger noll för mig.

Ärligt talat har jag den ej uppskriven Har inte heller datorn klockad just nu men jag kan klocka den igen och uppmärksamma koden nästan gång detta inträffar.

Edit - Loadat min OC profil i UEFI nu, inväntar nästa random BSOD för att få fram felkoden.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Vad händer om du backar volten till 1.26 istället för 1.27 (tar från sig) och kör prime i blend?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Vad händer om du backar volten till 1.26 istället för 1.27 (tar från sig) och kör prime i blend?

Hur länge skall jag pröva?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Räcker bra med 5 minuter. Får du BSOD inom 5 minuter så ligger du på gränsen med volt som chippet behöver.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Räcker bra med 5 minuter. Får du BSOD inom 5 minuter så ligger du på gränsen med volt som chippet behöver.

Ok skall pröva detta, återkommer snart med resultat.

Edit - Ok, testade köra 10 minuter nu i blend på 1.26v och inget problem uppstod

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

MSI:s moderkort till 1155 har en ganska stor positiv vDroop, dvs. så går din vcore i load 0.03-0.04v över din normala idle vcore. Anledningen till att du får slumpmässiga BSODs är att processorn får lagom med vcore under load, men får för lite vcore när datorn jobbar lätt eller är i idle.

Höj din cpu volt till sådär 1.29v eller 1.30v så får den tillräckligt med volt under både idle och load. Min 2500k kräver 1.30v för att undvika idle BSODs på mitt MSI P67A-GD65. Om jag bara testar med Prime95 load så klarar den ner till 1.27v eller så, men då blir det ostabilt i idle.

Jobbigt att behöva köra högre volt än vad som egentligen krävs, men hoppas på att MSI kommer ut med ett ny version av deras BIOS som fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeenArk:

MSI:s moderkort till 1155 har en ganska stor positiv vDroop, dvs. så går din vcore i load 0.03-0.04v över din normala idle vcore. Anledningen till att du får slumpmässiga BSODs är att processorn får lagom med vcore under load, men får för lite vcore när datorn jobbar lätt eller är i idle.

Höj din cpu volt till sådär 1.29v eller 1.30v så får den tillräckligt med volt under både idle och load. Min 2500k kräver 1.30v för att undvika idle BSODs på mitt MSI P67A-GD65. Om jag bara testar med Prime95 load så klarar den ner till 1.27v eller så, men då blir det ostabilt i idle.

Jobbigt att behöva köra högre volt än vad som egentligen krävs, men hoppas på att MSI kommer ut med ett ny version av deras BIOS som fixar det.

Ok, ska pröva detta då jag nyligen fick BSOD igen, hann ej ta bild på koden men vart massa nollor (och ngt mer i slutet) iaf

Edit - testar nu på 1.305v, vi får se om detta är stabilt nu under ett par dagar... (om ens så länge? )

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One