Permalänk

corsair h80 problem

Hej,

Jag har skaffat mig en h80 men som bara strular.

1. Jag kan inte ändra hastigheten på fläktarna.

2. fläkten längst bak börjar snurra i maxvarv och slutar sen snurra och börjar sen igen, gör samma sak om och om igen. men fläkten längst fram funkar.

Jag har kopplat fläktarna till pumpen och pumpens molex till en molex från nätagget.

Vad sjutton är det som är fel?
Jag använder cooler master sickleflow fläktar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag tror dina fläktar måste vara PWM-styrbara, alltså med 4 pins-fläktkontakt. Dina Sickleflow är bara 3pin.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem. fast vet dock inte om det var den bakre , kollade aldrig, hörde bara att nån/båda gick upp på högvarv sen ner till normal, sen upp igen. Dock så slutade mitt igår.

Fast nu låter det som ett vinande ljud från pumpen tror jag det är, nån som vet varför?

Edit: Ljudet kommer från fläktarna, den fläkten som är innåt, mot moderkortet såattsäga, snurrar ganska dåligt. När man trycker i mitten på fläkten så stannar den, och då vill den inte börja snurra igen. För att få den att börja snurra måste man hjälpa till och snurra lite på den så kommer den igång. Nån som har nån aning?

Permalänk

Nu bytte jag till orginal fläktarna och det funkar men jag fick bara i en utav fläktarna, den andra gick bara inte i, det knaka till i pumpen och nu är skalet lite löst :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixhk96:

Nu bytte jag till orginal fläktarna och det funkar men jag fick bara i en utav fläktarna, den andra gick bara inte i, det knaka till i pumpen och nu är skalet lite löst :/

Satte du i fläkten på rätt håll då? Du vet den bara ska gå i på ett håll?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoobN:

Har exakt samma problem. fast vet dock inte om det var den bakre , kollade aldrig, hörde bara att nån/båda gick upp på högvarv sen ner till normal, sen upp igen. Dock så slutade mitt igår.

Fast nu låter det som ett vinande ljud från pumpen tror jag det är, nån som vet varför?

Edit: Ljudet kommer från fläktarna, den fläkten som är innåt, mot moderkortet såattsäga, snurrar ganska dåligt. När man trycker i mitten på fläkten så stannar den, och då vill den inte börja snurra igen. För att få den att börja snurra måste man hjälpa till och snurra lite på den så kommer den igång. Nån som har nån aning?

jag ser ingen annan förklaring än att det är fläkten det är fel på, har du provat att byta den eller bara köra med en fläkt? ifall det visar sig att så är fallet(du kan validera det genom att sätta den andra fläkten på samma plats).

Permalänk

Jarå men den vägrar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@anjora , Har du nån teori om varför den går upp i varv då? Fläkten det är fel på där också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoobN:

@anjora , Har du nån teori om varför den går upp i varv då? Fläkten det är fel på där också?

h80 har tre fläktlägen och ifall du då har kylaren på high(även medium till viss del skulle jag tro) så varvar fläktarna upp rätt bra ifall vattentemperaturen blir hög(vilket den lär bli ifall fläkten inte funkar som den ska), men kolla som sagt ifall det är fläkten för när jag tänker efter kan det vara fläktstyrningen som h80 har som orsaker problemet(att den andra fläkten funkar talar emot detta dock).

h80 använder inte pwn styrda fläktar så det är rimligt att tro att det kan uppstå problem enbart pga det, prova iaf med de tre fläktlägerna.

Permalänk
Medlem

jag har oxå precis skaffat en H80 har även jag cooler master sickleflow fläktar

om jag har dom kopplade i fläktkontrollen/pumpen så står dom mycke stilla oavsett om den står på min, medium eller max. o cpu tempen går upp mot 70c. medans om ja kopplar dom mot motherboarden så står dom ju på max hela tiden. vilket känns lite onödigt o lite väl högljut... har inte lyckats lista ut någon lösning på detta kring o få dom o snurra på medium fart hela tiden på medium settingen på pumpen. någon här som vet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neobob:

jag har oxå precis skaffat en H80 har även jag cooler master sickleflow fläktar

om jag har dom kopplade i fläktkontrollen/pumpen så står dom mycke stilla oavsett om den står på min, medium eller max. o cpu tempen går upp mot 70c. medans om ja kopplar dom mot motherboarden så står dom ju på max hela tiden. vilket känns lite onödigt o lite väl högljut... har inte lyckats lista ut någon lösning på detta kring o få dom o snurra på medium fart hela tiden på medium settingen på pumpen. någon här som vet?

du får prova med orginalfläktarna och se om samma problem uppstår då(om du inte redan har gjort det), det kan vara så att fläktkontrollern som h80 har inte funkar bra ihop med fläktarna , kolla iallafall så att fläktarna är ordentligt inkopplade.

en lösning hade varit att skaffa en fläktkontroller(vad jag har läst är den som h80 har inte speciellt bra).

Permalänk
Skrivet av felixhk96:

2. fläkten längst bak börjar snurra i maxvarv och slutar sen snurra och börjar sen igen, gör samma sak om och om igen. men fläkten längst fram funkar.

Jag har samma problem, fast för mig gäller detta båda fläktarna (silverstone airpenetrator), dock funkar dom utmärkt om jag har dom i mb't... Visst att det inte är hela världen att dom går i höga varv hela tiden, men endå, köpte dom för att dom har just bra effekt på radiatorer pga särskilda luftflödet. Tycker hela grejjen är skum att så många har samma problem. Någon som är lite visare nu sisådär 3 månader senare?
MvH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

h80 har tre fläktlägen och ifall du då har kylaren på high(även medium till viss del skulle jag tro) så varvar fläktarna upp rätt bra ifall vattentemperaturen blir hög(vilket den lär bli ifall fläkten inte funkar som den ska), men kolla som sagt ifall det är fläkten för när jag tänker efter kan det vara fläktstyrningen som h80 har som orsaker problemet(att den andra fläkten funkar talar emot detta dock).

h80 använder inte pwn styrda fläktar så det är rimligt att tro att det kan uppstå problem enbart pga det, prova iaf med de tre fläktlägerna.

Hmm...det är väl pumpen som har 3 lägen? Fläktarna ska väl gå "steglöst", eller?
Dock har jag konstant hastighet på mina fläktar oberoende av vad jag väljer på pumpen. Något som är fel kan jag tro men har inte brytt mig så mycket än då jag ligger i 27 grader idle och 52 grader i full load.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H