Permalänk

Överklocka mitt GTX580 DCii

Hallå där!

Jag sitter och glor på överklockningsmöjligheterna på mitt GTX580 och ASUS smartdoctor har 3 st spakar att dra i. VCORE, Engine och Memory.

Hur påverkas prestandan vid ökning av respektive värde. Varför vill man öka Volt-talet t.ex?

En fråga till: Hur mycket har du överklockat ditt GTX580?

Visa signatur

Data...

Permalänk
Hedersmedlem

Prestandan ökar mest om man ökar Coreclocken (kallas nog Engine här), det är den som styr frekvenserna på kortet. Memory är inte lika värd att höja, då minnet ger ganska liten skillnad i prestanda. VCORE vill man höja när grafikkortet inte längre är stabilt när man höjer klockfrekvenserna. Höjer man Vcore en aning då så kan det bli stabilt igen, och man kan söka ännu högre frekvenser.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Notera dock att voltökning är det som dödar datorkomponenter snabbast så var försiktig och öka i små steg, stresstesta efter varje ökning!

Permalänk
Medlem

Memory clock ska inte påverka lika mycket som "Engine" (Core/Shader clock?)

Dra upp core och shader clock med några MHz i taget och stresstesta. Om något oväntat händer så behöver du förmodligen öka spänningen en aning.

Skrivet av BillyBobCraskin:

En fråga till: Hur mycket har du överklockat ditt GTX580?

Kör 800 MHz för tillfället (behöver inte mer prestanda just nu) men har provat 1000 MHz för skojs skull Fick dock grafikbuggar i spel då. Har ej noggrant testat hur högt kortet kan gå, runt 910 MHz verkar gå bra i alla spel, 950 MHz i några spel etc, dock som sagt, har inte testat så noggrant.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Kommer upp i 915 MHz som max. Det som är konstigt är att jag måste ha ganska hög frekvens på Memory. Annars blir kortet instabilt av någon anledning

Visa signatur

C>++

Permalänk

Jag tackar ödmjukt för galet snabba svar. Jag antar att man får skruva och kalibrera under en period.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Skrivet av jkrohn:

Notera dock att voltökning är det som dödar datorkomponenter snabbast så var försiktig och öka i små steg, stresstesta efter varje ökning!

Vad är räknas som "små-steg"? Är t.ex 1.025 till 1.030 för litet eller lagom?

Jag kör Heaven DX11 Benchmark. Ska jag köra något annat?

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Vad är räknas som "små-steg"? Är t.ex 1.025 till 1.030 för litet eller lagom?

Jag kör Heaven DX11 Benchmark. Ska jag köra något annat?

Det ska nog funka fint. Dock gjorde jag en latare lösning och tog volten till 1.1 och sen kollade hur mycket jag kunde klocka. Blev det ostabilt höjde jag volten med 0.02 osv ^^

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Jag tackar ödmjukt för galet snabba svar. Jag antar att man får skruva och kalibrera under en period.

Kör på! Kul som fan när man väl kommer in i det! tanka furmark eller MSI kombustor o stresstesta på, tänk på att tempraturer är ganska viktigt att hålla låga, tror dock 580:an tål en del stryk sen kommer du aldrig upp i samma tempraturer i spel som i burntests

Lycka till

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Hallå där!

Jag sitter och glor på överklockningsmöjligheterna på mitt GTX580 och ASUS smartdoctor har 3 st spakar att dra i. VCORE, Engine och Memory.

Hur påverkas prestandan vid ökning av respektive värde. Varför vill man öka Volt-talet t.ex?

En fråga till: Hur mycket har du överklockat ditt GTX580?

har ett likadant kort som du, vad slutade du på som optimala inställningar?
Och Vad fick du för score i Heaven?

/ Grim

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Höj core klocken gradvis tills du får artefakter / drivarna kraschar. Sen höjer du Vcoren ett snäpp och kollar om du kan fortsätta. Fortsätt så länge du känner att det är säkert / tempen inte stiger för mycket. 90 grader ska kortet klara iallafall.

Gör samma sak med minnet sen, sen får du försöka kompromissa ihop de båda max resultaten. Coren ger mer prestanda än minnet så ha den högre. Tror Vcoren är låst vid 1.138 men du kommer antagligen inte behöva / kunna gå så högt ändå. Sitter själv på 900mhz core / 2085 mhz minne stabilt med bara 1.063v , det är ett DirectcuII kort dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Höj core klocken gradvis tills du får artefakter / drivarna kraschar. Sen höjer du Vcoren ett snäpp och kollar om du kan fortsätta. Fortsätt så länge du känner att det är säkert / tempen inte stiger för mycket. 90 grader ska kortet klara iallafall.

Gör samma sak med minnet sen, sen får du försöka kompromissa ihop de båda max resultaten. Coren ger mer prestanda än minnet så ha den högre. Tror Vcoren är låst vid 1.138 men du kommer antagligen inte behöva / kunna gå så högt ändå. Sitter själv på 900mhz core / 2085 mhz minne stabilt med bara 1.063v , det är ett DirectcuII kort dock.

2085MHz i minnet?! Jag har ett 580 DCII och är i klockningstankar. men som standard är ju minnet 4008(?) i "smart doctor"
Ingen idé att håna, då jag är en noob på sånt här!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

2085MHz i minnet?! Jag har ett 580 DCII och är i klockningstankar. men som standard är ju minnet 4008(?) i "smart doctor"
Ingen idé att håna, då jag är en noob på sånt här!

2085Mhz är vad som står i msi Afterburner, den riktiga frekvensen är * 2 alltså 4170.