Vill uppgradera mina RAM, vad för CL ska man ha?

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera mina RAM, vad för CL ska man ha?

Tjoflöjt!

Sitter i RAM-minnenas underbara värld och är lite lost!
Jag har uppgraderat datorn i övrigt och undrar om jag ska ge mig på RAMen också?!

Jag har 6GB corsair 1600 MHz CL 9-9-9-28(24 kanske?) idag. och funderar på att gå upp till 2000 MHz ( http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CMZ12GX3M3A2000C10 )

Jag har sett att CL är viktigt, och de nya jag har tänkt har ju 10-10-10-27 . vilket säger mig sqaut! =/

Hjälp en vilsen datorniird

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, en uppgradering av timings och hastighet är inte speciellt nödvändig. Framför hastigheten på minnena spelar i princip ingen som helst roll. Timings ändrar lite, men inte tillräckligt för att det ska vara värt att köpa minnen med lägre timings. Siffrorna som syftas på i CL är delay, antal nanosekunder innan minnet "reagerar". Det vill man givetvis ha så lågt som möjligt, men det är inte värt att lägga pengar på.

Såg någonstans att 1600MHz-minnen CL9 var de mest prisvärda.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”