Noctua NH-U12P + Asus SABERTOOTH + Vengeance-minnen=?

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P + Asus SABERTOOTH + Vengeance-minnen=?

Någon som vet om man kan få dit en Noctua NH-U12P på ett Asus SABERTOOTH med Corsair Vengeance-minnen?

Minnena är ju höga och slotarna sitter ju nära sockeln, så till frågan, är det någon som vet om detta går ihop?
Helst vill man ju att man kan använda alla fyra ram-slotsen...

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design R3, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD Phenom II 965BE C3 @3,0Ghz 1,125v, Corsair PC2-6400 4GB 800MHz, GTX 460 1GB SOC, coolermaster 600w, Vertex 3 120GB, Windows 7 64bit...

Permalänk
Medlem

Förmodligen tar fläkten upp den närmsta minnesplatsen. Du ska ju också kunna sätta fläkten lite högre upp så du kan få plats med ett minne under, men då får du nog ta bort den höga kylflänsen på minnet.

http://www.noctua.at/main.php?show=faqs&step=2&products_id=31...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

mm, det finns inte mycket plats under den för Corsair vengeance minnen med kylflänsar på.
Det är i all fall vad jag har läst (letar själv efter en bra kylning för sabertooth)

Vad jag har läst så är det ett par personer som ist köpt Noctua NH-C14 och tagit bort den undre fläkten.
NH-C14 har 65mm under sig om du tar bort den och vinklar alla heat pipes till ett annat håll från dina minnen.

Bild (inte min, hitta den på en sida med google) värkar som att NH-U12P blockar iaf en plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NazOneX:

Någon som vet om man kan få dit en Noctua NH-U12P på ett Asus SABERTOOTH med Corsair Vengeance-minnen?

Minnena är ju höga och slotarna sitter ju nära sockeln, så till frågan, är det någon som vet om detta går ihop?
Helst vill man ju att man kan använda alla fyra ram-slotsen...

Tack på förhand!

med högsta sannorlikhet kommer vanliga vengeance minnen ta i kylaren men du kan ju alltid köpa low profile minnen http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar alla! Setupen är redan köpt så det är kylaren som återstår, därför jag undrar. Ska mäta minnerna och se hur höga dem är... Tack så länge

Visa signatur

Fractal Design R3, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD Phenom II 965BE C3 @3,0Ghz 1,125v, Corsair PC2-6400 4GB 800MHz, GTX 460 1GB SOC, coolermaster 600w, Vertex 3 120GB, Windows 7 64bit...

Permalänk
Medlem

Jag hade den kombinationen och det fungerar ... man får trolla sig fram dock, dvs, vara ytterst försiktig när man monterar på Noctunan.
Testade också köra med bara en fläkt så den inte täcker fullt fullt men i slut ändan kvittar det, det tar lite plats vilket som.
Kör liknande lösning nu för jag var för paranoid
Återkommer med kort på det under veckan.

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dengo:

Jag hade den kombinationen och det fungerar ... man får trolla sig fram dock, dvs, vara ytterst försiktig när man monterar på Noctunan.
Testade också köra med bara en fläkt så den inte täcker fullt fullt men i slut ändan kvittar det, det tar lite plats vilket som.
Kör liknande lösning nu för jag var för paranoid
Återkommer med kort på det under veckan.

Ska köpa samma uppgradering (MB+CPU+MEM) från komplett.se

Om man kollar på manualen från Asus sida, så ska man sätta i 2 st minnen i bankerna A2 och B2 och då verkar det som att kylaren inte tar i minnena?
Hur har du satt i dina minnen?

Permalänk
Medlem

Jag kör den setupen fast med endast 2 minnen (A2,B2). Då går det preeecis. Skall du använda alla 4 minnesplatserna kommer "A1" ta i fläkten. Då måste du montera fläkten på ngt annat sett eller ha andra minnen.

PS du kan ju alltis "såga" av flänsen på ett av minnena. De kommer ju kylas fint så nära fläkten ändå...

PS jag kör med en "assist fan" på moderkortet. Den behövs nog inte och moderkortet blir inte för varmt utan den (klockat till 4.6). Dock skulle jag köpa ny kylare idag skulle jag nog kolla på Noctuas NH-C14 som blåser nedåt som moderkortet föredrar. Har inte gjort någon research på det dock...

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Medlem

Tack alla för ännu mer svar! Efter lite studier så blir det nog en annan kylare, det har ju kommit några fler sen Noctua NH-U12P kom

Visa signatur

Fractal Design R3, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD Phenom II 965BE C3 @3,0Ghz 1,125v, Corsair PC2-6400 4GB 800MHz, GTX 460 1GB SOC, coolermaster 600w, Vertex 3 120GB, Windows 7 64bit...

Permalänk
Medlem

Kan man få vara så fräck att fråga vad du valde för kylare sen? Sitter själv och letar efter något vettigt som får plats med 4 vengeance minnen. En Noctua NH-12P hade ju inte varit helt fel om den nu bara hade fått plats.