AMD Bulldozer 46 procent större än Intel Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

AMD Bulldozer 46 procent större än Intel Sandy Bridge

AMD snålar inte på kretsyta i kommande Bulldozer. Den nya processorn är hela 46 procent större än Intel Sandy Bridge, vilket antyder om både högre strömförbrukning och tillverkningskostnad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längtar spänt på release!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Låter som man kanske gjorde rätt i att byta upp sig ifrån Phenom2 till 2600K förre veckan ändå då

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Biffigt! Det gillar vi!

Permalänk
Medlem

Tycker rubriken var lite...missvisande. Trodde först att det rörde sig om att Bulldozer är 46% större i marknadsandelar. Eller hur man säger...sen läste jag texten under rubriken.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Den är ju iallafall mycket mindre än GF110

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hoppas på att detta är ett monster!!!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Vill se prestanda!

Permalänk

Får väl bli en 8 kärnig cpu, så man kan börja folda på den

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Får vi hoppas att storlek = power!

Permalänk
Medlem

Blir ett Bulldozer köp i höst med en helt ny burk, oavsett prestandan all out amd

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Den är ju iallafall mycket mindre än GF110

Tack för informationen. Givandet i sammanhanget.

Permalänk
Avstängd

Kan man förvänta sig likvärdig prestanda som Intel så kvittar det kanske?

Permalänk
Medlem

Lite konstig rubrik håller jag med om.
Sedan känns jämförelsen så otroligt missvisande att det är läskigt.
Ta istället o titta på Intels E7 serie. 2820 är en av de som passar bäst i jämförelse med mängd minne och kärnor. Då blir skillnaden GANSKA stor

Permalänk
Medlem

Större betyder bättre

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Tycker rubriken var lite...missvisande. Trodde först att det rörde sig om att Bulldozer är 46% större i marknadsandelar. Eller hur man säger...sen läste jag texten under rubriken.

Hur kunde du tro det egentligen..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Size does matter

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Då var rykterna falska om att vissa AM3 kort såsom crosshair formula IV skulle funka med bulldoozer?

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Avstängd

Tråkigt, för inget tyder på att det är ett prestandamonster.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Då var rykterna falska om att vissa AM3 kort såsom crosshair formula IV skulle funka med bulldoozer?

Nej, det är själva chippet som är större, men den tar bara upp en liten del av ytan på den fysiska processorn med heat-spreader, pinnar och allt. Den är förmodligen ungefär som phenom 2 på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Då var rykterna falska om att vissa AM3 kort såsom crosshair formula IV skulle funka med bulldoozer?

varför skulle de vara det? storleken på socklarna am3 och am3+ är ju samma, det är enbart någon pin som skiljer.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

8 kärnor tar plats, 16 MB cache tar också plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Då var rykterna falska om att vissa AM3 kort såsom crosshair formula IV skulle funka med bulldoozer?

Det är inget rykte att det ska fungera. Det är officiell information.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

AMD snålar inte på kretsyta i kommande Bulldozer. Den nya processorn är hela 46 procent större än Intel Sandy Bridge, vilket antyder om både högre strömförbrukning och tillverkningskostnad.

Läs artikeln

46% mer prestanda?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Får vi hoppas att storlek = power!

Mja det eller bara massa värme, återstår att se

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Lite konstig rubrik håller jag med om.
Sedan känns jämförelsen så otroligt missvisande att det är läskigt.
Ta istället o titta på Intels E7 serie. 2820 är en av de som passar bäst i jämförelse med mängd minne och kärnor. Då blir skillnaden GANSKA stor

513mm^2...inte illa

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Tack för informationen. Givandet i sammanhanget.

ta ett skämt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Frågan är då hur stor LGA2011 kommer att bli med tanke på storleken på deras heatspreader.

Får hoppas att AMD´s nya serie krossar Intel´s Sandy Bridge iaf, och att deras nya arkitektur blir något att satsa på.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Dags att se lite prestanda på Bulldozer, så man vet om det är prisvärt eller inte framöver.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Stor!
Men hoppas den smiskar intel iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron