Speedfan fan controlling, hjälp mig att förstå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Speedfan fan controlling, hjälp mig att förstå!

Hej

Jag vet hur man kontrollerar fan speed med hjälp av programmet speedfan, men jag vet inte vad som är vad dvs. vad alla dessa begrepp betyder...
Jag har googlat redan, men har inte fått svar på alla frågor.

Här ser ni en bild där jag tryckt upp configurerutan, behöver hjälp med följande:

1.
I Speedfan Readings
Temp1 temperaturen motsvarar min temp för CPU
Temp2 motsvarar min moderkortstemp
Temp3 är fail.
HD0 är min hårddisk
Core motsvarar min temp för CPU cores ("AMD K10")
Är detta sant?

2.
I Speedfan Readings
Varför registrerar speedfan bara hastigheten på mina två chassifläktar och inte min CPU fläkt? allt är kopplat till moderkortet. Jag ser Fan2 och Fan3 är 1200RPM, antar att det är mina chassifläktar, för i HWMonitor finns dessa 2 + en fläkt som går i 700-900RPM, som jag antar är CPU-fläkten.
HWmoniter registrerar alla mina tre fläktar.

3.
I Configurerutan
Hur vet jag vilken fläkt som är Speed01 resp. 02/03/04/05/06?
Jag ser under kolumnen"Chip" SB 7xx/8xx PM2 på Speed01/02/03
Jag ser under kolumnen "Chip" IT8718F på Speed 04/05/06
Jag ser under kolumnen "Sensor" Pwm1/2/3
Under tabben "Fans" i configure så ser jag Speed01/02/03/04/05/06, som om jag har 6 fläktar? varför?
Vad är vad? Vilka fläktar är mina chassifläktar och vilka fläktar är mina CPU fläktar och hur kan man komma fram till det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av constipation:

Hej

Jag vet hur man kontrollerar fan speed med hjälp av programmet speedfan, men jag vet inte vad som är vad dvs. vad alla dessa begrepp betyder...
Jag har googlat redan, men har inte fått svar på alla frågor.

http://i51.tinypic.com/2092hwj.jpg

Här ser ni en bild där jag tryckt upp configurerutan, behöver hjälp med följande:

1.
I Speedfan Readings
Temp1 temperaturen motsvarar min temp för CPU
Temp2 motsvarar min moderkortstemp
Temp3 är fail.
HD0 är min hårddisk
Core motsvarar min temp för CPU cores ("AMD K10")
Är detta sant?

2.
I Speedfan Readings
Varför registrerar speedfan bara hastigheten på mina två chassifläktar och inte min CPU fläkt? allt är kopplat till moderkortet. Jag ser Fan2 och Fan3 är 1200RPM, antar att det är mina chassifläktar, för i HWMonitor finns dessa 2 + en fläkt som går i 700-900RPM, som jag antar är CPU-fläkten.
HWmoniter registrerar alla mina tre fläktar.

3.
I Configurerutan
Hur vet jag vilken fläkt som är Speed01 resp. 02/03/04/05/06?
Jag ser under kolumnen"Chip" SB 7xx/8xx PM2 på Speed01/02/03
Jag ser under kolumnen "Chip" IT8718F på Speed 04/05/06
Jag ser under kolumnen "Sensor" Pwm1/2/3
Under tabben "Fans" i configure så ser jag Speed01/02/03/04/05/06, som om jag har 6 fläktar? varför?
Vad är vad? Vilka fläktar är mina chassifläktar och vilka fläktar är mina CPU fläktar och hur kan man komma fram till det?

Lite trial and error:

Koppla ur en fläkt, starta datorn, notera vilken som försvinner från listan. Rince and repeat.

Vad gäller registrering av fläktar så kanske det beror på hur du kopplat in den. Tror att du behöver en 3 pins kontakt för att den ska skicka hastighetsinfo och 4 pins kontakt för att kunna styra hastighet från windows. Inte alla program läser av rätt pinnar heller, på moderkortet.

Om du är intresserad av att styra dina fläkter skulle jag starkt rekommendera att du köper en fläktkontroller med reglage på.

I7930@3.80 | GTX 580 | Intel 320 - 160 GB | 6 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER