Permalänk
Medlem

Kör man just crossfire så tycker jag att man ska ha en lite större marginal än när man kör singelkort. Ska du klocka korten de allra minsta kommer dom dra sjukt mycket mer ström.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Well, du får säga vad du tycker & tror, men grejer (nätagg) brinner faktiskt upp samt drar med sig hela systemet i sjön i bland. Så det finns anledningar varför folk åtminstone kör med lite marginal, i detta fall har vi inga andra kort eller äns moderkort inräknat och tdp för cpu & två 6950 ligger redan extremt närma 550w. AMD själva vill ligga på den säkra sidan och rekommenderar 500w till ETT 6950 samt 550w till ETT 6970, dom räknar förmodligen in varierande kvalite men det är vad dom säger. Kanske råkar det vara ett av de bättre aggen, kanske ett måndagsex, det återstår att se. Ligger agget på max brukar det prestera sämre, vid högre temperaturer osv, levererar det inte en jämn ström så kommer komponenterna att lägga av förr eller senare i vilket fall.

Nätaggregat brinner inte upp för att man belastar det till max...skit brinner och kvalitet håller då ett kvalitetsagg har alltid säkerhetsfunktioner om det skulle bli för varmt eller om man går för långt över specifikationerna just för att dom inte ska gå sönder.

Fördelen med att lägga sig strax under är för att livslängden blir kortare ju varmare nätagget blir och då kommer fläkten snurra på max för att kyla det hela, seriösa testare kör alltid hot test som inte går att jämföra med en nätdel som sitter i ett chassi och tar in luft underifrån tex och dom flesta bra nätdelar klarar sig fint i hotbox tester således utmärkt i chassit också.

Personligen skulle jag inte rekommendera HD6970 CF på 550watt däremot HD6950 bör gå utmärkt då det finns marginaler som diagrammen visar sen har han 2500K som drar lika mycket kräm överklockad 4.5ghz som Sweclockers testcpu drar oklockad...
Ett litet problem som uppstår är också att grafikkorten vill ha 2 strömkällor vardera och 550wattarn har bara 2st så adapters behövs om dom inte medföljer grafikkorten. 4st PCI-E bör i mitt tycke vara standard vid 550-600watt 2011 men så är tyvärr inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Personligen skulle jag inte rekommendera HD6970 CF på 550watt däremot HD6950 bör gå utmärkt då det finns marginaler som diagrammen visar sen har han 2500K som drar lika mycket kräm överklockad 4.5ghz som Sweclockers testcpu drar oklockad...

Kan du visa vilka marginaler du menar, för jag kan då inte se nåra?
Du såg också att testet på swec testades i 3dm vantage, dvs där fysik/ai samt grafik aldrig belastas samtidigt då just testen är uppdelade, skulle det vara en riktlinje att gå efter? Vem har utsätt vantage till något slags test för strömförsörjning egentligen, en anledning är att inte pressa graffarna för hårt då powertune kickar in och resultaten blir felaktiga, i vilket fall så överträffar säkerligen crysis, metro samt call of pripyat denna load och använder nog mer cpukräm i samma veva.

Om ni endast går efter detta vantagetest som bas så är det riktigt pinsamt...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kan du visa vilka marginaler du menar, för jag kan då inte se nåra?
Du såg också att testet på swec testades i 3dm vantage, dvs där fysik/ai samt grafik aldrig belastas samtidigt då just testen är uppdelade, skulle det vara en riktlinje att gå efter? Vem har utsätt vantage till något slags test för strömförsörjning egentligen, en anledning är att inte pressa graffarna för hårt då powertune kickar in och resultaten blir felaktiga, i vilket fall så överträffar säkerligen crysis, metro samt call of pripyat denna load och använder nog mer cpukräm i samma veva.

Om ni endast går efter detta vantagetest som bas så är det riktigt pinsamt...

Faktum är att i de tester där jag sett effektförbrukning i Vantage och Crysis jämförda, så brukar Vantage dra mer effekt faktiskt (och det är komiskt att du drar upp Metro som CPU-belastande, då det i stort sett enbart belastar GPU http://www.legionhardware.com/articles_pages/metro_2033_perfo...
http://www.legionhardware.com/articles_pages/metro_2033_perfo...).
Vantage är en bra representation för vad datorn kan belastas för med ett riktigt tungt spel. Tittar du i Sweclockers test, så drar hela deras testsystem med dubbla HD6950 + i7 950@3,8GHz som mest 475W i Furmark och 450W i Vantage
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Då de mäter på primärsidan och deras nätaggregat har en verkningsgrad på 90%, ger det att komponenterna maximalt drar 428W resp. 405W.

Skillnaden i effekt mellan ett system med en oklockad i7 975 (3,3GHz) och ett system med en i5 2500K är:
Idle: 64W
Load: 96W
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Nu är Sweclockers testrigg för grafikkort dessutom högre klockad än 3,3GHz och körs i 3,8GHz, vilket gör det mycket troligt att vi ser en skillnad på minst 70W i idle och över 100W i load. Trådskaparens burk drar alltså minst 70W mindre än sweclockers burk, enbart pga plattforms och processorvalet.

Vi hamnar då på ett uppskattat belastningsvärde för trådskaparens system på en bra bit under 400W. Mer än 150W marginal (närmare 200W) till märkeffekt på aggregatet kallar jag rätt bra marginal. Vad kallar du bra marginal?

Sedan var det någon som tyckte att man skulle ha marginal för peak-värden med strömstyrkor över det normala under korta stunder, vilket redan finns inbyggt i aggregatet, då det klarar Peak-värden över 550W (upp mot 650W) utan problem. Kvalitetsaggregat är märkta med den kontinuerliga effekt de kan belastas med , inte peak-effekten. Det är bara skitaggregat som märks med peak-effekt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag vet inte vad du menar med jätteagg, skillnaden är kanske 50-100w mer, forum är till för rekommendationer och är du emot våra så skit i det, det är ingen som tvingar dig! Nu vet du ju vad folk tycker/har upplevt och ev kan du dra en egen slutsats vid detta tillfälle.

Nja jag tycker väl kanske inte att forum bara är till för rekommendationer utan snarare för diskussioner. Jag tycker på riktigt att detta är intressant, jag är själv väldigt dåligt insatt (även om det börjar bli bättre) men jag förvånas över att rekommendationerna varierar så och försöker förstå varför.

Jag tycker inte att ett argument baserat på känsla är värdelöst, att saker ska kännas rätt är viktigt. Men jag försöker förstå om det bara är känsla eller om det finns fakta bakom någonstans, antingen saker som folk faktiskt upplevt (gällande min typ av nätagg) eller tester/artiklar som tar upp ämnet.

Med jätteagg menar jag agg som närmar sej det dubbla mot vad systemen drar i load. Kanske inte helt baserat på denna tråd, men det finns ju oändligt med trådar där det rekommenderas typ 700W för datorer liknande min på det här forumet.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Hade ingen aning om att metro var endast gpuintensivt, men så såg det ut på testerna som du säger, några kommentarer om hög cpuanvändning finns dock nedanför...
Men du kommer inte ifrån att vantage stressar olika komponenter i separata test, och att jämföra det med furmark är nog lite knepigt för att korten åker på powertunegränsen och klockar ner sig om man inte höjer den? I princip skulle man få nästintill all effekt uppmätt från endast grafikkorten occ lite småkomponenter.

Kollar man på swecs test ser man att 6970 cf drar hästlängd mer än 6950 cf i furmark, varför, jo tdpgränsen ligger betydligt högre + lite mer gpu/minne. En ganska fin skillnad ner från furmark till vantage för 6970 redan, men inte för 6950, varför? Tydligen throttlar kortet i furmark och har nått sin tdpgräns vid ca 200w, men vad händer i vantage? Nästan identisk strömslukning som i furmark (några watts skillnad), lär dessvärre vara uppe & sniffa i 200w gränsen redan där. Detta pekar också på grafikkortsbelastning än cpu, varken vantage eller furmark stressar prollen. (Anandtech visade något högre siffror i furmark men med i7-920@3.3 konstigt nog, 510w vs swecs 475 med slöare prolle dessutom :S )

Utav detta tycker jag man kan konstatera att gpuerna står för 400w+- ungefär där tdp ligger, resten blir chipset, prolle & annat skit i burken. Sen hur mycket prollen drar i olika spel är ju olika. Även om prollen skulle dra 50-95w (nu hur intel räknar) under några omständigheter så tycker jag att marginalen (50-100w) är för liten med övriga komponenter inräknat samt om man vill hålla den någesånär sval & tyst. Om han nu vill överklocka i framtiden vilket verkade som ett "kanske" i första posten så är ju ett nytt agg ett måste, och inte bara en rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Med jätteagg menar jag agg som närmar sej det dubbla mot vad systemen drar i load. Kanske inte helt baserat på denna tråd, men det finns ju oändligt med trådar där det rekommenderas typ 700W för datorer liknande min på det här forumet.

Jo det finns trådar som pekar åt vardera hållen tyvärr, dock vill många överklocka och ev köra med extra grafikkort senare, då blir strömförbrukningen enorm så till&med många moderkort inte äns räcker till att punga ut med strömmen som krävs...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hade ingen aning om att metro var endast gpuintensivt, men så såg det ut på testerna som du säger, några kommentarer om hög cpuanvändning finns dock nedanför...
Men du kommer inte ifrån att vantage stressar olika komponenter i separata test, och att jämföra det med furmark är nog lite knepigt för att korten åker på powertunegränsen och klockar ner sig om man inte höjer den? I princip skulle man få nästintill all effekt uppmätt från endast grafikkorten occ lite småkomponenter.

Kollar man på swecs test ser man att 6970 cf drar hästlängd mer än 6950 cf i furmark, varför, jo tdpgränsen ligger betydligt högre + lite mer gpu/minne. En ganska fin skillnad ner från furmark till vantage för 6970 redan, men inte för 6950, varför? Tydligen throttlar kortet i furmark och har nått sin tdpgräns vid ca 200w, men vad händer i vantage? Nästan identisk strömslukning som i furmark (några watts skillnad), lär dessvärre vara uppe & sniffa i 200w gränsen redan där. Detta pekar också på grafikkortsbelastning än cpu, varken vantage eller furmark stressar prollen. (Anandtech visade något högre siffror i furmark men med i7-920@3.3 konstigt nog, 510w vs swecs 475 med slöare prolle dessutom :S )

Utav detta tycker jag man kan konstatera att gpuerna står för 400w+- ungefär där tdp ligger, resten blir chipset, prolle & annat skit i burken. Sen hur mycket prollen drar i olika spel är ju olika. Även om prollen skulle dra 50-95w (nu hur intel räknar) under några omständigheter så tycker jag att marginalen (50-100w) är för liten med övriga komponenter inräknat samt om man vill hålla den någesånär sval & tyst. Om han nu vill överklocka i framtiden vilket verkade som ett "kanske" i första posten så är ju ett nytt agg ett måste, och inte bara en rekommendation.

Hur du än räknar, så har man runt 200W marginal så länge man inte klockar och klockar man bara processorn har man runt 150W marginal i spel, så jag fattar fortfarande inte vad du yrar om.

Vantage GER en rimlig tung spelbelastning. de kör ju en runda Vantage och tar maxvärdet, det finns inte många spel som kommer högre än det.

Enligt Anandtech's test med HD6950 i CF och en i7 920@3,33GHz (i7 975 hastighet), så får de 470W på primärsidan i Crysis (vilket för övrigt visar att Furmark drar mer än ett spel), vilket ger 423W på sekundärsidan om deras aggregat har en verkningsgrad på 90% (399w om deras aggregat har en verkningsgrad på 85%). Vilken effekt de får beror ju på verkningsgrad hos aggregatet och hur mycket de måste övervolta sin 920 för att komma upp i 3,33GHz.

I vilket fall som helst så drar burken i värsta fall 423W, vilket ger en marginal på 130W. Trådskaparen behöver klocka upp sin processor till ungefär 4,9GHz för att få en liknade effektförbrukning. Oklockat lär han fortfarande ha minst 150W (lågt räknat) i marginal.
http://www.anandtech.com/show/4061/amds-radeon-hd-6970-radeon...

Varför skulle inte aggregatet räcka till? Det är först om han skall överklocka och övervolta GRAFIKKORTEN som han bör se sig om efter ett kraftigare aggregat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Vantage GER en rimlig tung spelbelastning. de kör ju en runda Vantage och tar maxvärdet, det finns inte många spel som kommer högre än det.

Ge mej en länk med gpu- samt cpuanvändning i vantage, visar det laddning på hela systemet så kanske jag tror mer på dej och dina siffror. Kollar man på 6970 så skiljer vantage & furmark ganska rejält medan 6950 visar mer lika, skulle du ändå rekommendera enligt normalanvändning till 2x6970?

Låt oss säga att man kör winrar i bakgrunden? Vad händer om vi kör fysik på gpu (och kanske till&med cpu), opencl samtidigt som spelet renderar grafiken? Dvs både furmark & vantage är missvisande om man räknar maxload och inte bara grafik. Använder vantage trådningsoptimerade dx11 och tessellering? Nope.

Så länge vantage inte utnyttjar hela systemet så är jag inte med på det här, 550w må fungera men några vidare marginaler håller jag inte med om. Man tar reda på systemets maximala strömförbrukning, sedan kör man därifrån, annars kan allt hända.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ge mej en länk med gpu- samt cpuanvändning i vantage, visar det laddning på hela systemet så kanske jag tror mer på dej och dina siffror. Kollar man på 6970 så skiljer vantage & furmark ganska rejält medan 6950 visar mer lika, skulle du ändå rekommendera enligt normalanvändning till 2x6970?

Låt oss säga att man kör winrar i bakgrunden? Vad händer om vi kör fysik på gpu (och kanske till&med cpu), opencl samtidigt som spelet renderar grafiken? Dvs både furmark & vantage är missvisande om man räknar maxload och inte bara grafik. Använder vantage trådningsoptimerade dx11 och tessellering? Nope.

Så länge vantage inte utnyttjar hela systemet så är jag inte med på det här, 550w må fungera men några vidare marginaler håller jag inte med om. Man tar reda på systemets maximala strömförbrukning, sedan kör man därifrån, annars kan allt hända.

Vad blandar du in HD6970 i diskussionen för, jag har aldrig ens nämnt HD6970, det är HD6950 i CF som diskussionen handlar om?

Men om du nu hakar upp dig på att processorn inte belastas så mycket i Vantage och Furmark, så kan vi ju titta på testet av i5 2500K (http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...). Skillnaden mellan idle och last med OCCT Perestrojka är 74W, så även om vi ponerar att processorn inte belastas alls i Vantage och Furmark (vilket inte stämmer, men för argumentationens skull), så kan vi ta effektvärdet med belastning i Vantage och Furmark och lägga till 74W för att få maxbelastning på processorn samtidigt som vi har en lika hög eller högre belastning än vid spelande på grafikkorten.
Detta leder till att vi har en orimligt hög belastning på processorn (då processorn inte ligger i idle i Vantage och OCCT belastar mer än normala program), samtidigt som grafikkorten belastas hårt.

Eftersom marginalen var mellan 150-200W innan (du kan följa min tankegång i tidigare poster), så har vi nu 76-126W i marginal trots maxlast på processorn och hög belastning på grafikkorten. Lasten som sådan är i det närmaste omöjlig att uppnå med normala program. Detta leder till att vi kommer ligga på en belastning under sagda belastning under alla normala förhållanden. Även med grafikkort och processor högre belastade än vad spel och normala program gör, så kommer vi alltså inte ens upp i de 550W som aggregatet är specificerat för (inte ens nära).

I en crossfire/SLI rigg med en Sandy Bridge processor, så står processorn för en försvinnande liten del av effektförbrukningen och ju kraftigare och mer effektkrävande grafikkort desto större andel av effekten står grafikkorten för (vilket gör att ett program som belastar grafikkorten mer än normala program t.ex Furmark ofta ger mer belastning totalt sett än om du kör ett normalt program och maxar CPU, så länge som inte grafikkortets drivrutiner och BIOS styr ned prestandan för mycket vid Furmark-körning).

Så jag undrar fortfarande vad du yrar om?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Vad blandar du in HD6970 i diskussionen för, jag har aldrig ens nämnt HD6970, det är HD6950 i CF som diskussionen handlar om?

Men om du nu hakar upp dig på att processorn inte belastas så mycket i Vantage och Furmark, så kan vi ju titta på testet av i5 2500K (http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...). Skillnaden mellan idle och last med OCCT Perestrojka är 74W, så även om vi ponerar att processorn inte belastas alls i Vantage och Furmark (vilket inte stämmer, men för argumentationens skull), så kan vi ta effektvärdet med belastning i Vantage och Furmark och lägga till 74W för att få maxbelastning på processorn samtidigt som vi har en lika hög eller högre belastning än vid spelande på grafikkorten.
...
Så jag undrar fortfarande vad du yrar om?

Jag hakade upp mej på att du undviker skillnaden i vantage vs furmark för 6950 där det visserligen bara skiljer 15 watt, frågade om du skulle rekommendera på samma sätt till 6970 som drar betydligt mer i furmark än vantage. Sedan bör man kanske tänka på vad som är orsaken till detta beteende.

Vad jag yrar om är att alla mäter efter vantage som någon helig bibel, exempelvis så mätta jag precis upp en graf med min antika q66 samt 2x4890 2gb och noterade att cpuanvändningen var väldigt låg, ofta betydligt under 50% ibland närmare 25% under de första två grafiktesten.

Om detta inte stämmer så är vantagemätningen uppnått i något av de syntetiska testen, likt furmark, som då inte bör litas på.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag hakade upp mej på att du undviker skillnaden i vantage vs furmark för 6950 där det visserligen bara skiljer 15 watt, frågade om du skulle rekommendera på samma sätt till 6970 som drar betydligt mer i furmark än vantage. Sedan bör man kanske tänka på vad som är orsaken till detta beteende.

Vad jag yrar om är att alla mäter efter vantage som någon helig bibel, exempelvis så mätta jag precis upp en graf med min antika q66 samt 2x4890 2gb och noterade att cpuanvändningen var väldigt låg, ofta betydligt under 50% ibland närmare 25% under de första två grafiktesten.
http://i1233.photobucket.com/albums/ff398/DaltonSleeper/vanta...

Om detta inte stämmer så är vantagemätningen uppnått i något av de syntetiska testen, likt furmark, som då inte bör litas på.

Naturligtvis är inte Vantage ett test som visar exakt den belastning man kan förvänta sig, men testerna brukar utföras som så att man kör en runda och tar det absolut högsta värdet som uppmätts (eventuellt med viss statistisk viktning), man gör på samma sätt oavsett om det är spel eller Furmark som man kör. Följdaktligen är det ett maxvärde man får, inte ett genomsnittligt värde.
I de tester jag sett som både har effektmätning av Vantage och spel, så har Vantage i de flesta fall varit mer effektkrävande än spelen. Furmark drar bra mycket mer effekt än både spel och Vantage (så länge som inte BIOS i grafikkortet och/eller drivrutinen stryper kortet). Mellanklasskort stryps för det mesta mindre än high-end kort och Nvidias high-end kort verkar strypas mest, vilket iofs är logiskt, då de är riktigt effekthungriga (och det är störst risk att man får skadligt höga temperaturer). När BIOS/drivers inte stryper korten, så belastar Furmark långt mer än något spel någonsin gör och ju mer effektkrävande kort, desto större blir skillnaden mot vad ett spel skulle belasta. HD69XX-serien verkar inte strypas nämnvärt i Furmark, till skillnad från t.ex. GTX580.

Enligt ditt lilla test, så belastar Vantage inte CPU speciellt hårt, vilket iofs var rätt väntat, däremot belastar det grafikkorten hårt. Som jag nämnde tidigare, så är det ju främst grafikkorten som bidrar till totaleffekten, särskilt i ett system med en effektsnål CPU som en Sandy Bridge. Dock belastar Vantage CPU mer än om systemet är i idle, vilket gör att min beräkning av värsta fall i posten innan denna är högre än verkliga värstafallet (då jag räknar med att Vantage inte beräknar CPU alls och jag lägger till effektdeltat för en fullt lastad CPU, vilket ger ett för högt värde om Vantage belastar CPU, vilket det faktiskt gör).

Även om man räknar på Furmark, vilket belastar mer än något spel någonsin gör, så har man marginaler upp till 550W (även om man då lägger till 74W som är effektdeltat från idle till full load med ett syntetiskt program som belastar mer än spel för en i5 2500K ). Detta är för övrigt en extremt orealistisk last, då det förutsätter att du lyckas hitta ett spel som belastar både CPU och GPU:er lika högt som program som är specialskrivna för att dra så mycket effekt som möjligt (och dessutom förutsätter det att Furmark låter processorn ligga helt idle, vilket är föga troligt). Det finns ju i dagsläget inget spel som drar i närheten av så mycket effekt från processorn som OCCT drar och det finns inget spel som drar i närheten av så mycket som Furmark drar (om nu inte BIOS/drivers stryper GPU).

Testet med Crysis, som väl ändå får betraktas som ett normalt spel (om än mycket grafiktungt), visar även det goda marginaler upp till 550W.

Vad behövs mer för att du skall vara nöjd?

Skillnaden mellan Vantage och Furmark är att Vantage ger en mer normal spelbelastning (om än hög), medan Furmark går in för att stressa till max, långt mer än vad ett spel gör. Ju fler effektkrävande kretsar på kortet, desto större blir skillnaden (i effekt) mellan Vantage (tung spelbelastning) och den syntetiska orealistiskt höga belastning som fås av Furmark (och följdaktligen drar ett high-end system belastat med Furmark lååångt mer än vad samma system gör belastat med ett spel, förutsatt att BIOS/drivers inte drar ned prestandan på kortet under Furmark). Vad är det som är konstigt med det?

Att ta reda på systemets maximala förbrukning i ett scenario som aldrig kan uppnås under normal användning och sedan dessutom ha marginaler utöver det, ser jag ingen större mening med om man inte på förhand vet att man tänkt överklocka både CPU och grafikkort hårt. Men det fallet är ju inget som speciellt ofta frågas efter när folk frågar om ett visst aggregat kan driva deras system. Men vi kanske skall förutsätta att folk även skall koppla in en 800W kupevärmare i burken också och alltid rekommendera minst 1500W? Är det inte bättre att se till en hyfsat hög normalbelastning (nåja maxvärdet på denna rätt tunga normalbelastning) och se om man har ordentligt med marginal då (och sedan nämna att detta gäller ett oklockat system och att ett klockat och då särskilt om grafikkorten klockas och övervoltas kan dra rejält mycket mer och att man om man är intresserad av det bör titta efter ett kraftigare aggregat)? Att utgå från att den som skapar tråden alltid kommer att maxklocka processor och GPU/GPU:er leder till att rekommenderat aggregat blir bra mycket kraftfullare än vad trådskaparen behöver om klockning inte är prio.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Du får väll fortsätta med din "normalanvändningsberäkning" så länge du lever... Vi är väll överens om att 550w bör fungera, dock inte över de sk stora marginalerna som påstås finans, jag skulle då inte vilja ligga närmare 500w normalload på detta agg.
Med "normalberäkning" kan man ju kasta bort alla komponenter/nätaggskopplade grejer som har mindre tyngd och all icke_så_vanlig load, men allt i ett utgör en något större del. Nu kanske inte en medelsvensson gör mer än skriver i notepad och spelar cs, men det finns folk som gör.

Eftersom 6950 har näst intill samma strömförbrukning i vantage som furmark så lär vantage ha betydligt ruttnare grafikpress och högre cpu än furmark eller så ligger korten extremt nära tdpgränsen (närmare 200w) med nåra få watts skillnad. Att köra överslagsräkning på grafik här och underslag cpu låter ju inte helt optimalt, även om vi inte talar om några hästsiffror.

Jag skulle tippa på att ditt sätt att räka är mer förvirrande och förmodligen öppen för missförståelse.

Permalänk
Medlem

Tala gärna om hur du löste detta sen Solomoniac...?

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du får väll fortsätta med din "normalanvändningsberäkning" så länge du lever... Vi är väll överens om att 550w bör fungera, dock inte över de sk stora marginalerna som påstås finans, jag skulle då inte vilja ligga närmare 500w normalload på detta agg.
Med "normalberäkning" kan man ju kasta bort alla komponenter/nätaggskopplade grejer som har mindre tyngd och all icke_så_vanlig load, men allt i ett utgör en något större del. Nu kanske inte en medelsvensson gör mer än skriver i notepad och spelar cs, men det finns folk som gör.

Eftersom 6950 har näst intill samma strömförbrukning i vantage som furmark så lär vantage ha betydligt ruttnare grafikpress och högre cpu än furmark eller så ligger korten extremt nära tdpgränsen (närmare 200w) med nåra få watts skillnad. Att köra överslagsräkning på grafik här och underslag cpu låter ju inte helt optimalt, även om vi inte talar om några hästsiffror.

Jag skulle tippa på att ditt sätt att räka är mer förvirrande och förmodligen öppen för missförståelse.

Du får väl fortsätta med din överslagsberäkning där du både har mer last på GPU än den någonsin kommer att dra och mer last på CPU än den kommer att dra och sedan lite marginal på det (glöm inte kupe' värmaren också). Men det är inget lämpligt sätt att dimensionera ett nätaggregat för en normalanvändare som inte kommer att överklocka och övervolta skiten ur sina komponenter.

Du kommer ALDRIG ligga på 500W i normalload med i5 2500K och HD6950 CF, om du inte övervoltar både CPU och grafikkorten och överklockar dem ordentligt. Inte ens med de äldre effekthungrigare i7-processorerna ligger de nära 500W (strax över 400W i maxbelastning i Anandtechs Crysis test) och eftersom i5 2500K är minst 70W effektsnålare i idle (mer under last), så skulle samma burk fast med en i5 2500K ligga på runt 350W i last.

Det är 200W marginal det, eller är inte Crysis en normalbelastning? Eller ser du något annat fel i mitt resonemang?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det är 200W marginal det, eller är inte Crysis en normalbelastning? Eller ser du något annat fel i mitt resonemang?

Jag gillar inte att räkna med normalvärden och sedan slänga på någon sisådär marginal på en 100-200w bara för att det täcker några random speltester, förstår inte meningen med det, det är inte mycket jag vill ha till för säkerhets skull och då med en klockren lättförståelig formel som till 99% ger stabilitet även om man kör prime95 samt furmark samtidigt, en 50w+ skulle duga om inget annat skulle pulas med.

Jag har själv bränt flertalet aggregat med låg effekt, vissa har bara dött under något test, andra efter en vecka medan vissa blivit så varma att man skulle kunna värma en mindre sjö. Då har ändå aggen legat på 480-600w och det sk systemet skulle maximalt dra betydligt mindre. Jag gillar iaf att ligga på säkra sidan än chansen att återigen få se något system haverera. Kanske har AMD tänkt samma fast en hel del grövre då dom satt 500w till ett 6950 samt 550w till ett 6970.

Jaja, nu får det räcka, vi båda har förmodligen lyckats framföra det vi ville ha sagt...