Permalänk
Medlem

Överklocka Intel Core 2 Quad Q9300

Hej!

Jag har försökt överklocka min Intel Core 2 Quad Q9300 processor men jag stöter på en error när jag kör Prime95. Det står "Fatal Error: Rounding was 0.5, expected less than 0.4". Jag hade behövt lite hjälp med vad som kan vara fel och om några inställningar går att förbättra?

Det jag har gjort är:
PCI-express - 100
System Memory Multiplier - 2.0, är osäker på om det ska vara 2.0 B eller D?
CPU Vcore - 1.25V
FSB - 400 MHz

Jag har Gigabyte EP45-DS3 moderkort och 4 GB minne.

Permalänk
Vila i frid

Klockar du enligt klockningsguiden vet du vad som tar stopp. Får du "rounding error" efter ett tags körande är det förmodligen vcore som är för låg och/eller dålig kylning.

Permalänk
Medlem

Jag testade höja Vcore idag men det blir fortfarande samma error. Jag håller koll på temperaturen och det är inga problem med den. Någon som har något annat förslag?

Permalänk

Vad har du testat höja din Vcore till?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har höjt den till 1.27V, borde jag ändra till 1.3V istället?

Permalänk
Vila i frid

1.45 volt på Q9'an är en säker spänning - OM du har kylning som räcker. Sänk multipliern till 6 så VET du om det är cpun eller något annat som flunkar - dvs det som står i klockningsguiden.

Permalänk
Medlem

Jag höjde Vcore igen och jag har kört Prime95 nu i två timmar utan att få någon error. Så föhoppningsvis är det rätt nu.