Placering av fläktar i ett R3 chassi, hjälp!

Permalänk
Medlem

Placering av fläktar i ett R3 chassi, hjälp!

Som rubriken lyder så har jag problem med hur jag ska placera mina fläktar i mitt R3 chassi. Jag ska köra gtx 570 i sli, med 2 referens kort. Så då undrar jag om min nuvarande setup är ok.

120mm fläkt i fronten som dra in kall-luft.
120mm fläkt i botten som dra in kall-luft.
140mm fläkt i sidan som dra ut varm-luften (referenskorten dumpar varmluften utanför, så sidofläkten dra direkt ut det, eller har jag fel?)
120mm fläkt i toppen som dra ut varm-luft.
120mm fläkt i baken som dra ut varm-luft (vattenkylnings fläkten till processorn).

Nätagget sitter i botten och den dumpar väl varmluften neråt. Kan detta då betyda att min botten fläkt dra in varm-luft i systemet?

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få och tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Prova både inblås och utblås på sidofläkten och jämför temperaturerna på båda korten och även processorn. Eftersom du har referenskort så borde utblås inte hjälpa så mycket, därför så är nog inblås bättre.

Sitter fläkten på nätagget uppåt? Men det spelar nog inte så stor roll då värmen från grafikkorten inte riktigt når nätagget.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Nej fläket på nätagget sitter i botten, det gör även själv nätagget. Och fläkten i boten på chassit är väldigt nära nätaggets utblås, är det då verkligen smart att ha ett inblås i botten?

Permalänk
Medlem

Nätagget tar in kall luft ur botten och blåser ut på baksidan.
Allt ser bra ut, men sidfläkten ska vara inblås!
varma luften går igenom kåpor i grafikkorten och kan ej tas ut inifrån.
Om du behöver hjälp att välja ut fläktar, bara att fråga på

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Ang sidofläkten. På gtx 570 så släpper den ut varm luft in i chassit närmast baksidan på chassit så beroende på platsen av fläkten, ifall den är närmare fläkten på grafikkortet eller bakdelen på chassit så bör den vara inblås ev utblås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Ang sidofläkten. På gtx 570 så släpper den ut varm luft in i chassit närmast baksidan på chassit så beroende på platsen av fläkten, ifall den är närmare fläkten på grafikkortet eller bakdelen på chassit så bör den vara inblås ev utblås.

Men största andelen varmluft dumpas väl fortfarande bakåt och ut eller?:o

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Den varmluft som dumpas ut av grafikkorten åker ju direkt upp i bakre utblåsfläkten och därför bör du ändra sidofläkten att blåsa in kall luft eftersom att det du gör nu är att dra ut den luft som kommer in nerifrån och framifrån vilket inte kylare speciellt effektivt. Varmluft stiger och därför logiskt så har man inblås i undre delen av chassin och utblås i övre.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix