Win7 64-Bit och BIOS kan bara identifiera 4GB Minne

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Win7 64-Bit och BIOS kan bara identifiera 4GB Minne

Hejsan!

Jo det är så här att något har helt plötsligt strulat till sig i datorn. Kollar jag i systeminställningarna i Win7 så står det:
Installed memory (RAM): 8,00 GB (3.99 GB usable).
Kollar jag i BIOS så hittar den också bara 4GB, och den säger att slot 3&4 på moderkortet inte är enable - men tar jag ut minnen ur slot 1&2 så enabla's 3&4 och den laddar minnet där utan problem.

Vad har jag då gjort för att göra försöka lösa detta då?
- Har lossat CPU för att kolla om något ser skadat ut i CPU sockeln på moderkortet,
- Har varit inne i MSCONFIG -> Boot -> Boot Advanced Options, och kollat så Maximum memory inte är ikryssat.
- Har swappat platser på minnen och kört memtest86 för att kolla så att själva minnena är hela.
- Har testat att ökat spänning till minnen ifrån 1.5V till 1.64V
- Har testat att sänka minnesfrekvensen ifrån 1333Mhz till 800Mhz

Men ingenting hjälper!
Känner mig smått orolig att det är CPU-sockeln eller själva CPU'n som strular eftersom jag hört att minneskontrollern sitter i CPU'n.

Skulle verkligen uppskatta om det är någon som vet vad det kan vara.
Som sagt, datorn har tidigare kunnat hitta och jobba med 8GB minne, och den är byggd för ungefär ett halvår sedan.
De enda kompomenterna som är bytta sedan jag byggde den är grafikkort och ljudkort (externt).

Vänligen
Alex

Info om datorn:

OS: Dual Boot, Win XP Pro 32-bit / Win7 Ultimate 64-Bit
Moderkort: Gigabyte - Socket 1156 - ATX Intel P55 (GA-P55A-UD4)
CPU: Intel Core i7 870 2,93GHz / 8MB / Socket 1156
Minne: Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-1333MHz (CL9) (4x2GB) (CMX8GX3M4A1333C9)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

1&2 tillhör första minneskanalen, och 2&3 tillhör andra minneskanalen.
På något sätt verkar det som om moderkortet fått för sig att använda bara 1 minneskanal.

Vad händer om minnen placeras i 1 & 3?
Prövat Load Optimized Default i bios?
Prövat Clear CMOS?
Updaterat bios?

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007

Ofta så ser du vilka "kanaler" dom ska sitta i efter vilken färg dom är, tex 2 blåa och 2 svarta

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Tack så mycket för era svar grabbar!

Hardware guy, jag har inte testat med Clear BIOS (dock så har jag kört Optimized Default) - och jag har redan den senaste versionen av BIOS.
De på Gigabyte menar nu på att mitt moderkort klarar inte av att köra 4 st XMS3 minnen samtidigt - utan max 2 st.
Tycker det verkar lite konstigt i och med att det har funkat fint innan, men jag lade nu en beställning på 2x4GB Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9 (CMV4GX3M1A1333C9), och får hoppas att det kommer funka bättre. Funkar inte det så får jag prova med en Clear Bios. Funkar inte det häller så får jag skära mina handleder med minnena.

Skulle vara skoj om både de nya minnena och 2 av mina XMS3 minnen kunde fungera samtidigt så jag får 12GB RAM.

EDIT: Glömde säga. Har ej tetat att köra minnen enbart i kanal 1&3 eller 2&4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004

Bios eller windowsfel,men att den visar 8gb och 3gb använt tyder på 32bitars windows, är du HELT säker på att du har ett 64bit win?..jag menar, har sett piratbukte-editions med detta bekymmer förr hos ett par kunders datorer, står 64bit men lik förbaskat så får man exakt samma bekymmer som du har, ungefär som att det vore 32bits windows, och allt löste sig när de installerade om med en 30dgrs testversion av windows, från en originalskiva.
De kunderna insåg fort betydelsen av att skippa piratbuktsversionerna;)

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Tjenna goodspeed!
Hehe nej alltså mitt Win7 Ultimate 64 är köpt hos Webhallen, och det har funkat fint i BIOS och Win7 innan
Köpte ju original Win för man vill slippa en massa sådanna här bekymmer haha - men förhoppningsvis är det bara strul p.g.a. av att moderkortet bara stödjer 2 st XMS3 minnen. Dock jävligt konstigt att det har fungerat innan. Med Gigabyte gav mig denna förklaringen till detta:
"Most likely a borderline issue. Electronics may change behaviour according to temperatures and load. Issues like this can happen."

Jag lade beställningen hos Komplett efter 12.00 så jag får nog tyvärr hålla ut till måndag innan jag får mina nya minnen :/
Hmmm, kanske inte skulle skada att köra Clear CMOS redan nu - men jag vill fan inte strula till något.

EDIT: Har nu gjort en Clear CMOS. Inga förändringar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Fick äntligen mina 2x4GB minnen som inte har stöd för XMP och BIOS hittar alla 8GB.
Kör jag även in 2 av mina andra XMS3 minnen i de andra två portarna på moderkortet så säger Windows att den hittar 12 GB men kan vara använda 8GB. Att det skall vara sådant jävla strul. Gigabyte menar fortfarande på att alla p55 moderkort på marknaden stödjer max 2 st XMS3 minnen, medans inte en enda kund har klagar till Webhallen att de har haft problem att köra med 4 st XMS3 minnen. De säljs ju även i 4-pack så jag fattar inte vad Gigabyte snackar om.

I alla fall, något skumt är att sedan jag installerade mina nya minnen så har jag 4-5GB mindre fritt HD utrymme på systemdisken - vad kan ha hänt?
Kom och tänka på virtuellt minne. Är det virtuella minnet automatiskt lika stort som ramminnet är kanske?