Battlefield 3 - Origin License Agreement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Det kan man sannerligen undra...

Information är det värdefullaste som finns, tycker det intressanta däremot är varför inte folk ifrågasätter varför de ska ha rätt att ta den

EDIT: Är nog mer skrämmande än intressant vid närmare tanke

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

För att informationen kan användas i illvilligt syfte. Du kanske nu tänker att jag har minsann rent mjöl i påsen och inget att dölja men:

A: ALLA har något att dölja
B: Även den mest triviala information kan i förlängningen användas för att skada dig på ett eller annat (troligtvis flera) sätt
C: Stater, organisationer, företag, individer etc. förändras över tid och kan därför inte garantera att din information inte faller i orätta händer eller använts på ett felaktigt/skadligt sätt

finns med all säkerhet mycket mer att skriva om ämnet men jag börjar bli lite slö nu...

Det har ju inget med detta att göra:p
skriver du verkligen in alla dina personuppgifter korrekt när de säger att de samlar ihop det? I så fall får du ju skylla dig själv om du blir kidnappad av EA någon dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Det har ju inget med detta att göra:p
skriver du verkligen in alla dina personuppgifter korrekt när de säger att de samlar ihop det? I så fall får du ju skylla dig själv om du blir kidnappad av EA någon dag.

Du har inte läst tråden?

När du installerar orgin(vilket du måste för att lira bf3) så måste du acceptera ett avtal som ger dom rätt att kolla igenom dina filer på datorn, vad du använder för program och vad du gör.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av Setesh:

Man tackar för en välskriven text. Jag kan inte annat än att hålla med.

Har sökt ett recensentjobb på level7.nu men fick ett mail imorse att jag inte skrev tillräckligt bra, men din kommentar hjälpte mitt humör även om den kanske var riktad mot min idé och inte mitt skrivsätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Du har inte läst tråden?

När du installerar orgin(vilket du måste för att lira bf3) så måste du acceptera ett avtal som ger dom rätt att kolla igenom dina filer på datorn, vad du använder för program och vad du gör.

Jaha. Såg bara person uppgifter-grejen.
Aja, förstår att folk är upprörda. Mig stör det inte då jag bara spelar på denna datorn ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Frågan är väl varför det finns? VARFÖR har EA ett behov av att veta vad du har på din dator för att du spelar detta spelet?

Kort och gått för att veta vad som säljer. Origin är ytterligare ett verktyg för att optimera produktutveckligen och maximera avkastningen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kort och gått för att veta vad som säljer. Origin är ytterligare ett verktyg för att optimera produktutveckligen och maximera avkastningen.

Inget illa ment men hur kan vi veta det om vi inte är ifrån EA?

Ska man försöka hitta någon moderator eller något som kan säga till den some bestämmer över denna sida och kanske kan de då lägga något på första sidan om detta
Det skulle vara bra om vi blev fler så att vi kan säga till EA om vad vi tycker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlasatlas:

Inget illa ment men hur kan vi veta det om vi inte är ifrån EA?

Att inhämta information och varför man gör det ingen nyhet i sig. T.o.m ICA registrerar alla köp du gör om du har ett ICA-kort för att kunna utforma reklamkampanjer och reglera prissåätningar osv. riktat mot dig. Men jag skulle vilja säga såhär: Vilken annan anledning kan det finns då?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att inhämta information och varför man gör det ingen nyhet i sig. T.o.m ICA registrerar alla köp du gör om du har ett ICA-kort för att kunna utforma reklamkampanjer och reglera prissåätningar osv. riktat mot dig. Men jag skulle vilja säga såhär: Vilken annan anledning kan det finns då?

Enligt MIG är inte det riktigt samma sak men man kan tolka som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlasatlas:

Enligt MIG är inte det riktigt samma sak men man kan tolka som man vill.

Vad är det som inte är samma sak och vad är det man kan tolka som man vill? Tekniskt sker det på olika sätt, Ja. Men det är oväsentligt när det är syftet med att samla in data om användare/kunder som är kärnfrågan. Men åter igen, varför vill EA kunna samla in information om användare enligt dig om det nu inte är för att kunna göra sin verksamhet mer lönsam?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Det jag vill veta är hur man kan kontrollera vilken information som samlas in? Den här genomsökningen av datorn...vad skickas vidare? Mina lösenord och vad jag handlar på nätet, eller bara min dxdiag? Kan jag installera ett program som loggar allt Origin gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1n1h0p:

Har sökt ett recensentjobb på level7.nu men fick ett mail imorse att jag inte skrev tillräckligt bra, men din kommentar hjälpte mitt humör även om den kanske var riktad mot min idé och inte mitt skrivsätt

Tycker nog att du definitivt (om man tittar på ditt inlägg dvs.) skriver tillräckligt bra för att kunna skriva recensioner på nätet. Har läst 120 poäng svenska nyligen på universitet och planerar att bli lärare i ämnet och det enda som jag störde mig ordentligt på är att du använder "," lite för frekvent. Symbolen behövs inte när du till exempel redan bundit ihop två satser med ordet "och" eller liknande (har för tillfället glömt vad dessa ord heter - bindeord får duga tills vidare). Vidare så tycker jag att du bör ha i åtanke att det valda mediet som du ville skriva för inte kan sägas ha så höga krav varför du frekvent kan hitta diverse språkliga brister i nästan allas texter på internet. Det är helt enkelt accepterat att texten har skavanker och lägre stilnivå då det inte är ett särskilt formellt sammanhang, om än att det nästan alltid är ett publikt sammanhang. Summa summarum så tycker jag att det är kul att du blev uppmuntrad över min kommentar (även om den förvisso främst var riktad till det förmedlade snarare än det förmedlande) och jag tycker att du skall fortsätta skriva om du finner det roligt - vem vet du kanske får jobb redan nästa text du sänder in...

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Skrivet av Setesh:

Tycker nog att du definitivt (om man tittar på ditt inlägg dvs.) skriver tillräckligt bra för att kunna skriva recensioner på nätet. Har läst 120 poäng svenska nyligen på universitet och planerar att bli lärare i ämnet och det enda som jag störde mig ordentligt på är att du använder "," lite för frekvent. Symbolen behövs inte när du till exempel redan bundit ihop två satser med ordet "och" eller liknande (har för tillfället glömt vad dessa ord heter - bindeord får duga tills vidare). Vidare så tycker jag att du bör ha i åtanke att det valda mediet som du ville skriva för inte kan sägas ha så höga krav varför du frekvent kan hitta diverse språkliga brister i nästan allas texter på internet. Det är helt enkelt accepterat att texten har skavanker och lägre stilnivå då det inte är ett särskilt formellt sammanhang, om än att det nästan alltid är ett publikt sammanhang. Summa summarum så tycker jag att det är kul att du blev uppmuntrad över min kommentar (även om den förvisso främst var riktad till det förmedlade snarare än det förmedlande) och jag tycker att du skall fortsätta skriva om du finner det roligt - vem vet du kanske får jobb redan nästa text du sänder in...

m.v.h.
/Setesh

Dude, tack för stödet. Den texten jag skickade in hade jag inte jobbat tillräckligt mycket med men problemet där var väl att den inte var särskilt "spontanskriven", för när jag bara skriver som jag gör nu och inte tänker så mycket så blir det en mycket bättre text än om jag skulle tänka igenom allt jag skriver. Men jag hade ju å andra sidan inte gått igenom min swec-kommentar innan jag skickade den medan jag hade jobbat lite mer med min text, även om det inte var tillräckligt då jag själv förstod att jag inte skrivit något mästerverk.

Men tack för motivationen, ska fylla på min spelblogg med lite nya texter nu, övning ger färdighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det ligger inte i deras intresse att häx-jaga piratkopierare, skulle dom göra det så skulle folk sky origin som pesten. Det handlar nog endast om speciellt grova fall, vad som definierar grovt kan man dock bara gissa.

Jag kan nog tänka mig att EA vill ha koll på pirater, varför skulle de annars ha rätt att skicka vidare information till tredjepart? Kan mycket väl vara så att de skickar information till exempelvis Microsoft, som i sin tur går igenom informationen och kollar ifall det finns någon av deras produkter/tjänster på din dator som är piratkopierade, vilket leder till en jävla häxjakt, då alla företag såklart vill att folk ska köpa deras produkter och inte piratkopiera dem. Detta går åt helvete, om inte nu, så snart. EA blir de nya världspoliserna. America, FUCK YEAH!

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är det som inte är samma sak och vad är det man kan tolka som man vill? Tekniskt sker det på olika sätt, Ja. Men det är oväsentligt när det är syftet med att samla in data om användare/kunder som är kärnfrågan. Men åter igen, varför vill EA kunna samla in information om användare enligt dig om det nu inte är för att kunna göra sin verksamhet mer lönsam?

Problemet ligger inte i att vi säkert vet att de skulle ha illvilliga syften eller att de medvetet kommer missbruka informationen, vilket förvisso är en möjlighet, utan problemet är att när information samlas in, och dessutom uttryckligen delas med tredje part, kommer informationen med i princip 100% säkerhet läcka och användas till helt andra syften än vad den först var tänkt till. Som ett exempel så kan dina inköp på ICA efter de har registrerats undersöka huruvida du köper produkter som kan användas till att smutskasta dig om du till exempel är en obekväm medborgare/politiker/tjänsteman. Ett annat sätt att använda sagda information skulle kunna vara att ta reda på när du brukar befinna dig i affären (jag har bestämt för mig att de loggar datum och tid) för att sedan koppla samman den informationen med till exempel ditt facebook-konto och andra källor för att stjäla din identitet så till den grad att även dina mindre frekvent besökta bekanta inte hade känt någon misstro mot den fiktiva gärningsmannen vilket i slutändan skulle kunna leda till fler brott och så vidare. Det är helt enkelt vansinnigt att tillåta dylik insamling av information då den kan användas till mycket allvarliga och skadliga syften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Problemet ligger inte i att vi säkert vet att de skulle ha illvilliga syften eller att de medvetet kommer missbruka informationen, vilket förvisso är en möjlighet, utan problemet är att när information samlas in, och dessutom uttryckligen delas med tredje part, kommer informationen med i princip 100% säkerhet läcka och användas till helt andra syften än vad den först var tänkt till. Som ett exempel så kan dina inköp på ICA efter de har registrerats undersöka huruvida du köper produkter som kan användas till att smutskasta dig om du till exempel är en obekväm medborgare/politiker/tjänsteman. Ett annat sätt att använda sagda information skulle kunna vara att ta reda på när du brukar befinna dig i affären (jag har bestämt för mig att de loggar datum och tid) för att sedan koppla samman den informationen med till exempel ditt facebook-konto och andra källor för att stjäla din identitet så till den grad att även dina mindre frekvent besökta bekanta inte hade känt någon misstro mot den fiktiva gärningsmannen vilket i slutändan skulle kunna leda till fler brott och så vidare. Det är helt enkelt vansinnigt att tillåta dylik insamling av information då den kan användas till mycket allvarliga och skadliga syften.

Snart kommer svaren med "folie hatt" som skällsord och "vi har inget att dölja" i kör

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av Zcorc:

Snart kommer svaren med "folie hatt" som skällsord och "vi har inget att dölja" i kör

hahaha, skönaste kommentaren i den här tråden hittills.
OT har någon lyckats med att sandboxa origin eller vad det nu kallas? Att man blockar programmets tillgång till din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag har rent mjöl i påsen, jag vill bara inte att andra skall rota i den med sina smutsiga fingrar!

Det finns inget sådant som en hederlig svensk.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Annars finns ju alternativet att man installerar windows+drivisar och sen inget annat på en gammal hårddisk och så har man bara den inkopplad när man spelar. Meckigt att koppla in och ur hårddiskar iofs.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Kan man inte ha nån sorts programvara som blockar deras programvara från att spionera?
Eller rapporterar att man kör 1000 instanser av MS röj för att fucka upp deras data?

Permalänk
Medlem

I don't give a damn

Palla försöka blocka deras kontroll på er. Då lär dem ju verkligen tro att ni spelar rättvist när ni joxar med hårddiskar och massa ms röj program och what not.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Kan man inte göra ett program som övervakar det programmet som sen loggar vad det söker igenom. Fast risken då är väl att fuskare kan fuska ännu mera men det hindrar säkert inte dom ändå.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcorc:

Snart kommer svaren med "folie hatt" som skällsord och "vi har inget att dölja" i kör

Dessvärre så tror jag att du har rätt.., förutsatt att de finner det relevant nog att svara på

edit: la till allt efter ","

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

I don't give a damn

Palla försöka blocka deras kontroll på er. Då lär dem ju verkligen tro att ni spelar rättvist när ni joxar med hårddiskar och massa ms röj program och what not.

Program som letar efter fusk, inte skickar någon information till EA annat än om man hittar något suspekt = Helt okej.

Program som kollar allt på burken, skickar vidare denna (personliga) information till EA som dom sen lagrar = Inte okej.

Tycker det är sjukt att folk idag inte verkar bry sig alls om privatliv och om man kräver detta eller ifrågarsätter likande saker som tas upp i denna tråden är du en knarklangande, barnporrs surfande mördare. Varför skulle man annars ha problem med att någon kolla igenom din dator?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]