Behöver lite köpråd när det kommer till Fractal Design-chassin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

Behöver lite köpråd när det kommer till Fractal Design-chassin

Tänkte skaffa en ny dator i höst och har sneglat på SCs sommardator som grund. Så det blir:

Intel 2500k men Antec H20 620

En SSD på 120 GB antagligen M4 Crucial + 2TB mekanisk

Asus 560 ti eller 570

Moderkort med p67 eller z68

Modulärt nätagg från corsair på 650w

Men det är chassit jag inte kan bestämma mig för. Målet är att få det så litet och tyst som möjligt, men utan att kompromissa bort ventilation alltför mycket även om jag inser att man inte tyvärr inte kan få allt. Jag vill kunna överklocka processorn en del och även överklocka grafikkortet lite. Har kollat på Define R3 och Arc samt Arc mini och Define mini. Så det jag undrar är:
Gtx 570 från asus är rätt stort. Får det plats i alla chassin det är ju stort även på brädden.
Hur många extra fläktar behöver jag i chassit för att få hyfsad temp?
Hur fungerar de med vattenkylningen?
Övriga saker att se upp med med de olika chassin.

Tack på förhand.

Intel i5 2500k @4,5Ghz | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance 2x4Gb | Asus P8P67 Pro B3 | Asus GTX 570 Direct CU II @ 850Mhz | Crucial M4 128 Gb + 2TB WD Caviar Green 5400rpm | Fractal Design Arc | 5 Scythe GT & Scythe Kaze Master Pro | Corsair HX 650W | DELL U2311H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Jag sitter i princip i samma båt som du. Helst vill jag ju ha ett Define med Arc's interiör, men för nåt sånt får man väl vänta på R4, när det nu dyker upp. Har även sneglat på både NZXT H2 och Silencio 550 men är inte övertygad.

Sweclockers fick (precis) in ett referens-6950 i sitt Arc Mini utan att rucka på hårddiskburen vilket som jag förstår det är 27-28cm nåt långt, så där går väl gränsen om du vill ha buren på plats eller sätta in ett 3-slot kort. Define Mini har AFAIK samma interna dimensioner.

Vattenkylning blir väldigt tight i Mini-chassina. Ingen uppfattning om Midi-modellerna.

Två fläktar fram och två bak (bak+topp) torde räcka, men det beror förstås på vilka du sätter in. Har du mycket motstånd i fronten (mycket hårddiskar/kablar/whatever) kan det vara en god idé att komplettera med ytterligare en inblåsfläkt i bottenplatsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

Som tur är så är ju övre hårddiskburen borttagbar vilket borde hjälpa för längden och för luftflödet. Detta gäller alla utom R3, men den borde ha tillräckligt med plats ändå. Vad jag oroar mig lite för är att asus 570 tar i nedre buren då det är så brett.

Någon som har erfarenhet av antec H20 eller motsvarande i mini-chassina?

Intel i5 2500k @4,5Ghz | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance 2x4Gb | Asus P8P67 Pro B3 | Asus GTX 570 Direct CU II @ 850Mhz | Crucial M4 128 Gb + 2TB WD Caviar Green 5400rpm | Fractal Design Arc | 5 Scythe GT & Scythe Kaze Master Pro | Corsair HX 650W | DELL U2311H