Köp av nytt chassi, men tveksam

Permalänk
Medlem

Köp av nytt chassi, men tveksam

Jag hade först tänkt köpa ny kylare (H60), och kom sedan på att jag har ont om plats i burken (samt dåligt luftflöde och högljudd, men blir så när en plåtslagare gör lådan ) jag har just nu. Så, jag beslutade att jag ska införskaffa en ny låda. Jag kollar just nu på midtower chassin, och ser det att de flesta har bara plats för ex. en 120/140 mm fläkt. Eftersom jag ska använda en H60 kylare, så skulle den ta upp platsen. Men, kommer kylaren från H60n stoppa flödet ut av resterande luft, eller kan överbliven varmluft också ta sig ut samma väg? Kommer köpa nya fläktar för bättre luftflöde (kommer satsa på större fläktar, då jag vill ha en tyst dator). I datorn kommer finnas bland annat minst 3 hårddiskar, en 5770 gpu, samt överklockad Amd 1055T.

Mina prioriteringar är att den ska vara sval, inte massa lullull och se ut som en julgran (inte direkt ett "gamingchassi"), och kosta runt 500 kr (+- 200 kr).

Jag tittade på Antec Midtower 300 ATX, och gillar idéen med att ha en fläkt uppåt, samt att ha nätagget längst ner.
http://www.dustinhome.se/antec-midtower-three-hundred-atx-bla...

Kollade även på Cooler Master Sileo 500 ATX, gillade ljudisoleringen och hur den ser ut riktigt riktigt mycket.
http://www.dustinhome.se/cooler-master-miditower-sileo-500-at...

Kan ni svara på frågan, eller ha något tips om ett bra chassi som kanske skulle passat mig, så skulle jag uppskatta det riktigt mycket!

Ha en bra kväll!

Razeer

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen dåligt med erfarenheter av chassin i den prisklassen. Men jag är ändå rätt nyfiken på vad man kan få för så lite pengar som möjligt och som ändå presterar okey. Antec three hundred är rena skräplådan. Man kanske inte ska förvänta sig så mycket å andra sidan. Men skulle hellre chansa på någonting billigare, för sämre än det lär det inte bli.

Här är mitt förslag. Låter som det du eftersöker:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=678545

Själv funderar jag på det här chassit, men det saknar takfläkt som du var ute efter:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=719215

Fördelen med dessa 2 är att inget av dom har fläkthål i sidan av chassit vilket är sämsta placeringen för fläktar då chassin har mest "svikt" på sidoplåtarna vilket ökar buller extremt mycket. I min värld sätter man givetvis bara fläkthål på kortsidorna/ovan/under sidorna. Den första lådan jag länkade har dessutom fått riktigt bra recensioner. Jag är lite osäker på vilken fläkt som medföljer. Nackdelen är väl bara den att endast en fläkt medföljer. Så man får väl köpa till åtminstone en fläkt till. Kan tänka mig att man eventuellt får ställa ner volten till bakfläkten för det är kanske inte den tystaste på marknaden heller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Riktigt fina chassin du länkade till!

Då har jag lärt mig det, jag håller mig borta från Antec-chassit (såg SC rekommendation, därför jag tittat på den). Att ha utblås på sidorna om jag förstår dig rätt, vill jag då inte ha pga. buller! Jag gillar framför allt lösningen med hur de gjort med hur diskarna ligger i sina kassetter! Och att köpa nya fläktar gör mig absolut inget om chassit är så pass billigt som de två du länkade var!

Men min fråga angående Corsair H60 vattenkylning med utblåset fungerar återstår, för det lär ta upp hela utblåset bak tyvärr, och då vill ju helst att den inte blockerar något!

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Riktigt fina chassin du länkade till!

Då har jag lärt mig det, jag håller mig borta från Antec-chassit (såg SC rekommendation, därför jag tittat på den). Att ha utblås på sidorna om jag förstår dig rätt, vill jag då inte ha pga. buller! Jag gillar framför allt lösningen med hur de gjort med hur diskarna ligger i sina kassetter! Och att köpa nya fläktar gör mig absolut inget om chassit är så pass billigt som de två du länkade var!

Men min fråga angående Corsair H60 vattenkylning med utblåset fungerar återstår, för det lär ta upp hela utblåset bak tyvärr, och då vill ju helst att den inte blockerar något!

Nu kan jag inte garantera att dessa chassin är ljudlösa direkt. Kan tänka mig att plåten är tunn som på andra chassin. Som sagt, har inga egna erfarenheter av chassit men dessa är antagligen bra alternativ för att slippa antecs buller låda
Skulle det inte fungera att montera Corsair H60 i taket då? Jag har aldrig använt mig av den där typen av vattenkylning men har inte hört någon gnälla över dåligt luftflöde i lådan pga den typen av kylning. Fördelen med H60 är ju den medföljande fläkten. Då kan du ju välja att montera silverstone fläkten där fram, eller alternativt köra dubbla fläktar på H60 om du oroar dig för utblåset. Det lär ju inte försämra luftflödet om du har dubbla fläktar?! Tankten med kylaren är ju att blåsa ut värmen så den lär ju inte hindra flödet mer än ett dammfilter direkt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu kan jag inte garantera att dessa chassin är ljudlösa direkt. Kan tänka mig att plåten är tunn som på andra chassin. Som sagt, har inga egna erfarenheter av chassit men dessa är antagligen bra alternativ för att slippa antecs buller låda
Skulle det inte fungera att montera Corsair H60 i taket då? Jag har aldrig använt mig av den där typen av vattenkylning men har inte hört någon gnälla över dåligt luftflöde i lådan pga den typen av kylning. Fördelen med H60 är ju den medföljande fläkten. Då kan du ju välja att montera silverstone fläkten där fram, eller alternativt köra dubbla fläktar på H60 om du oroar dig för utblåset. Det lär ju inte försämra luftflödet om du har dubbla fläktar?! Tankten med kylaren är ju att blåsa ut värmen så den lär ju inte hindra flödet mer än ett dammfilter direkt?

Nej, precis, jag var ganska osäker på detta, så därav jag ställde frågan!
Jag kommer nog som du säger, köra en 120mm fläkt på ena sidan, och en likadan på andra, där båda suger ut!

Men, om vi tittar på Silverstone Precision PS05B, har den plats för två stycken 120mm fläktar på "golvet"? Ser så ut nämligen när jag tittar på bilderna för denna!

När jag säger att jag vill ha en tyst dator, så är allt tystare än min nuvarande, jag stör mig dock inte på att det låter lite, men jag vill ju undvika någon fläkt som drar på högvarv så det låter som datorn ska flyga iväg eller något, om du förstår vad jag menar! Vill ju ha en lugn och helst tyst gång med jämn temperatur!

Förresten, tack för ditt engagemang!

EDIT: Såg förresten att den ska ha två stycken plaster för 120mm fläktar ovanpå med! Men jag läste också att Silverstone vill att man ska pressa in luft från; Fronten, undertill, ovantill och sedan låta allt gå igenom EN 120mm fläkt på baksidan? Är detta att rekommendera, eller ska man ha utblås upp också då?

Och sedan undrar jag om man verkligen skulle få plats med en H60 i denna lådan, ser lite tight ut bara.

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Men, om vi tittar på Silverstone Precision PS05B, har den plats för två stycken 120mm fläktar på "golvet"? Ser så ut nämligen när jag tittar på bilderna för denna!
!

Alltså ena platsen på golvet är för nätaggets fläkt, var nätagget tar in luft

Kolla in lite Fractal Design chassin dom har visst en modell som är i samma prisklass som dem du linkade

Finns mycket fina reviews på youtube som visar varje cm av chassina och dom förklarar vad varje öppning och hål är tillför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatalX:

Alltså ena platsen på golvet är för nätaggets fläkt, var nätagget tar in luft

Kolla in lite Fractal Design chassin dom har visst en modell som är i samma prisklass som dem du linkade

Finns mycket fina reviews på youtube som visar varje cm av chassina och dom förklarar vad varje öppning och hål är tillför.

Ska kolla upp deras chassin!

Du har själv ingen aning om hur det skulle fungera med en H60-kylare i Silverstone Precision PS05B eller något liknande?

EDIT: Kollade upp lite om Fractal Design Midtower Arc. Den verkar ganska trevlig, men tror du jag hade fått plats med en Corsair H60 i den istället för Silverstonen.

Visa signatur

~ Try to catch me ~