Permalänk
Medlem

Behöver nytt nätaggregat

Skulle en moderator kunna stänga tråden please?

Permalänk
Medlem

Vet inte om dimensioner, men Corsair AX-serien är väldigt bra. Nätagget är passivt kylt upp till 20% belastning (150-170 W idle) och fungerar i quiet-mode under 50% load.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ficesu:

Hejsan, jag har just nu en tx650w corsair, och den är förjävlig. Inte nog med att jag fick stå ut med coil whine (eller vad det nu heter) sedan dag 1 efter att jag satte på datorn, så har jag även hört att den börjar bli dålig väldigt snabbt, och det har jag också fått smaka på nu (Snart ett år nu), den tjuter verkligen ashårt (konstant, inte bara när man spelar spel och på loading screens och sånt), utan verkligen konstant, låter jättehögt (fläkten låter som fan också lol).

Så därmed är det dags för mig att köpa ett nytt nätaggregat, jag har två frågor:

1) Behöver bredd, djup och höjd vara exakt likadana (för att få plats i datorn?) eller spelar det ingen roll av någon anledning som jag inte har kommit på ännu?

2) Finns det något specifikt nätaggregat som ni skulle föreslå? Jag vill helst ha något starkare än 650w som är EXTREMT tyst (så tyst som möjligt) som främsta egenskap? Och om inte ett specifikt nätaggregat, kanske någon speciell tillverkare som gör starka och tysta nätaggregat rent generellt?

Tack så mycket i förvag.

Det blir väl lite som att svära i kyrkan, men Corsair gör generellt bra nätaggregat, men du har också Seasonic och XFX t.ex.

Watten kan du skita i, titta på mest ampere vid +12V.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Inte så väldig datorkunnig (som ni kanske har kunnat gissa) så jag förstår inte begrepp såsom +12V och 50% load och sånt Men jag ska nog kolla på det ni har föreslagit.

Och fan, Corsair? Jag har också hört att de är bra men även att deras nätaggregat låter som fan också. Seasonic har jag sett nämnas ett antal gånger nu som väldigt bra tillverkare, XFX får jag kolla upp. Kollar även upp det där med Corsair AX-serien.

Förresten, är inte watten så viktigt? Tänker på det du skrev Dinoman.

Permalänk
Medlem

Hade själv ett TX650 med coilwhine dock inte så mycket som du beskriver.
Fläkten lät vill jag minnas men inte alls lika mycket som det nätagget jag sitter på nu CM750w.
Har hört på både Corsairs HX750, XFX 750w och om du är ute efter ett nätagg som inte överröstar övriga komponenter i idle så får du byta ut fläkten och med det blåser givetvis garantin.

Fläkten i mitt CM750w nätagg sägs ligga på 33db men när jag belastade nätagget(spelade) så gick fanskapet högre.
Slet väck fläktfan och bytte ut mot en 800rpm chassifläkt från CM, 18db ska man kunna sova med

Permalänk
Medlem

Vad är det här med att köra sitt nätagg på idle? Hur går det till? Vad kan man göra/inte göra medans den sitter på idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ficesu:

Vad är det här med att köra sitt nätagg på idle? Hur går det till? Vad kan man göra/inte göra medans den sitter på idle?

Idle är att inte belasta nätdelen någonting men har man en gamingdator så kan man belasta cpun (surfa, kolla film, komprimera filer är alltså inga problem) utan att det blir någon märkbar skillnad på ljudnivån i nätdelen utan då handlar det om att inte belasta grafikortet/en genom att spela eller folda.

Vad har du för datorsystem idag? Vad har du för planer till inköp inom närmaste framtiden? Svara på dessa frågor så ska jag rekommendera dig ett bra nätagg kan vara värt att vad du har för budget samt om du vill ha modulärt eller inte? (löstagbara kablar, dom är också lite dyrare i allmänhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Idle är att inte belasta nätdelen någonting men har man en gamingdator så kan man belasta cpun (surfa, kolla film, komprimera filer är alltså inga problem) utan att det blir någon märkbar skillnad på ljudnivån i nätdelen utan då handlar det om att inte belasta grafikortet/en genom att spela eller folda.

Vad har du för datorsystem idag? Vad har du för planer till inköp inom närmaste framtiden? Svara på dessa frågor så ska jag rekommendera dig ett bra nätagg kan vara värt att vad du har för budget samt om du vill ha modulärt eller inte? (löstagbara kablar, dom är också lite dyrare i allmänhet)

Jag har just nu en färdigbyggd stationär dator som jag köpte från dustinhome (Aldrig igen, lol). Hur som helst, det här är tekniska specifikationer på datorn (Please säg till om jag missar något):

- Nvidia GeForce GTX 470
- Intel(R) Core(TM) i7 CPU 950 @ 3.07GHz 3.06 GHz
- 6,00 GB RAM
- 1 TB Hårddisk
- 64-bitars Windows 7 Home Premium

En länk till chassit: http://fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=48'

Och som sagt ett nätagg som heter tx650w Corsair.

Mina planerade inköp inom närmaste framtid? Hmm, för tillfället har jag bara ett nytt nätagg i siktet. Men jag planerar att eventuellt köpa ett nytt Nvidia grafikkort (500-serien). Men det är nog långt framöver, så du behöver inte ta hänsyn till om det funkar bra med nätagget du vill rekommendera eller inte.

As for budget, svårt att säga, jag har nyligen fyllt 18 år så jag kommer nog snart upphöra att bli ekonomiskt oberoende Sålänge som delarna jag köper in uppfyller kraven av att vara hållbara under en längre tid (helst 5+ år, om möjligt), och att det fungerar ''bättre'' än vanliga delar (Jag vill ha bra prestanda och grafik på spelen jag spelar) så är det okej, dvs inga 100% top-notch saker men något som lutar mer åt det hållet, ja.

edit: Förresten, är det farligt för resten av datorn om mitt nuvarande nätagg är trasigt? Jag menar, kan den eventuellt skada andra datordelar om den under en längre period fortsätter att användas samtidigt som den är trasig?

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem