Antec Kühler med radiatorn *helt utanför* chassiet på en trång HTPC - Tyst lösning?

Permalänk

Antec Kühler med radiatorn *helt utanför* chassiet på en trång HTPC - Tyst lösning?

Jomen!

Min HTPC huserar idag i en Silverstone LC04 under receivern i bokhyllan (Ikea Billy). Eftersom bokhyllan inte är tillräckligt djup för att rymma varken chassi eller receiver så har jag dragit ut bokhyllorna 20 cm från väggen, fäst dem i väggen med vinkeljärn och sågat ut ett hål i baksidan av bokhyllan som HTPC & receiver passar i.

Eftersom bokhyllan går från vägg till vägg så märks det inte att de inte står direkt mot väggen. (Enda problemet är att man måste dra ut bokhyllan, koppla ur alla sladdar ur receivern och HTPC:n, ta ut receivern och sedan PC:n för att kunna mecka i den. )

Så långt all väl, men i själva chassit sitter ett mATX-kort med en Phenom X3 705e som kyls av stockkylaren. Naturligtvis lever den om en del, men eftersom Blu-rayspelaren är monterad i mitten ovanför moderkortet så är det rätt trångt om plats att få in en tyst kylare varför jag inte hittat en passande kylare att byta till. Ursprungligen hade jag tänkt mig en Scythe Shuriken, men den var aningens för bred för att funka.

Vad jag nu funderar på är om jag skulle ta och investera i en Antec Kühler 620 och sätta in. Det finns ju ingen 120mm-plats någonstans på chassiet, men eftersom baksidan av det är dolt bakom bokhyllan så tänkte jag att man skulle kunna montera hela radiatorn och fläkten utanför datorn i fria luften. Eftersom luftväxlingen borde bli bättre när fläkten slipper ta varm luft ur chassiet och skicka genom radiatorn samtidigt som en X3 705e (TDP på 65W) inte borde kräva så mycket kylning så tänker jag att jag borde kunna köra både fläkten och pumpen långsamt nog för att få datorn rätt tyst. Eftersom all värme från CPUn nu skulle går ut ur chassit så borde den lilla 80mm-fläkt som ventilerar chassiet också kunna jobba mindre, eller hur?

Skall man försöka bygga ett litet tak över radiatorn för att minska mängden damm som samlas på den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

funkar om du är beredd att såga i chassit och öppna kylaren?
du måste nog öppna kylaren för att slippa göra ett jätte hål. så att du gör två hål för slangarna;)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

funkar om du är beredd att såga i chassit och öppna kylaren?
du måste nog öppna kylaren för att slippa göra ett jätte hål. så att du gör två hål för slangarna;)

Tror (notera: "tror") inte att slangarna går att återansluta om man tar av dem, men eftersom chassiet öppnas genom att man tar av taket så tänkte jag göra ett spår lika brett som slangarnas tjocklek på baksidan ner från överkanten och sedan peta ner slangarna där och lägga på locket igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Tja, eftersom det inte går att utläsa av bilden vad det är i flaskan och du ändå visste att det var en gin så kan vi väl anta att du redan visste att det var Bombay Sapphire så varför fråga? Om du nu vill gå helt offtopic så är väl den andra gin-flaskan intressantare?

Tror (notera: "tror") inte att slangarna går att återansluta om man tar av dem, men eftersom chassiet öppnas genom att man tar av taket så tänkte jag göra ett spår lika brett som slangarnas tjocklek på baksidan ner från överkanten och sedan peta ner slangarna där och lägga på locket igen.

låter bättre

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Vad tror ni om damm då? Låter det inte smartast att vinkla radiatorn så att fläkten blåser rakt upp genom den? Både för att varm luft stiger och för att bättre blåsa bort eventuellt damm. Datorn står på mest hela tiden så damm lär inte kunna lägga sig på den, men samtidigt är det meckigt att dra ut bokhyllan så jag är inte där bakom så ofta.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Istället för att fläktan drar luft ner och upp, så kanske vända den på sidan?
Så den blåser åt höger eller vänster, och drar luft från antingen vänster eller höger.
För att minimera mängden damm som samlar sig.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Istället för att fläktan drar luft ner och upp, så kanske vända den på sidan?
Så den blåser åt höger eller vänster, och drar luft från antingen vänster eller höger.
För att minimera mängden damm som samlar sig.

Jo, det är nog smartare.

Fläkt då? Gentle Typhoon verkar vara förstavalet för radiatorer, men vilken fart? Jag läser om folk med i7:or eller klockade i5:or som kyler dem *i chassiet* med en GT på 1450 rpm. Borde inte min lilla X3 705e med radiatorn ute i friska luften klara sig med en på 1150 rpm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kjell Brel:

Vad tror ni om damm då? Låter det inte smartast att vinkla radiatorn så att fläkten blåser rakt upp genom den? Både för att varm luft stiger och för att bättre blåsa bort eventuellt damm. Datorn står på mest hela tiden så damm lär inte kunna lägga sig på den, men samtidigt är det meckigt att dra ut bokhyllan så jag är inte där bakom så ofta.Beefeater 24

Såg någon i ett galleri som hade radiatorn utanför chassit och han sa att det inte var så farligt med dammet, det fastnade inte i radiatorn, det blåste rätt igenom.

EDIT: Felciterade

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Avstängd

altså du kan lika gärna ha kuhlern till att blåsa ut varm luft ut ur chassit. det kommer inte bli någon nämnvärd tempetaturskillnad. med både grafikkort som utblås och antec kuhler 620/920 som utblås så kommer chassitemperaturen bli nästan samma som rumstemperaturen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kjell Brel:

Jo, det är nog smartare.

Fläkt då? Gentle Typhoon verkar vara förstavalet för radiatorer, men vilken fart? Jag läser om folk med i7:or eller klockade i5:or som kyler dem *i chassiet* med en GT på 1450 rpm. Borde inte min lilla X3 705e med radiatorn ute i friska luften klara sig med en på 1150 rpm?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hör ingen skillnad på en 1450 och en 1150 dock, så skulle rekommendera 1450.
Men visst, en 1150 borde räcka.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av beatles-3122:

Såg någon i ett galleri som hade radiatorn utanför chassit och han sa att det inte var så farligt med dammet, det fastnade inte i radiatorn, det blåste rätt igenom.

Ang. din gin, var dricker du den? Under en filt i Madrid?

Skulle vara kul att se det galleriet. Du har ingen aning om var det var? Lät bra med dammet.

Bakom en stolpe i Bonn.

Skrivet av anjora:

altså du kan lika gärna ha kuhlern till att blåsa ut varm luft ut ur chassit. det kommer inte bli någon nämnvärd tempetaturskillnad. med både grafikkort som utblås och antec kuhler 620/920 som utblås så kommer chassitemperaturen bli nästan samma som rumstemperaturen.

Om du läser första inlägget så ser du att det inte handlade om min vanliga PC utan om HTPC:n som saknar grafikkort (med eller utan utblås) och inte har någon plats för en 120mm-fläkt. Hela idén var att få ut värmen ur chassit trots att jag saknar en sån fläktplats och utrymme för en effektiv CPU-kylare.

Skrivet av BareHipster:

Jag hör ingen skillnad på en 1450 och en 1150 dock, så skulle rekommendera 1450.
Men visst, en 1150 borde räcka.

Hm, känns som det lutar åt en 1450 ändå. Tack.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Och några inlägg redigerade. Gin-snacket tar vi inte här!

Permalänk

Då har jag installerat Kühlern tillsammans med en Scythe Gentle Typhoon på 1450 rpm i mitt chassi och tänkte att det kanske var prydligt att lägga in ett par bilder på resultatet i tråden med frågan.

Tack vare att locket är avtagbart så blev det ju väldigt enkelt att få ut kablarna ur chassit trots att slangarna inte går att ta loss från radiatorn. Två snabba spår med bågfilen, vika ned med en tång och fila kanterna bara.

Eftersom hela arrangemanget hamnar bakom bokhyllan så blev lösningen mer praktisk än tjusig och jag tog helt enkelt en aluminiumplåt (från tryckeriet där jag jobbar) och vek ett par gånger och bockade enligt ovan innan jag skruvade fast den i locket och fäste med ett par bitar ståltråd. Det visade sig vara trängre mot väggen bakom än jag hade för mig (43 cm från framkant av bokhyllan till väggen) plus att slangarna var lite kortare än väntat så det blev montering lite på snedden istället för vinkelrätt mot väggen som tänkt.

Jag glömde bort att receivern byggde mer bakåt än HTPC:n så radiatorn fick hamna under istället för över plåten, men det spelar knappast någon roll. Väggen hamnar alltså nån centimeter ifrån plåten kring radiatorn när bokhyllan skjutits på plats.

Hur blev det ljudmässigt då? Jo, en dramatisk skillnad från AMD-stockkylaren kan man ju säga! Det sitter fortfarande en 80 mm Everflow som utblås ur lådan (se bild #2), vilket definitivt behövdes förut, men nu är den sannolikt onödig då PSU:ns fläkt borde räcka för övriga komponenter när CPU:ns värme tar sig ut via Kühlern. Jag skall kolla tempsen lite noggrannare så jag har en referens när jag tar bort 80:an men det blev ett grymt lyft redan så här.

Visa signatur