Frågor ang vattenkylningsdelar inför köp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Maj 2002

Frågor ang vattenkylningsdelar inför köp

Hej,

Jag sitter och försöker bestämma vilka delar jag ska välja till min vattenkylning. Jag kommer till en början bara att kyla CPU men tanken är att utöka till GPU senare (1 st inte SLI), Loopen kommer även innehålla 2 st radiatorer. Jag har hög prio på ljudnivån, prestandan är sekundärt i det avseendet.

Min första fråga gäller val av pump. Först var jag inställd på att skaffa en EK 4.0 men efter att ha läst att den är väldigt högljudd var tanken att skaffa en MCP-355 med moddad top/reservoar. Efter vidare läsning så verkar det som om även denna är väldigt högljudd. Så min fråga är skulle till exempel en EK 2.2 räcka till mitt tilltänkta system? (Tänkte om någon har en liknande setup med EK 2.2 pumpen)

Jag ser helst att det går att montera en reservoar direkt på pumpen (EK 2.2, EK 4.0 kombo eller MCC 355 +Top med reservoar) då jag vet att tidigare pumpar (hade vattenkylning tidigare) hade problem med flödet från en extern reservoar = högre ljudnivå. Hur är det med tex Phobya DCC-260, passar en EK 2.2 reservoar på den?

Min andra fundering är gällande CPU block, hur stor skillnad är det mellan EK HF och LT/X blocken? pratar vi bara någon grad så känns det inte helt nödvändigt att betala dubbla för ett HF block.

Tacksam för all hjälp!
/Nrj

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2010

EK 2.2 räcker helt klart. Den är relativt tyst. Ljudisolerar man den och chassit så är det närmast knäpptyst.
Jag kör min med 360 rad, cpu och gpu-kylning och dragit ner pumpen till ~9v eftersom det är overkill att högre den på högre varvtal (ingen tempskillnad).

Jag har ingen erfarenhet av olika block, men jag skulle välja det billigaste. Varför? Grafikkort går fruktansvärt kallt vattenkylt. Spelrummet är enormt ..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Feb 2003

Skriv din hårdvara så ordnar jag ett bra och billigt recept

.:. 101218 - Mitt allt .:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Maj 2002

Tack för erbjudandet men jag vill göra ett medvetet val därav mina tidigare frågor.

Just nu ser EK Supreme LT kittet ganska lovande ut (http://indomo.se/11896-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-240), innehåller de delar jag tänkt mig till ett bra pris. Det enda jag möjligtvis hade velat ändra är CPU blocket till ett Supreme HF. Har en till 240 radiator redan så det blir 2x240 i Loopen.

Min hårdvara är en 2500K samt att det snart tillkommer ett GTX 590.

*Edit, Efter lite mer läsning ändrade jag till ett EK Supreme HF block samt en XPSC RX240 radiator. Har en gammal black ice radiator sedan tidigare. Någon som vet var man kan köpa skruv, är ute efter lite speciellt mått nämligen UNC 6-32.