Permalänk
Medlem

Fläkt till Antec Kühler H2O 620, vilken?

Hejsan, jag planerar att köpa denna cpu-kylare då jag endast hört gott om den och den också säljs för ett rimligt pris. Dock har jag även hört att fläkten som medföljer inte håller måttet(?). Så min fråga är alltså följande: Vilken fläkt ska man köpa och hur fungerar det med att byta ut den befintliga? Eller behövs den inte bytas ut alls?

Slänger in en liten sido-fråga här också Jag har ganska nyligen införskaffat chassit Fractal Design Arc vilket som kommer med flertalet fractal design fläktar men då jag även hört att dessa inte är ultimata för bra luftflöde så undrar jag då: Vilka fläktar ska man byta ut dem med alternativt lägga till?¨

Tackar så mycket på förhand och hoppas på några riktigt fina tips!

Mvh Wedes

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Har samma kylare och använda fläkten som följde med + en extra, har en 2500k standardklockad. Kommer aldrig upp över 50 grader när jag gamear. (Ej långkört prime95 ännu men det kommer)

Dock så funderar även jag på att köpa andra fläktar när jag väl skall till att överklocka, isåf blire Schyte Typhoon!

Permalänk

Fläkten som följer med duger got och väl, men den var alldeles för högljudd i min smak, även i idle, så jag har beställt en Scythe Gentle Typhoon 1450 RPM, Om 1450 rpm räcker får vi se då jag inte fått fläken ännu.

Så om ljudnivån inte är något problem för dig så duger orignalfläkten bra. Du kan ju bara testa att köra med den annars, om du inte gillar den så byt ut den.

Permalänk
Medlem

Scythe typhoon 1450rpm eller 1850rpm alla gånger.

Tänk dock på att fläkten under drift sticker ut lite från fläktramen = kan skrapa i radiatorn eller chassit. En gummiram (vibb dämpare) eller något som får ut fläkten lite kan behövas. Det behövs dock endast på fläktens framsida och om denna framsidan ligger mot chassit eller radiatorn.

Edit: det avgörs såklart på hur långt avståndet blir när man monterar fläkten. Med radiatorn är det nog lugnt men sätter man fläkten som "insug" mot chassit så kan det skrapa i.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren! Jag tror jag kör på originalfläkten tills vidare men när det gäller fläktar i chassit, vilka skulle ni rekommendera?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Tack så mycket för svaren! Jag tror jag kör på originalfläkten tills vidare men när det gäller fläktar i chassit, vilka skulle ni rekommendera?

Dyra men tysta/effektiva och av bra kvalité: http://www.inet.se/artikel/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-12...

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Okej ser lockande ut Förresten hur kopplar man ström till alla fläktar? Har fullt i alla fläktuttag på moderkortet och kanske 1 kopplad direkt till PSU:n, ska man koppla resten till PSU:n också då? Och ska man koppla ihop flera med en daisy-chain?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Okej ser lockande ut Förresten hur kopplar man ström till alla fläktar? Har fullt i alla fläktuttag på moderkortet och kanske 1 kopplad direkt till PSU:n, ska man koppla resten till PSU:n också då? Och ska man koppla ihop flera med en daisy-chain?

Äger inte fläkten själv, men snart. Har läst och sett många reviews/omdömen och den ska vara riktigt bra, precis som deras kylare. Kommer få ett Arc snart där jag tänkt använda två av dessa som inblås i fronten, tror det blir perfekt. Det enda som talar emot dom är att dom ser så, ja, fula ut. Vet inte hur de medföljande fläktarna är, men tänkte använda iaf 2, kanske alla tre till utblås på låg rpm. Hur är dom förresten?

Sen står jag även och väger mellan Antec 620 och Noctua D-14. Sjukt svårt val, båda har ju för och nackdelar, men det lutar faktiskt åt D-14 då dels chassit är så rymligt(är en massiv kylare) och dels för att den presterar bättre och är tystare.

Ang strömplatser, finns ju alltid adaptrar man kan köpa för en billig peng.

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenli89:

Äger inte fläkten själv, men snart. Har läst och sett många reviews/omdömen och den ska vara riktigt bra, precis som deras kylare. Kommer få ett Arc snart där jag tänkt använda två av dessa som inblås i fronten, tror det blir perfekt. Det enda som talar emot dom är att dom ser så, ja, fula ut. Vet inte hur de medföljande fläktarna är, men tänkte använda iaf 2, kanske alla tre till utblås på låg rpm. Hur är dom förresten?

Sen står jag även och väger mellan Antec 620 och Noctua D-14. Sjukt svårt val, båda har ju för och nackdelar, men det lutar faktiskt åt D-14 då dels chassit är så rymligt(är en massiv kylare) och dels för att den presterar bättre och är tystare.

Ang strömplatser, finns ju alltid adaptrar man kan köpa för en billig peng.

En fråga: jag kollade precis i mitt arc och tittade efter hur man skulle kunna montera en till fläkt där fram men insåg att hårddiskburen där nere ej går att flytta på vilket som omöjliggör fläktmontering från insidan... Fungerar det på ett helt annat sätt eller har dom helt enkelt omöjliggjort det? Kan man plocka bort framsidan och montera fläkten i den eller hur fungerar det?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

En fråga: jag kollade precis i mitt arc och tittade efter hur man skulle kunna montera en till fläkt där fram men insåg att hårddiskburen där nere ej går att flytta på vilket som omöjliggör fläktmontering från insidan... Fungerar det på ett helt annat sätt eller har dom helt enkelt omöjliggjort det? Kan man plocka bort framsidan och montera fläkten i den eller hur fungerar det?

Just precis, kolla 1:30 in i det klippet
http://www.sweclockers.com/recension/13888-fractal-design-arc...

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenli89:

Underbart! Då blir det Kühler h20 620 med original fläkt (för nuvarande), flytta fractal design 140mm fläkten som jag har som sidofläkt för tillfället till fronten som insug, införskaffa en Noctua nf-p14 140mm fläkt som insug på sidan och till sist ett 140mm fläktfilter till Noctuan.

Tack så mycket för all hjälp och om ni har några tankar om min slutsats så säg gärna till då inköp förmodligen inte blir förrän imorn eller på måndag!

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Underbart! Då blir det Kühler h20 620 med original fläkt (för nuvarande), flytta fractal design 140mm fläkten som jag har som sidofläkt för tillfället till fronten som insug, införskaffa en Noctua nf-p14 140mm fläkt som insug på sidan och till sist ett 140mm fläktfilter till Noctuan.

Tack så mycket för all hjälp och om ni har några tankar om min slutsats så säg gärna till då inköp förmodligen inte blir förrän imorn eller på måndag!

Det fungerar säkert bra, är bara att pröva dig fram. Själv kommer jag nog fylla chassit med Noctuafläktar :P. Btw, vad kan du säga om Fractal designs fläktar som följer med? För de mycket väsen? Flyttar de bra med luft? Antar att de är medelmåttiga.

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenli89:

Det fungerar säkert bra, är bara att pröva dig fram. Själv kommer jag nog fylla chassit med Noctuafläktar :P. Btw, vad kan du säga om Fractal designs fläktar som följer med? För de mycket väsen? Flyttar de bra med luft? Antar att de är medelmåttiga.

De är ganska tysta men de flyttar inte särskilt mycket luft då de ligger på 600rpm (eller kanske 800).

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Underbart! Då blir det Kühler h20 620 med original fläkt (för nuvarande), flytta fractal design 140mm fläkten som jag har som sidofläkt för tillfället till fronten som insug, införskaffa en Noctua nf-p14 140mm fläkt som insug på sidan och till sist ett 140mm fläktfilter till Noctuan.

Tack så mycket för all hjälp och om ni har några tankar om min slutsats så säg gärna till då inköp förmodligen inte blir förrän imorn eller på måndag!

Skrivet av Wedes:

De är ganska tysta men de flyttar inte särskilt mycket luft då de ligger på 600rpm (eller kanske 800).

Okaj, värt att veta, tack. Juste, enligt inet: Medföljande fläktar: 3st 140mm (1000rpm)

Visa signatur

| Intel i7 2600k 4,5 Ghz | Asus Sabertooth P67 | Noctua NH-D14 | 8 Gb Corsair Vengence LP | MSI Radeon R9 270X Gaming 4GB GDDR5 | Intel 320S 120Gb SSD| Corsair HX-750W | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenli89:

Okaj, värt att veta, tack. Juste, enligt inet: Medföljande fläktar: 3st 140mm (1000rpm)

Ah ok tänkte på den extra fläkten jag fick med när jag beställde Fractal Design Arc.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk

Jag har nu själv installerat denna.
Lite krångel var det men till sisst gick det.
Bytte kylpastan till mx4
Just nu kör jag Push / pull
push fan noctua NF-P12
Pull gentle typhone 1450 rpm

Kopplade GT till cpu på moderkort
Noctua med blå motstånd till case fan 3
och pumpen till power fan ( hadde den först på cpu fan men då fick jag det berömda kluckandet.)
just nu efter 30 min stress i prime 95 blend ligger min i7 930 (standard clockad) på 59c har peakat 60 en gång.
detta är ca 8c kallare än med min noctua NH-U12P SE2 push pull i gamla lådan som var antec p183 med alla fläktar på max.

Jag har nu ett fractal design xl å toppfläkten hörs inte på max ..
Fram har jag 2 st 140 mm fractal fläktar och 1 st noctua NF-P12 op extra slotten i 5.25 facket.
noctua NH-U12P SE2 gick bara att ha pull i denna låda och i prime låg jag då på 71c
därför bytte jag.
Och jag kan bara säga att denna lilla lösning är sweet.
Som sagt push pull inga problem finns skruvar så det räcker.
Tyst som bara den om man byter fläkt för antec fläkten var allt annat en tyst,
Och som jag sa innan.. mycket MYKET kallt.

körde först med bara GT 1450, då pikade jag 61 så visst skilnaden är igentligen liten.
men ljudmässigt är det ingen skillnad mellan 1 GT och min push / pull setup så tackar gärna ja till 3c mindre.=)
Hoppas detta hjälper er som funderar.
jag säger .. KÖP
ingen cpu kylare presterar så bra.. så tyst för så lite pengar.
Inga av alla mina datorer, och inget av alla mina fläktbyten har varit nära den tysthet jag har nu ... har ALDRIG haft en så tyst men mycket kall dator.
// J

Permalänk

Gjorde idag ett test igen för å se.
det är lite varmare idag så tempsen gick upp ytterst lite.
http://imageshack.us/f/233/tempsm.jpg/

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, jag har också denna kylare med 2 x gt 1850 i ett Obsidian 650D, hur bör man ha allt kopplat för bästa sätt? Vad ska vara av/på osv ?
/Tack på förhand

Visa signatur

"I never saw a wild thing sorry for itself. A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself."

Permalänk

Jag skulle nog sätta den upp till i det främre hålet å sätta fläktarna så det tar luft utifrån in om du nu inte kan sätta den framtill på lådan som intag.
luften som kommer ut är inte så varm men .. testa de 2 alternativen.

Permalänk
Medlem

Har nu satt i fläktarna och kylaren och det funkar utmärkt! Förut fick processorn upp i 97C i BC2 men nu ligger den på 52C som högst Mycket nöjd!

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaffa_studio:

Jag har nu själv installerat denna.
Lite krångel var det men till sisst gick det.
Bytte kylpastan till mx4
Just nu kör jag Push / pull
push fan noctua NF-P12
Pull gentle typhone 1450 rpm

Kopplade GT till cpu på moderkort
Noctua med blå motstånd till case fan 3
och pumpen till power fan ( hadde den först på cpu fan men då fick jag det berömda kluckandet.)
just nu efter 30 min stress i prime 95 blend ligger min i7 930 (standard clockad) på 59c har peakat 60 en gång.
detta är ca 8c kallare än med min noctua NH-U12P SE2 push pull i gamla lådan som var antec p183 med alla fläktar på max.

Jag har nu ett fractal design xl å toppfläkten hörs inte på max ..
Fram har jag 2 st 140 mm fractal fläktar och 1 st noctua NF-P12 op extra slotten i 5.25 facket.
noctua NH-U12P SE2 gick bara att ha pull i denna låda och i prime låg jag då på 71c
därför bytte jag.
Och jag kan bara säga att denna lilla lösning är sweet.
Som sagt push pull inga problem finns skruvar så det räcker.
Tyst som bara den om man byter fläkt för antec fläkten var allt annat en tyst,
Och som jag sa innan.. mycket MYKET kallt.

körde först med bara GT 1450, då pikade jag 61 så visst skilnaden är igentligen liten.
men ljudmässigt är det ingen skillnad mellan 1 GT och min push / pull setup så tackar gärna ja till 3c mindre.=)
Hoppas detta hjälper er som funderar.
jag säger .. KÖP
ingen cpu kylare presterar så bra.. så tyst för så lite pengar.
Inga av alla mina datorer, och inget av alla mina fläktbyten har varit nära den tysthet jag har nu ... har ALDRIG haft en så tyst men mycket kall dator.
// J

Hur är det med ljud-nivån på pumpen? Låter den mycket??

Permalänk
Medlem

Dessa två skulle funka bra.

https://www.inet.se/artikel/6901460/antec-true-quiet-120mm Som faktisk är en RIKTIGT BRA FLÄKT ( Helt otroligt med tanke på att de är en Antec fläkt )

Och denna.

https://www.inet.se/artikel/6308714/nanoxia-120mm-pwm-fx-12-2... Då den kan matas på med redigt höga RPM om de skulle behövas men kan strypas med en medföljande "dosa" så den limiteras så den inte varvar upp mer än vad du vill.

Fast bästa fläkten du kan köpa är Akasa Viper.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=602393

Den är ruskigt tyst och presterar bättre än original fläkten på långa vägar.

Kör själv med Akasa Apache på min Antec 920 och de funkar bra men funderar på att skaffa Akasa Viper istället så jag kan kräma på högre RPM när jag Benchar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]