Byte till vattenkylning (Bios Settings)

Permalänk

Byte till vattenkylning (Bios Settings)

Hej! Både jag och min far har köpt oss varsin Antec Kuhler 620 kylare. Farsan prövade att montera kylaren i morse och resultatet blev att datorn hängde sig Vi har dubbelkollat alltihop och det sitter som det ska. När vi sedan monterade tillbaka till orginal kylaren så startade datorn problemfritt. Vi har bytt kylare fram och tillbaka idag 3 gånger och det skiter sig precis där man kan gå in i bios o.s.v vilket är väldigt dåligt då man inte kan komma in i bios och ändra smartfan m.m vilket ändå inte funkar. Moderkortet i farsans burk är ett "Gigabyte MA790X-UD3P" och de inställningar i bios vi prövat har sett ut såhär:

Cpu Smartfan= Disabled
Cpu Fan Mode= Auto (Fast det blir disabled när cpu smartfan är av) det finns även två andra lägen "PWM"(4pins kontakt)"Voltage"(3pins kontakt)
System Smartfan=Disabled

(Vi har även prövat enabled på överstående)

Jag och Farsan har haft väldigt många teorier kring det hela och det verkar som att moderkortet har någon funktion som gör det omöjligt att boota om det inte finns någon fläkt. Frågan är hur fan man stänger av den funktionen. Har studerat både kylar manualen och moderkortets manual både ut och in men hittar inget. Inte heller google har gett mig något svar. Har sett flertalet användare här på SWEC med samma moderkort och den kylaren som vi försöker få ihop. Hur de har fått ihop det har jag ingen aning om. Har själv ett nästan identiskt moderkort (MA790X-UD3P) men har inte orkat pröva eftersom jag inte har större lust att montera kylaren ett flertal gånger bara för att ändra inställningar i bios.:(

Hade varit väldigt tacksam om ni kunde dela med er av eran kunskap, Kanske någon med Gigabyte mobo och Award bios kunde visa hur man stänger av "Cpu fan detection". Har verkligen ingen lust att behöva lämna tillbaka kylarna p.g.a okunnighet.

MVH Generall33

Permalänk
Medlem

Är det inte så enkelt att man kopplar fläkten till moderkortet och pumpen till nätaggregatet och ger faen i biosinställningar?

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Är det inte så enkelt att man kopplar fläkten till moderkortet och pumpen till nätaggregatet och ger faen i biosinställningar?

Eftersom att fläkten ej har en rpm signal så är det nog inte lönt då inte moderkortet får någon signal ifrån fläkten och tar det som att datorn ej har någon cpu fläkt

Permalänk
Medlem

Borde fungera att stoppa vilken fläkt som helst i "CPU-fan" kontakten på moderkortet. BIOS vet ju inte om det sedan är en processor- eller chassifläkt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av generall33:

Eftersom att fläkten ej har en rpm signal så är det nog inte lönt då inte moderkortet får någon signal ifrån fläkten och tar det som att datorn ej har någon cpu fläkt

Brukar bara vara att koppla fläkten på 3 av moderkortets 4 pinnar, dvs hoppa över rpm-signalen och det brukar funka

(se till så du sätter den på de tre rätta pinnarna bara (50% chans)

Så kör jag på min ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Brukar bara vara att koppla fläkten på 3 av moderkortets 4 pinnar, dvs hoppa över rpm-signalen och det brukar funka

(se till så du sätter den på de tre rätta pinnarna bara (50% chans)

Så kör jag på min ..

Fläkten han pratar om har bara 2 st kablar. Alltså ingen RPM visare, således kan ej moderkortet se att en fläkt är ansluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Fläkten han pratar om har bara 2 st kablar. Alltså ingen RPM visare, således kan ej moderkortet se att en fläkt är ansluten.

Alright, sorry..

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Brukar bara vara att koppla fläkten på 3 av moderkortets 4 pinnar, dvs hoppa över rpm-signalen och det brukar funka

(se till så du sätter den på de tre rätta pinnarna bara (50% chans)

Så kör jag på min ..

mjo det går bara att sätta kontaken åt ett håll på cpu kontakten så det ska vara riktigt. Även om det är 3pins kontakt så sitter det bara 2 sladdar i kontakten:(
Antec 620 har inbyggd tempgivare så det är väll därför. Har satt fläkt kontakten i en av pumpens kontakt och pumpens strömkontakt på moderkjortets cpu fläkts kontakt precis så det ska vara enligt antec:/

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Borde fungera att stoppa vilken fläkt som helst i "CPU-fan" kontakten på moderkortet. BIOS vet ju inte om det sedan är en processor- eller chassifläkt.

kör med fläktkontroll på mina chassifläktar och vill inte köra de på den kontakten:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av generall33:

kör med fläktkontroll på mina chassifläktar och vill inte köra de på den kontakten:/

Kan ju endå vara idé att testa att koppla in en fläkt på CPU-Fan bara för att se om det fungerar eller om det är något annat det är fel på. Kanske enklare att hitta inställningarna för startspärren om du får igång datorn ordentligt. Är ju bara att koppla tillbaks sen...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Kan ju endå vara idé att testa att koppla in en fläkt på CPU-Fan bara för att se om det fungerar eller om det är något annat det är fel på. Kanske enklare att hitta inställningarna för startspärren om du får igång datorn ordentligt. Är ju bara att koppla tillbaks sen...

Har försökt att både ha orginal och vattenkylaren ikopplade samtidigt men datorn hänger sig bara:/

Permalänk
Medlem

ta fläkten från den gamla kylaren och stoppa i moderkortet så att den tror att det finns en fläkt, sen lägger du den fläkten nånstans i datorn bara

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

ta fläkten från den gamla kylaren och stoppa i moderkortet så att den tror att det finns en fläkt, sen lägger du den fläkten nånstans i datorn bara

Riktigt oseriöst:( Vad är det för mening med vattenkylning om man inte kan få det att fungera riktigt utan jävla bonnelösningar!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Gör som morxy säger, dra sedan ut den när du är i windows, och så borde du inte ha det problemet igen.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Gör som morxy säger, dra sedan ut den när du är i windows, och så borde du inte ha det problemet igen.

men då måste jag köra i fläkten vid start och ta ur den igen varje gång:( Förresten så har jag redan provat det:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av generall33:

men då måste jag köra i fläkten vid start och ta ur den igen varje gång:( Förresten så har jag redan provat det:)

Nej, du måste bara göra det en gång.
Var så för mig också när jag installerade exakt samma kylare.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Permalänk

Prövade med att sätta orginal kylarn direkt till nätagget och visst det funkar ju trots att det saknas rpm-signal. Men så fort jag sätter dit antec:en så hänger sig burken innan post. Måste fan vara något fabriksfel på kylaren:( Det känns inget vidare att sätta dit en sådan på min burk (Har bara testat på farsans 6 gånger) så jag lämnar tillbaka de istället. Tack för alla svar iaf!

Permalänk

Verkar ju skummt, gör en tiktig guulning bara för att kolla, lägg bara orginal fläkten i burken, men ha den inkopplad på moderkortet på CPU FAN sen prova med Vattenkylkningen igen, funkar det inte då så, handlar det om något annat och inte att kylren är deffekt..

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av generall33:

Prövade med att sätta orginal kylarn direkt till nätagget och visst det funkar ju trots att det saknas rpm-signal. Men så fort jag sätter dit antec:en så hänger sig burken innan post. Måste fan vara något fabriksfel på kylaren:( Det känns inget vidare att sätta dit en sådan på min burk (Har bara testat på farsans 6 gånger) så jag lämnar tillbaka de istället. Tack för alla svar iaf!

Kan bara se 2 möjliga felorsaker (förutsatt att du testat koppla en fläkt till CPUfläktuttaget):

1. Kortslutning på moderkort pga kylare eller montagedetaljer.
2. Kylaren felmonterad så den inte ligger korrekt mot CPU.(överhettning)

Fo3

Edit: no offence, men har ni tagit bort skyddsplasten från kylblocket?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Lämnade tillbaka farsans kylare men behöll min och prövade och visst det funkade. 25c idle:) har beställt en ny till farsan iaf. Det måste ha varit kortis i den andra Återkommer med resultat sen:)

Permalänk
Skrivet av generall33:

Lämnade tillbaka farsans kylare men behöll min och prövade och visst det funkade. 25c idle:) har beställt en ny till farsan iaf. Det måste ha varit kortis i den andra Återkommer med resultat sen:)

Prova du din i hans dator?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

Så en liten "update"! Har köpt nytt moderkort och minnen och prövade men det blev samma fel:( Prövade då med en gammal athlon II x3 cpu och då startade burken. Så vi ska försöka med en ny x4 cpu så får vi se. Jävla skummt ändå om det visar sig att cpu:n var dålig:)

Permalänk