Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ånge
Registrerad
Aug 2008

Söker system

Hej!

Jag skall börja med att säga att jag har erfarenhet från datorbygge, men är helt lost när det gäller vattenkylning. Det jag kan har jag läst mig till i FAQ'en på den här sidan.
Jag har något nytt på G nu och är ute efter en tyst men kraftfull burk som kan stå i vardagsrummet utan att väsnas. Jag är inte ute efter att överklocka.

Jag ramlade över detta kort och blev nyfiken. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634915 Jag har tänkt köra 6990 i crossfire, men har förstått att de kommer föra ett liv utan dess like i sitt standardutförande.

För att få detta kort att kylas har jag förstått att jag måste ha en pump, radiator, slangar, kopplingar, reservoar, mm. Detta verkar väldigt omständigt när det finns såna här kompletta system på marknaden för CPU'er http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=628604.
Min fråga är, varför finns inga färdiga system likt det ovan, men bara med radiator/pump och ett par slangar, som man bara kopplar in i blocket på grafikkortet, minnena eller vad man nu vill? Eller är det så att detta finns och det bara är jag som är dålig på att leta?
Vad jag skulle vilja ha är ett kompakt kit for snabb anslutning till mina grafikkort. Så att jag som lekeman slipper kladda runt med för många smådelar.

Jag är mottaglig för de flesta tips. Ta det sakligt bara så att jag hänger med!

/Chrille

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Finns färdiga modeller för grafikkort, men inte så många.
Här är en version av GTX 580 från Zotac:

Dessvärre verkar det inte finnas några sådana till 6990, då denna har en tillräckligt begränsad marknad redan som det är. Vill du ha en tyst burk men ändå enorm prestanda så skulle jag rekommendera typ 580 SLI i ett ljuddämpat chassi. Absolut inte 6990 (om du nu inte vattenkyler)

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ånge
Registrerad
Aug 2008

Ok, jag tolkar dig som att det inte finns färdiga system som bara är att koppla in i olika enheter.

Jag får helt enkelt läsa in mig på kylsystem och se om jag orkar bygga ett system själv trotts allt, eller om det är bättre att köra ett "färdigt" kort med lägre prestanda.

Tack för svaret iaf