Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Filter = ljuddämpning?

Om jag sätter filter på inflow och outflow så borde det ju bli mindre turbulens och därmed mindre broadband noise, men för att få samma airflow som ofiltrerat måste jag köra fläktarna på mycket högre RPM... Så hur blir det nu sen? Har HEPA filter bra ljudisolation? Är de selektiva för vissa frekvenser? Är det ens möjligt att få tillräkligt lufttryck med vanliga case fans?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

om du som du själv säger måste höja fläkthastigheten om du sätter massa filter på så lär du få högre ljud tack vare det. enda stället du behöver ha filter är vid insug så du slipper att dom suger in massa damm i datorn..

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Jag tror inte det är så rättfram... Det är alltså ljudämpning jag är närmast intresserad av, dammfria komponenter är bara bonus. Broadband noise finns över fler frekvenser, typ brus på en AM radiokanal utan sändning eller ett vattenfall. Det är svårare att dämpa det än en specifik ton, men så är också ljudenergin mer utspridd och mindre genomträngade. Ett bra filter ändrar luftflödet till 'laminar flow', vilket betyder att det är ingen turbulens i det och att det är helt tyst.
Frågan är väl egentligen hur olika filters isolerar från fläktens surr, vilket har en smalare bandbredd än luftstömmens brus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007

Ha dammfilter på insug ja men förvänta dig inte någon hörbar skillnad. Det finns en orsak till att alla seriösa sågar bort fläktgaller.

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

skulle nog satsa mera på att ljuddämpa chassiet med bitumen matta o skummgummi typ.. att hålla på med olika filter lite väl hightec för en datorfläkt. krävs nog lite större o värre fläktar innan det är dax o kolla upp sånt som du funderar på. vindsus får du leva med men resten av det jobbiga ljuden tar chassiet bort om det är dämpat tillräckligt, iaf mycket av det

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...