Windows 8 tar Ribbon till filhanteraren, öppnar och monterar ISO

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 tar Ribbon till filhanteraren, öppnar och monterar ISO

Steven Sinofsky avslöjar fler nyheter i kommande Windows 8. Filhanteraren Explorer uppdateras med gränssnittet Ribbon och får även inbyggt stöd för ISO-filer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite lustigt att Microsoft i en tid då widescreen är totalt dominerande gör ett interface som kräver extra mycket vertikalt utrymme. Det är på sidorna jag har plats över på min skärm i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Windows 8 ser väldigt intressant ut.

Windows 7 handlade nästan bara om att komma in i matchen igen efter skämtet Vista. Så nu borde Microsoft kunna göra något riktigt riktigt bra. Finns inte mycket att klaga på Windows 7 så utvecklarna har en rolig uppgift den här gången.

Permalänk
Avstängd

Ska bli intressant Verkar bli en del smarta funktioner.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

ribbon

Har aldrig gillat det meny systemet. Sen som föregående talare så är det konstigt att man inte nyttjar kanterna mer.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Buio:

Lite lustigt att Microsoft i en tid då widescreen är totalt dominerande gör ett interface som kräver extra mycket vertikalt utrymme. Det är på sidorna jag har plats över på min skärm i alla fall.

håller fullständigt med!

Permalänk
Skrivet av Buio:

Lite lustigt att Microsoft i en tid då widescreen är totalt dominerande gör ett interface som kräver extra mycket vertikalt utrymme. Det är på sidorna jag har plats över på min skärm i alla fall.

Om man läser hela inlägget så märker så märker man att man faktiskt får in fler rader pga att listen längst ned är borta:

"The exact number of lines might vary a bit from PC to PC depending on what add-ins you have, but for the out-of-the-box configuration running full screen at 1366 X 768, you can actually fit two more lines on the screen than you could in Windows 7."

Permalänk
Medlem

Bra då kan jag skippa Alcohol 52 för de få iso installer jag kör (visual studio... öhh... ja det va la det).

Permalänk
Medlem

Vill bara gråta och hoppas att Microsoft inte hittar på något nytt att tvinga användare till senaste OS eller iaf nån hackare som kommer ta bort skitet.

Bloat på BLOAT är vad nya Explorer blir, varför inte uppdatera explorer till nya IE 12 där man kan se webbsidor och se film i den också? Snart kommer Explorer se ut som Adobe Photoshop. Ett program för att göra precis ALLT.

Roligt att alla andra operativsystem går åt andra hållet. "Minimalistic"

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Lite lustigt att Microsoft i en tid då widescreen är totalt dominerande gör ett interface som kräver extra mycket vertikalt utrymme. Det är på sidorna jag har plats över på min skärm i alla fall.

OFFT: För att de utvecklar på 16:10 skärmar

OT: Håller fullständigt med.

Permalänk
Medlem

Fint med ribbon, jag gillar det.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Lite lustigt att Microsoft i en tid då widescreen är totalt dominerande gör ett interface som kräver extra mycket vertikalt utrymme. Det är på sidorna jag har plats över på min skärm i alla fall.

Som redan påpekats, om du läst lite mer noggrant så har dom ändrat på andra saker så att man ändå får in mer information på skärmen trots ribbon.
Dom har flyttat annan information till sidan.

Jag gillar hur utvecklingen ser ut med Windows, Windows 8 ser riktigt lovande ut som en trevlig evolution från Windows 7...

Skrivet av tessa:

OFFT: För att de utvecklar på 16:10 skärmar

Antagligen, men de anpassar till rätt lågupplösta 16:9 skärmar faktiskt.

Skrivet av Commander:

Bloat på BLOAT är vad nya Explorer blir.[...]
Snart kommer Explorer se ut som Adobe Photoshop. Ett program för att göra precis ALLT.

Jag skulle inte kalla Ribbon för bloat.
Visst att Ribbon känns konstigt med tanke på vad man har lärt sig innan och vad man är van med men Ribbon är effektivt för dom allra flesta.
Det är verkligen inte bloat.
Att kunna pausa och styra filöverföringar och sånt kombinerat med det här gör att Utforskaren ser ut att bli riktigt trevlig...

Permalänk

Detta kommer inte bli mer använt än vista. Tror mer på att Win 7 kommer bli nya XP Finns allt man vill ha. Inget skit som ribbon eller att man kan kopiera flera saker under samma fönster(eller enklare att se krockar, det funkar oftast bra för mig i alla fall).

Bara dyrt att byta till win 8, om det inte kostar 500kr (ser ju ut mest som upphotning av win 7).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Lite lustigt att Microsoft i en tid då widescreen är totalt dominerande gör ett interface som kräver extra mycket vertikalt utrymme. Det är på sidorna jag har plats över på min skärm i alla fall.

Ribbon behöver iofs bara vara framme när man använder det så om man väljer att dölja det när man arbetar tar det faktiskt upp mindre plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Windows 8 ser väldigt intressant ut.

Windows 7 handlade nästan bara om att komma in i matchen igen efter skämtet Vista. Så nu borde Microsoft kunna göra något riktigt riktigt bra. Finns inte mycket att klaga på Windows 7 så utvecklarna har en rolig uppgift den här gången.

Ja, för de 6 år de lade på att utveckla Vista, efter XP som ingen klagade överdrivet mycket på, gav ju VERKLIGEN frukt..

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Lite lustigt att Microsoft i en tid då widescreen är totalt dominerande gör ett interface som kräver extra mycket vertikalt utrymme. Det är på sidorna jag har plats över på min skärm i alla fall.

Windows 8s anpassning till bredskärmar blir genom enklare uppdelning av skärmen. Syftet är inte att du ska köra ett fönster i full screen.

Permalänk
Medlem

Blir lite störd på att minimala skillnader som att montera en iso-fil måste släppas i ett nytt os. Borde vara en självklarhet att fixa i Xp, Vista och 7 med en simpel uppdatering. Gillar inte stora ikoner som lyser i ögat i varenda fönster heller, tror Win8 kommer kännas som en sminkad version av 7. Skall dock sägas att jag höll kvar i XP rätt länge med.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Ja, för de 6 år de lade på att utveckla Vista, efter XP som ingen klagade överdrivet mycket på, gav ju VERKLIGEN frukt..

Fanns gott om folk som klagade på XP. Det var ett mycket krävande OS jämfört med föregångarna. Windows 7 är mycket bättre än XP eftersom det relativt XP är mycket mindre krävande för sin tid.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Vill bara gråta och hoppas att Microsoft inte hittar på något nytt att tvinga användare till senaste OS eller iaf nån hackare som kommer ta bort skitet.

Bloat på BLOAT är vad nya Explorer blir, varför inte uppdatera explorer till nya IE 12 där man kan se webbsidor och se film i den också? Snart kommer Explorer se ut som Adobe Photoshop. Ett program för att göra precis ALLT.

Roligt att alla andra operativsystem går åt andra hållet. "Minimalistic"

Läs hela artikeln så ser du att man kan customiza ribbon och minimera den om man vill. Välja vilka knappar du vill ha i den och så...

Edit: För övrigt så kommer de även öka antalet keyboard shortcuts till ca 200 om du bara vill stänga av ribbon och köra med enbart genvägar.

Permalänk
Medlem

Den mest optimala filhanteraren jag använt är fortfarande DM2.

Lite fler exempel på hur man kunde configa den... http://www.eskimo.com/~goody/dm2.html

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Är nästan aldrig inne i utforskaren (bara rensar temp filer) Låt Ribbon vara kvar i Office paketet.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av kol:

Windows 8s anpassning till bredskärmar blir genom enklare uppdelning av skärmen. Syftet är inte att du ska köra ett fönster i full screen.

Jo WIN+Vänster och WIN+Höger är mycket trevligt. Även om man kör med flera skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Fanns gott om folk som klagade på XP. Det var ett mycket krävande OS jämfört med föregångarna. Windows 7 är mycket bättre än XP eftersom det relativt XP är mycket mindre krävande för sin tid.

Ställde man in XP så det såg ut som W2k så lirade det riktigt bra även då..

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är sidorna mer intressanta.
Sitter med taskbaren till vänster på sidan så den inte inkräktar på skärmytan så mycket.
Sen begriper jag inte varför man skulle vilja ha allt framme på det viset, musen vill man ju använda så lite som möjligt.
Hoppas man kan plocka bort delar eller välja mellan gammla menysystemet och nya.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det är roligt att se alla noobs som pratar om XP som motsatsen till bloat.
När XP kom så gick snacket mest kring att det var Windows 2000 + bloat från sånna som er.
Men det gick ju att få XP att se ut som Windows 2000 och om ni läst lite mer så ser ni att man kan anpassa Windows 8 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Detta kommer inte bli mer använt än vista. Tror mer på att Win 7 kommer bli nya XP Finns allt man vill ha. Inget skit som ribbon eller att man kan kopiera flera saker under samma fönster(eller enklare att se krockar, det funkar oftast bra för mig i alla fall).

Bara dyrt att byta till win 8, om det inte kostar 500kr (ser ju ut mest som upphotning av win 7).

Jag kör fortfarande Vista Det har faktiskt aldrig vållat mig några problem alls under det snart 3 åren jag har haft. Har ännu inte gjort en ominstallation ens. Varför laga något som funkar liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Lite lustigt att Microsoft i en tid då widescreen är totalt dominerande gör ett interface som kräver extra mycket vertikalt utrymme. Det är på sidorna jag har plats över på min skärm i alla fall.

Att wide-screen är dominerande kanske stämmer för privatpersoner, men däremot företag och liknande kör fortfarande rätt mycket på mindre windescreen format. Som exempel har vi ett call-center där jag jobbade för ett tag sedan, inte 1 wide-screen. Sen har jag jobbat på it-support för en kommun, några widescreens där men klart dominerande icke winde-screen. Där jag jobbbar nu har vi väl 1 wide-screen skärm, annars är det 1980x1200 samma skalning vad gäller upplösning fast mindre format som gäller och då går det utmärkt att jobba med ett menyssytem som ribbon utrymmesmässigt.

Nu tycker jag väl att det är sådär, själva meny-systemet dvs ribbon men det är inte helt förfärligt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Ställde man in XP så det såg ut som W2k så lirade det riktigt bra även då..

Och om man inte har en dator som pallar w7 eller vista-temat, så kan du få det att se ut som w2k också

edit: Vill ni ha flyt? Då är windows 95 något för er!