420W till i7:a och GTX 560`?

Permalänk

420W till i7:a och GTX 560`?

Beställde precis delar från inet. Hade 2 gamla nätaggregat liggandes hemma. Dessvärre ser jag nu att mitt planerade 500W har lagt av och har bara 420 kvar.

Prata med dom på Inet igår och han sa att 500W skulle gå om jag inte överklocka eller hade överdrivet många hårdiskar. Vilket jag inte har.

Klarar jag mig på 420W? Hade sparat mig mycket tid och pengar!

Modekort: Gigabyte Z68AP-D3
Hårdisk: 1.5TB Western Digital Caviar Green
Minne: A-Data 4GB (2x2048MB) CL8 1600Mhz GAME-Series
Processor: Intel Core i7 2600 3,4GHz
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB
Extra nät kabel kitt: Newton R2 Kabelkit

Permalänk
Medlem

Om det är ett agg av bra kvallite så ska det nog inte vara några problem. 80plus eller bättre är ett måste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så länge det inte är ACE eller no-name agg ska det inte vara nåt problem

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av nussse:

Om det är ett agg av bra kvallite så ska det nog inte vara några problem. 80plus eller bättre är ett måste.

ACE AC-420RD+ ATX 420W

Fläkt bak och undersidan. ett svalt med andra ord men det är ju mer som ska till.

Säger det något? Som sagt skulle sparat mig oerhört mycket tid och pengar

Permalänk
Medlem

Nej, släng Acet, det är känt för att förstöra datorer. Jag skulle inte vilja pressa den.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13643-elsakerhetsverket-stop...

Tror ett 420w skulle klara av det. Sen så spelar inte vilken efficency hur mycket ett agg kan leverera utan hur hög effektivitet den har
T ex ett 60% 420 agg skulle klara av att leverera 420 w men skulle ta 420/0,6=700w varav 280w skulle gå till annat bl a värme.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

ACE AC-420RD+ ATX 420W

Fläkt bak och undersidan. ett svalt med andra ord men det är ju mer som ska till.

Säger det något? Som sagt skulle sparat mig oerhört mycket tid och pengar

Släng bort det och köp nytt: http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Citat:

Tråkigt nog klarade Raw Deal Plus Rev.2 420 och 460 W inte av testlasten. Nätaggregaten gick sönder vid 75 procents belastning och gav ifrån sig en välbekant doft av bränd elektronik. Det innebär att det inte finns några siffror att redovisa för dessa modeller.

Permalänk

Men kommer ett 500W klara det då eller ska jag satsa på 600W? har givetvis med pris att göra. Handlar ett nytt imorgon när jag åker till Helsingborg

Permalänk
Hedersmedlem

Ett 80+ 500W klarar det galant

Permalänk
Medlem

Min Hiper 530 wattare klarade iallafall inte av mitt byte från 8800GT till GTX560 Ti, var tvungen att dra ur IDE DVD-läs/skrivaren för att kunna klara mig igenom POST^^!

Permalänk
Skrivet av Sepok:

Min Hiper 530 wattare klarade iallafall inte av mitt byte från 8800GT till GTX560 Ti, var tvungen att dra ur IDE DVD-läs/skrivaren för att kunna klara mig igenom POST^^!

Klockat eller så? jag ska inte röra något. Det är till en okunnig vän Ska bara bygga han en stabil spel dator

Permalänk
Medlem

500w blir snålt om du skulle vilja klocka

Permalänk
Skrivet av agitax:

500w blir snålt om du skulle vilja klocka

Ska jag inte, effekten är hög men jag ska pilla bli klock och så. Han ska spela COD och lite annat. Visst vill inte ligga på någon gräns men priset skiljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Ska jag inte, effekten är hög men jag ska pilla bli klock och så. Han ska spela COD och lite annat. Visst vill inte ligga på någon gräns men priset skiljer

ska du ha ett 500w så ska du inte köpa det billigaste skräper iaf du ska ha ett 80+ bronze minst imo core edition 550w hade varit bäst men de e slut överallt och har varit så i typ 1.5 månader. så du har inte så mycket alternativ på agg ändå i 500w klassen och du inte planerar att köpa ett budget agg som jag tycker verkar dumt.

Permalänk

550W skulle jag kört på, för säkerhets skull. Räkna också med kapacitator aging

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Okej ser ut som det blir 600W då 550 svåra att få tag på

Permalänk

Jag kör med följande komponenter och min dator drar 330W från väggen, d.v.s. ca 280W effektiv effekt att driva datorn. Detta i full load, utan överklockning.

Intel i5-2500k
Asus P8P67 Pro
2x4GB Vengeance CL8 1600MHz
Asus 560Ti Top
3 HDD
XFX Core 650W

Så om du inte ska överklocka så behöver du inte världens fetaste nätagg. Dock så måste agget kunna leverera tillräckligt mycket effekt på 12V-linan.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sepok:

Min Hiper 530 wattare klarade iallafall inte av mitt byte från 8800GT till GTX560 Ti, var tvungen att dra ur IDE DVD-läs/skrivaren för att kunna klara mig igenom POST^^!

Fast Hiper är ju inte mycket bättre än Ace. Så det förvånar mig inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Helt klart läge att byta till ett bättre agg - det där är verkligen skräp!

Men som nämnts, så räcker det med typ ett 400W som faktiskt levererar vad det ska... (och normalt sett kan man nog även gå lite lägre än så om man hittar ett bra agg med vettig fördelning på 12V linan)

Tex ett XFX Core 450 ska alltså räcka prestandamässigt även på längre sikt, men det har väl bara en pci-expresskabel, så då får man böka med adaptrar. Kanske värd nåra spänn extra för ett 550 när man ändå håller på? (Sen beror det ju på om han behöver lite utrymme för uppgraderingar och annat)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Detta måste nog vara det mest prisvärda agg på marknaden idag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Visa signatur