6950 CF 70 grader vid gaming

Permalänk
Medlem

6950 CF 70 grader vid gaming

Yo.

Har nu sittut och spelat i ca 3 timmar. Och efter dom 3 timmarna så började de flimra svarta streck över skärmen. Jag stängde då av spelet och såg att temperaturen låg på ca 70 grader. Startade spelet igen efter en stund då det var 50 grader och då flimrar det ingenting. Stängde av spelet ändå för jag kom på att jag kan ju faktiskt höja hasitgheten på fläktarna! Hastigheten låg bara på 30% och jag kan ju då höja. Men hur?! GÅr inte i catalyst control center. Och jag har googlat men hittar inget som har hjälpt. Så nu fårgar jag er. Hur gör jag?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

70 grader är ingenting, korten ska tåla 100 grader, så det måste vara något annat som är fel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

70 grader i load är helt normalt. Angående fläkthastigheten ska d gå att ändra i amd overdrive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Skrivet av Cryqer:

Yo.

Har nu sittut och spelat i ca 3 timmar. Och efter dom 3 timmarna så började de flimra svarta streck över skärmen. Jag stängde då av spelet och såg att temperaturen låg på ca 70 grader. Startade spelet igen efter en stund då det var 50 grader och då flimrar det ingenting. Stängde av spelet ändå för jag kom på att jag kan ju faktiskt höja hasitgheten på fläktarna! Hastigheten låg bara på 30% och jag kan ju då höja. Men hur?! GÅr inte i catalyst control center. Och jag har googlat men hittar inget som har hjälpt. Så nu fårgar jag er. Hur gör jag?

70 grader vid full load är helt normalt. har du överklockat något? Isåfall kan det vara ett problem

Permalänk
Medlem

Jahapp.. skriver nu detta inlägg från min telefon pga att jag har laddat ner amd overdrive. får bluescreen vid uppstart och datorn startas om. och så håller den på så..... och nej jag har inte överklockat. kan jag återställa datorn från innan jag installerade overdrive på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Jahapp.. skriver nu detta inlägg från min telefon pga att jag har laddat ner amd overdrive. får bluescreen vid uppstart och datorn startas om. och så håller den på så..... och nej jag har inte överklockat. kan jag återställa datorn från innan jag installerade overdrive på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det finns en återställningspunkt i Windows före du installerade Overdrive så går det ja.
annars, bort med Overdrive och ner med nya friska drivrutiner till kortet.

Edit, kör du Crossfire? Är det 70 grader på det varmaste kortet?

Permalänk
Medlem

Men jag kommer inte ens in i windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Men jag kommer inte ens in i windows

Skickades från m.sweclockers.com

Om du nu kör två grafikkort, kan du inte koppla ur det ena och köra på ett för att se om datorn startar?
Ska det inte gå att starta datorn i felsäkertläge?

Permalänk
Medlem

annars kan du gå in i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna samt amd overdrive ...

Permalänk
Medlem

Startade datorn i felsäkert läge. Dock så gick det ej att avinstallera AMD Overdrive. Det kom upp ett meddelande där det stod något med WIndows installer.

Men jag gjorde ne systemåterställning och efter det så funkar det nu som vanligt!

Men åter till saken; Vad för andra program kan man använda för att snabba upp fläktarna?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Printscreenade så ni ser hur det ser ut i mitt catalyst control center..Det ska ju gå att använda det programmet? Men hur? Det går ju inte ändra något!?

http://imageshack.us/f/109/gpu1b.jpg/

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk

Du behöver inte snabba upp fläktarna lol! 70 grader har ju alla efter lite spelande ^^
Måste vara något annat fel på din dator!

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Startade datorn i felsäkert läge. Dock så gick det ej att avinstallera AMD Overdrive. Det kom upp ett meddelande där det stod något med WIndows installer.

Men jag gjorde ne systemåterställning och efter det så funkar det nu som vanligt!

Men åter till saken; Vad för andra program kan man använda för att snabba upp fläktarna?

Fixa Driver sweeper.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Rensa drivrutiner + återställ bios ("Reset to default" el. dyl., alltså. Ingen flash eller något sådant.) + in med nya drivrutiner. Avinstallera inte AOD i felsäkert, för då kommer du antagligen att få en till BSOD. Du måste FÖRST återställa datorn.

Du kan ställa in fläktarna via SpeedFan, antingen automatiskt (ökar vid en viss temperatur) eller manuellt.

Edit: Märkte precis att jag inte var särskilt snabb. Nåja.

Permalänk
Medlem

svarta band eller hela bilden som blinkar svart är samma symptom som jag fick när mina kort överhettade
om du har 70 efter att du har gått ur ett spel och klickat fram temperaturen i ccc kan den ju troligen varit en del högre när du körde spelet

ladda ner furmark och kör det lite försiktigt så att du får upp en kurva över temperaturen
med temps på 95 och över verkar det kunna bli problem som jag upplevde det

70 ska inte vara några problem alls

har du mellanrum mellan korten på minst ett par cm?
har du tillräcklig med luft i burken så att temperaturen inte byggs upp när du spelar ett tag?

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1032045-6950-cf-overhettning/

Permalänk
Medlem
Skrivet av danern:

svarta band eller hela bilden som blinkar svart är samma symptom som jag fick när mina kort överhettade
om du har 70 efter att du har gått ur ett spel och klickat fram temperaturen i ccc kan den ju troligen varit en del högre när du körde spelet

ladda ner furmark och kör det lite försiktigt så att du får upp en kurva över temperaturen
med temps på 95 och över verkar det kunna bli problem som jag upplevde det

70 ska inte vara några problem alls

har du mellanrum mellan korten på minst ett par cm?
har du tillräcklig med luft i burken så att temperaturen inte byggs upp när du spelar ett tag?

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1032045-6950-cf-overhettning/

Ja, jag har mellanrum. Du kan se det här: http://www.sweclockers.com/galleri/7435-min-gaming-dator . Okej, FÅr se hur jag gör!

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Jag hade själv "svarta band" en gång för en vecka sedan, tills ja stängde av spelet och satte igång det igen! Jag använder MSI Afterburner så jag ser tempsen på båda grafikkorten när jag spelar. Det översta kortet låg på 72grader det undre 63grader.

Grafikkorten: Gigabyte GTX460
Spelet var: Battlefield Bad Company 2™ Vietnam

Jag inte haft några fler problem sedan dess.
Kan ju ha varit en engångs grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Last:

Jag hade själv "svarta band" en gång för en vecka sedan, tills ja stängde av spelet och satte igång det igen! Jag använder MSI Afterburner så jag ser tempsen på båda grafikkorten när jag spelar. Det översta kortet låg på 72grader det undre 63grader.

Grafikkorten: Gigabyte GTX460
Spelet var: Battlefield Bad Company 2™ Vietnam

Jag inte haft några fler problem sedan dess.
Kan ju ha varit en engångs grej?

Ohfan, Jag, det är Bad company 2 jag kör. köpte vietnam igår för övrigt.

Ja jag hoppas att det är en engångsgrej. Vad har du för specs då? Måste man inte ha ett MSI moderkort då? eller funkar det ändå?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Ohfan, Jag, det är Bad company 2 jag kör. köpte vietnam igår för övrigt.

Ja jag hoppas att det är en engångsgrej. Vad har du för specs då? Måste man inte ha ett MSI moderkort då? eller funkar det ändå?

Moderkort - Gigabyte GA-P67A-UD4
Grafikkort - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB SLI
Minnen - Corsair 1600MHz 8GB
Processor - Intel Core™ i5
HDD - Intel 320 120GB SSD + 80GB

För mig funkar MSI AFTERBURNER klockrent, där kan man även styra fläktarna till grafikkortet om man vill.
Det är riktigt gött att se temperaturerna på grafikkorten ingame!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Last:

Moderkort - Gigabyte GA-P67A-UD4
Grafikkort - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB SLI
Minnen - Corsair 1600MHz 8GB
Processor - Intel Core™ i5
HDD - Intel 320 120GB SSD + 80GB

För mig funkar MSI AFTERBURNER klockrent, där kan man även styra fläktarna till grafikkortet om man vill.
Det är riktigt gött att se temperaturerna på grafikkorten ingame!

Okej, så man måste alltså inte ha MSI kort?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Okej, så man måste alltså inte ha MSI kort?

Nix, det funkar ju för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Last:

Nix, det funkar ju för mig!

Fungerar för mig med! tackar!

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Fungerar för mig med! tackar!

Ifall du inte redan har hittat..
Gå in på SETTINGS -> MONITORING -> markera (tryck på) GPU1 TEMPERATURE -> titta lite längre ner och klicka i "SHOW IN ON-SCREEN DISPLAY"
sen gör du likadant med "GPU2 TEMPERATURE"

Nu ska du se temperaturerna när du startar ett spel.