processortillverkare utöver amd och intel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistanien
Registrerad
Jul 2008

processortillverkare utöver amd och intel

vilka processortillverkare utöver amd och intel finns det?
fanns nåt som hette matrox förut vet jag men..känns som att amd och intel nästan är ensamma på marknaden?

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

VIA tillverkar väl processorer till datorer, dock främst mini-ITX har jag för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gränna
Registrerad
Sep 2008

Apple? Har gjort iaf, nu vettifan om de har kvar tillverkningen..

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyskland
Registrerad
Dec 2008

Matrox är tillverkare av grafikkort. Så vitt jag vet har de aldrig släppt någon sorts CPU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

och inte ska man väl glömma iIBM?

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

För x86 arkitektur är det i princip bara Intel AMD och VIA. Back in the days fanns Cyrix, även nVidia har varit inne på att utveckla x86.

Däremot finns det en uppsjö tillverkare som tillverkar ARM processorer, dvs de som huvudsakligen används i surfplattor och smartphones. ARM är avsevärt mycket mer energieffektiva och bättre på att parallellisera än x86. Vi kommer nog få se en hel del spännande ARM kommande på både laptoppar och ITX moderkort framöver. Särskilt nu när Windows8 kommer att fungera även på ARM plattformar.

Matrox sysslar med grafikkort och framför allt grafiklösningar för många skärmar. Något nichade och används framför allt till större övervakningsbrancher såsom väder, flygtrafik med mera där det skall vara hela videoväggar.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Mar 2009

Beror ju också på vilka processorer man menar. Samsung tillverkar processorer, fujitsu också tror jag. Och nvidia. Men då till ARM, "superdatorer" osv. Finns ju en mängd andra som gör till bilar etc också.

Asus G73JH-TZ178Y med SSD // Asus G73JH-TY171V // Acer Aspire 7738G // PS3 // Fusion-HTPC

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Maj 2007

Sen finns ju även processorer tilll olika datasystem till olika industrier, där används nog inte AMD eller Intel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistanien
Registrerad
Jul 2008

konstigt att inget annat företag brutit sig in på intel och amds processormonopol vad gäller "vanliga pc användare"...uppenbarligen skulle t ex sony eller vem som helst kunna tjäna ganska mycket om om roffade åt sig en del av kakan ..

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SkåneLand 0418-Svalöv
Registrerad
Jan 2010

IBM

| Benq XL2410T | Antec 1200 | Corsair TX 750 W | Asus Maximus IV Gene-Z
| i7 2600K °C | A-Data 4GB 1600Mhz+ Series | |

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1914546.png[/img]
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SkåneLand 0418-Svalöv
Registrerad
Jan 2010

Det var inget...

| Benq XL2410T | Antec 1200 | Corsair TX 750 W | Asus Maximus IV Gene-Z
| i7 2600K °C | A-Data 4GB 1600Mhz+ Series | |

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1914546.png[/img]
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av darknessviking:

konstigt att inget annat företag brutit sig in på intel och amds processormonopol vad gäller "vanliga pc användare"...uppenbarligen skulle t ex sony eller vem som helst kunna tjäna ganska mycket om om roffade åt sig en del av kakan ..

Inte ett dugg konstigt. Intel håller x86 i ett järngrepp och hittills har inte Windows haft något stöd för ARM.

I övrigt:

Via, Qualcomm, Samsung, Ti, Nvidia (Tegra 2 åtminstone) och IBM är de jag kan komma på såhär på stående fot.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Xamin:

Apple? Har gjort iaf, nu vettifan om de har kvar tillverkningen..

Möjligt att de för länge sen gjorde egna cpus, dock tillverkade IBM deras cpus under lång tid innan de började anv Intels cpus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av darknessviking:

Sony är sas på banan, elr åtminstone var dom det, den sk Cell processorn i PS3 är ett samarbete mellan Sony och en rad andra företag, bla IBM och Toschiba har jag för mig. När Cell var ny och blev testad i div spel och datatidningar etc, var mottagandet lyriskt beträffande dess prestanda. I ngt sånär jämförbara applikationer i test mellan Cell cpun och såväl Intels som Amd:s flaggskepp på den tiden, gjorde Cell rent hus. Prestandaskillnaderna Cell vs Intel och Amd var så stora att Cell cpun beskrevs göra 8:or runt dom.......

En i stort enig testkår av pc journalister hade som slutkläm i sina reportage följande förhoppning: måtte denna cpu kunna anpassas fullt ut för pc bruk.....
Trist nog blev det inte så, om så hade varit fallet hade vi nu kanske haft 3 "riktiga" cpu tillverkare, bla med tanke på det försprång Cell cpun hade redan som nyutvecklad borde de redan där ha kunnat hänga med ett tag rent prestandamässigt. Troligen skulle väl dessutom lite upphottning av cell vara möjligt medans man filade på uppföljare.
Näväl därav blev intet....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

VIA, IBM, ARM & Sun är de jag kommer på nu på raken, kanske finns det fler.

Intel i5 6600K @4.5GHz (Phanteks PH-TC14PE ) * Kingston HyperX DDR4 16GB 2666MHz * ASUS Maximus VIII Ranger * Sapphire RX480 Nitro+ 4GB * Crucial BX100 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x