Ett till tråkig klarar mitt nät agg att....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Ett till tråkig klarar mitt nät agg att....

Vill först be om ursäkt för mitt tråkiga inlägg har letat efter om någon annan har eller har tänkt köra på samma nätagg som jag till samma slags grafik kort men utan någon lycka.. HAr även läst de *sticky* posts som finns och fått en del svar där, Bland annat att mitt nät agg är skit och ej bör ihandlas

Just nu har jag förljande:

MSI 770-C45, Socket-AM3
AMD Phenom4 955Black Edition
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
HD Radeon 4850 512mb

och detta drivs med ett NorthQ Nq-4775-500BU2
http://www.northq.com/products/powersupply/nq4775-500bu2.html

Det jag vill göra är att byta till ett nytt grafik kort och dom korten jag har haft mina ögon på är antingen:
GTX 560ti eller ett Radeon 6950: och min fråga är då som ni antagligen redan har gissat er till

Kommer mitt Nätagg klara av detta byte ? enligt speccen på agget ska den klara det men vad ja läst på forumet kanske inte..... Någon annan som kanske har provat eller kör me samma som mig ?

Och en följd fråga if(nätagget inte klarar det) vad händer ? Datorn startar inte ? nätagget går sönder ??? eller kan tilloch med andra komponenter skadas ?

Tack på förhand /noob christian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

De två korten drar väl ungefär lika mkt som ditt 4850. Kanske mindre t.om.
Hur som helst går det utmärkt på 500W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Thaf:

Och en följd fråga if(nätagget inte klarar det) vad händer ? Datorn startar inte ? nätagget går sönder ??? eller kan tilloch med andra komponenter skadas ?

Svar på dessa 3 frågor är JA.
Sen kan man lägga till att om datorn väl startar så kan den vara väldigt ostabil (bluescreen) med ett för klent nätagg.

Och vad jag har hört,läst om northq nätagg tidigare så är dom ju inga höjdare men samtidigt så finns det ju betydligt sämre (Ace of Sweden).

Men allt beror ju självklart på hur stor gambler du är.
Vill du chansa på att allt i datorn ger upp av en elak strömspik för att spara 500-1000:- så för all del go for it.

Här kan du själv räkna ut vad dina grejor drar sen skadar det ju inte direkt med ett agg med lite extra watt tillgodo.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Ajj då Ja på nr 1 och 2 kan ja leva med med 3an kändes lite mer =(

Räknade lite på sidan och kom fram till att mitt nuvarande är
Min 307
Recomended 357

och om ja kör med ett 6950
blir de
Min 349
recoimended 399
tar jag bort dvdrw brännaren blir min 322 och recomended 372
Kanske kan kopla ur den när jag ska spela och endast kopla in den då ja använder den vilket endast är när ja gör ominstalation på mitt OS ;P

Grizzlu u make a good point problemet är bara att de är inte för att spaka 500-1000kr utan att jag inte har pengar till båda ,,,
Men men som sagt u make a good point kanske ska skita i nytt kort endå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Passar på att skriva en egen fråga här då den är väldigt lik trådskaparens. Sitter idag på ett liknande system, fast med ett corsair vx550w. Har funderingar på att köpa antingen ett hd 6950 eller ett hd 6970. Båda står med rekommenderat nätagg på 500 w på inet, så jag antar att det inte borde vara något problem? Har också använt kalkylatorn som grizzly666 klistrade och hamnar på recommended på 433w för 6950 och 518w för 6970, så det ser ju egentligen rätt lungt ut även med 6970. Men till saken hör att agget har 3 år på nacken. Gör det stor skillnad för vad det klarar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Jag är inte rätt person att svara men på sidan längst ner till höger står det att man ska räkna med en 10-20% förlust om nätagget är mer än 1 år gammalt och 20-30% ifall det används 24 timmar om dygnet i ett år,

Kan även säga vad jag kommigt fram till som är att jag ska köpa ett cursair 750W från en polare och köpa
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622728 chansa känns dummt ;/