Permalänk
Medlem

Hjelp til 965 OC

Hei, jeg ble anbefalt dette forumet om jeg behøvde hjelp til overclocking av en svenske. Håper dere forstår norsk, si ifra om jeg skal oversette

Hardware: AMD 965BE, ASUS MB, Antec Kühler 290, 6GB Kingston HiperX 1600 ddr3.

Denne kommer jo stock på 3.4 og har lest mye på at den skal være lett å overclocke til 4.0+. Jeg har clocket den opp og stabil til 3.8. Men forsøker jeg å gå høyere så blir den ustabil med en gang og jeg føler at jeg allerede er veldig høyt oppe på CPUv. Temperaturen på load (prime95, AMDOverdrive testing) ligger på ~50c. 39-46c idle.

Er det noen som kan hjelpe meg videre? Jeg sitter fast og vet ikke hva jeg kan gjøre for å komme høyere på overclockingen.. Veldig newbie når det kommer til overclocking. Når jeg forsøker en høyere OC så blir den ustabil og krasjer, enten under windows load eller sekunder inn i torture testing. Temp går aldri over 50-52c.

CPU-Z stats:

Core Speed: 3800 Mhz
Multi: x 19
Bus Speed: 200
HT Link: 2000
CPUv: 1.48

(Har ikke endret noen andre values)

Permalänk
Hedersmedlem

Välkommen till SweClockers! Jag är inte så duktig på AMD, men har du bara överklockat genom att höja multipeln? Du har alltså inte rört HT eller busshastigheten? I så fall bör det bara vara så att högre spänning = högre klock. Du kanske helt enkelt har fått ett dåligt exemplar eller har ett moderkort med dålig spänningsreglering?

Permalänk
Medlem

Det stemmer, har kun økt multiple fra 17x til 19x. (Justerte en del values fra Auto til faste verdier) Boota og fant at den var ustabil (standard voltage var vel 1.45 tror jeg) Måtte opp til 1.48 før den kom seg igjennom noen timers torture testing. Har forsøkt å øke multiple fra 19-20 for å nå 4.0 men da blir den ustabil. Får boota om jeg går opp til 1.5v men den er fortsatt ustabil under stresstest. (Pluss at windows er treg under oppstart). Er det noe annet jeg kan justere enn multiple og CPUv for å få den stabil? Leste at 1.5 er MAX volt for en "nybegynner OC" på 965BE. Er redd for at jeg skal ødelegge noe om jeg går høyere. (Temperaturen er fortsatt ~52c under stress)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av njalme:

Det stemmer, har kun økt multiple fra 17x til 19x. (Justerte en del values fra Auto til faste verdier) Boota og fant at den var ustabil (standard voltage var vel 1.45 tror jeg) Måtte opp til 1.48 før den kom seg igjennom noen timers torture testing. Har forsøkt å øke multiple fra 19-20 for å nå 4.0 men da blir den ustabil. Får boota om jeg går opp til 1.5v men den er fortsatt ustabil under stresstest. (Pluss at windows er treg under oppstart). Er det noe annet jeg kan justere enn multiple og CPUv for å få den stabil? Leste at 1.5 er MAX volt for en "nybegynner OC" på 965BE. Er redd for at jeg skal ødelegge noe om jeg går høyere. (Temperaturen er fortsatt ~52c under stress)

Som sagt så har jag nästan ingen erfarenhet av att överklocka AMD, men eftersom du bara höjer multipeln så borde inte moderkortet eller RAM belastas högre, förutom möjligtvis moderkortets spänningsreglering. Alltså borde det vara att höja Vcore som gäller för att få den stabil. Jag tror att du får acceptera att du har fått ett dåligt exemplar av processorn helt enkelt. Det går ju alltid att köra med högre spänning dock!

Jag brukar tänka så att de flesta processorer i lägre prisklasser ändå är skrot om ett par år, så om vi säger att processorn håller i 6-7 år vid standardspänning så kanske livslängden halveras om man övervoltar den ganska mycket (detta är bara gissningar!), men vad spelar det för roll egentligen?

Ta och sök runt lite på nätet och här på forumet efter folk som överklockar samma processor och se vad de har fått för resultat. Jag tror inte att det är jättemånga som hamnar på 4+ Ghz faktiskt.