Hjälp av val av kort!...

Permalänk

Hjälp av val av kort!...

Hej! Är så att ja ska fixa delar till datan och en av grejerna är grafikkortet ska uppdateras... Så min fråga är vilket av "XFX Radeon HD6990 Antilles 4GB"( http://www.inet.se/artikel/5409161/xfx-radeon-hd6990-antilles... )eller "MSI GeForce GTX 590 3GB"( http://www.inet.se/artikel/5409176/msi-geforce-gtx-590-3gb )lixom är ju större minne på ena men 590 värkar ju snabbare? Någon som kan säga vad dom tycker om dom? Sen om ni har andra alternativ så säg gärna dom tack!:)
//failbygge

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har hört att GTX 590 ska prissänkas, till runt 4500-5000:- men vet inte om det är sant :S

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte MÅSTE köra 590/6990 (pga dåligt med plats i chassi, väldigt dålig ventilation, kasst moderkort, kasst nätagg), så skulle jag definitivt rekommendera 570 SLI eller 6970 Crossfire. Dessa alternativen har en rad fördelar som 6990 / 590 inte har, och talesättet "6990 / 590 har alla SLI/CF:s nackdelar, men egentligen inga av fördelarna" finns av mer än en anledning, bland annat;

-590/6990 blir varmare
-590/6990 låter mer
-I spel som ej stödjer SLI/CF får man lägre prestanda
-Klockar sämre
-Dyrare (oftast)

Den enda fördelen dessa kort har över en SLI/CF-lösning är att de inte kräver moderkort som är SLI/CF-kompatibelt, samt att det tar mindre plats. Men det är också allt.

För mig är det, efter att ha sammanfattat det ovan, därför omöjligt att rekommendera varken 6990/590. Köp 570 SLI / 6970 CF istället, jag tror du kommer bli mer nöjd med resultatet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Och om du MÅSTE gå på något av de korten och det inte spelar roll hur mycket de låter/förbrukar. 6990 är både snabbare och billigare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Mm 590 ska sänkas med 1000kr enligt webhallen om 1-2veckor, okej tack för snabba svar! Några andra alternativ? Kollade på 570 verkar ju nice men går det med 2st sånna? (tänkte på att om man vill uppdatera senare till 2?)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Failbygge:

Mm 590 ska sänkas med 1000kr enligt webhallen om 1-2veckor, okej tack för snabba svar! Några andra alternativ? Kollade på 570 verkar ju nice men går det med 2st sånna? (tänkte på att om man vill uppdatera senare till 2?)

570 är "najs", och två sådana presterar bättre än vad 590 gör, för samma pris. Dessutom så har de mycket andra fördelar, som mer kylare per kärna, mer klockvänliga osv osv. Rekommenderar två sådana före 590 alla dagar i veckan.

Ett 590 för 5000, då är det hyfsat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Okej blir nog börja med en 570då sen köpa en lite senare,..sen juste är inte 590 som två st 580 tsm? Hörde det av någon...?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Failbygge:

Okej blir nog börja med en 570då sen köpa en lite senare,..sen juste är inte 590 som två st 580 tsm? Hörde det av någon...?

Det blir nog bra.

Ett 590 är mycket riktigt i teorin två 580's på samma kort. Samma GPU iallafall. Dessvärre så blev strömförbrukningen och värmeutvecklingen alldeles för hög med två 580-GPU:er i samma klockfrekvenser som vanliga 580. Detta löste de genom att klocka ned GPUerna kraftigt, så att de inte ens presterar bättre än 570 SLI. Det går ju givetvis att lösa med lite överklockning, men det går knappast med originalkylaren, så man får skaffa vattenkylning för att kunna göra det, och då blev det helt plötsligt skitdyrt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Okej men vilket är bäst 2st 570 eller 2st 6970? Sen om jag skulle ha 2 sånna så vilket moderkort har ni att rekomendera till de(har en i7 2600k med h80 vatten kylning nu) har kollat på http://www.inet.se/artikel/1901977/asus-p8p67-deluxe-rev-b3 det värkar ju helt okej enligt mig, är det bra?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Failbygge:

Okej men vilket är bäst 2st 570 eller 2st 6970? Sen om jag skulle ha 2 sånna så vilket moderkort har ni att rekomendera till de(har en i7 2600k med h80 vatten kylning nu) har kollat på http://www.inet.se/artikel/1901977/asus-p8p67-deluxe-rev-b3 det värkar ju helt okej enligt mig, är det bra?

Valet mellan 570 / 6970 spelar i stort sett ingen roll, de är snudd på identiska rent prestandamässigt. Välj beroende på vilket märke du föredrar. Gillar du Nvidia bättre så tar du 570, till exempel. Värt att tänka på är att tillgången på 6970 fortfarande är mycket begränsad, så det kan bli lång väntetid för att få tag på två sådana.

Gällande moderkortet så funkar det du har valt bra. Inte optimalt prisvärt kanske, och jag personligen hade nog valt detta kortet istället, då jag inte tycker de få extra funktionerna på Deluxe-varianten är värda de 400 extra kronorna.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Okej aa sant blir nog det moderkortet, är ju i prinsip samma...
Juste sen var det om det med att 590 blev ju så varm så kollad runt lite på det men har kollat runt lite på vatten kylning och så men hittar mest bara till CPU och inget till grafikkortet... (vet Att det är dyrt och så men har ingen speciell budget) någon som vet någon bra till det?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Failbygge:

Okej aa sant blir nog det moderkortet, är ju i prinsip samma...
Juste sen var det om det med att 590 blev ju så varm så kollad runt lite på det men har kollat runt lite på vatten kylning och så men hittar mest bara till CPU och inget till grafikkortet... (vet Att det är dyrt och så men har ingen speciell budget) någon som vet någon bra till det?

Med vattenkylning menar jag alltså riktig. Slangar, tank, pump, radiator, hela det köret. Ganska komplicerad procedur att smälla ihop det.

http://www.coolingstuff.se/p/423/ek-fc590-gtx---nickel-acetal

Här finns iallafall allt man behöver till vattenkylning, och länken ifråga går till ett vattenblock för GTX590.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.