Antec Kühler 620 låter konstigt (med ljudfil)

Permalänk

Nu blir jag lite nervös. Jag har planer på att montera en 620 i min HTPC (med radiatorn helt utanför chassit), men mitt moderkort ligger ju ner horisontellt - tror ni att Kühlern kräver att man monterar den vertikalt för att den skall fungera bra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Vad kul att höra Leandr! Själv så provade jag var limited_edition skrev eftersom uppåt var det enda sätt jag inte provat. Du låter pumpen ytterst ytterst lite men, riktigt skönt, med en homogent ljud. Det är inte riktigt som jag hoppats men det här kan jag iaf leva med utan att störa mig rejält på det.

Önskar jag kunde höra hur din låter så att man kan få en fingervisning hur det "ska" låta.

Jag monterade också min som limited_edition tipsade om.
Och jag spelade in en ljudfil nu på morgonen till dig.
Värt att nämna är att jag spelade in den nya ljudfilen mycket närmre pumpen än tidigare inspelningar.
Inspelningen är för övrigt gjord med en HTC Desire.

Den gamla kylaren

Den nya kylaren

Jag insåg nu när det blev tyst på pumpen, att den medföljande fläkten är helt sjukt dålig.
Den har nått märkligt dånande ljud även om man kör den på 5 volt. Kör PnP nu med den och en Fractal chassifläkt.
Blir förmodligen 2st Scythe GT 1150/1450 istället.

Permalänk
Medlem

Tack!! Kanon att få höra hur det låter. Ännu bättre att det är så min pump låter nu med.

Rekommenderar varmt Sycthe Gentle Typhoon fläktarna, har kopplat mina(1850rpm) till en flätkontroller och kör dom på lågt varv. Nackdelen är att en 1850rpm aldrig kan bli lika tyst som en 1150rpm dock så kan jag om jag vill klocka kyla riktigt riktigt bra, fick faktiskt ner min 2600K på 19 grader i idle när jag kör på max.Väljer dock att ha runt 30-31 grader vid normalt arbete och då hörs fläktarna knappt. Brukar inte gå över 56 grader när jag spela heller, då är den offset klockad 4.65GHz.

Kjell Brel - Vet faktiskt inte hur det låter om man lägger den ner, verkar som om pumpen vill ha vatten ovanifrån, så jag antar att frågan är hur det fungerar i sidled. Opererade mitt ljumskbråck igår så har tyvärr lyft förbud nu i fyra veckor så kan inte vända på min låda för att kolla heller. Kanske någon annan vänlig själ kan hjälpa dig.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Skrivet av Blade@LCD:

Tack!! Kanon att få höra hur det låter. Ännu bättre att det är så min pump låter nu med.

Rekommenderar varmt Sycthe Gentle Typhoon fläktarna, har kopplat mina(1850rpm) till en flätkontroller och kör dom på lågt varv. Nackdelen är att en 1850rpm aldrig kan bli lika tyst som en 1150rpm dock så kan jag om jag vill klocka kyla riktigt riktigt bra, fick faktiskt ner min 2600K på 19 grader i idle när jag kör på max.Väljer dock att ha runt 30-31 grader vid normalt arbete och då hörs fläktarna knappt. Brukar inte gå över 56 grader när jag spela heller, då är den offset klockad 4.65GHz.

Kjell Brel - Vet faktiskt inte hur det låter om man lägger den ner, verkar som om pumpen vill ha vatten ovanifrån, så jag antar att frågan är hur det fungerar i sidled. Opererade mitt ljumskbråck igår så har tyvärr lyft förbud nu i fyra veckor så kan inte vända på min låda för att kolla heller. Kanske någon annan vänlig själ kan hjälpa dig.

Har installerat horisontellt nu och det funkade perfekt. Jag såg att SilentPCReview hade testat sitt ex på ett moderkort liggandes utanför chassit och om de killarna ycker ljudnivån är ok så räcker det för mig.

Sedan tror jag du skall ta dig en funderare på hur du mäter tempen på din 2600K - att du skulle ha under rumstemperatur på processorn kräver liksom nån annan form av kylning än den som en Kühler 620 levererar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Blade@LCD:

Vad kul att höra Leandr! Själv så provade jag var limited_edition skrev eftersom uppåt var det enda sätt jag inte provat. Du låter pumpen ytterst ytterst lite men, riktigt skönt, med en homogent ljud. Det är inte riktigt som jag hoppats men det här kan jag iaf leva med utan att störa mig rejält på det.

Önskar jag kunde höra hur din låter så att man kan få en fingervisning hur det "ska" låta.

Nu kör jag iofs med 920 men min pump låter inte alls utan det enda som hörs är fläktarna om jag pressar den. och nej den är inte sönder

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

jag har samma problem. men jag tog ut min och vände på pumpen ett varv och vips så knarrar den inte. kan man montera såhär? fungerar den korrekt då? ja menar ljudet tyder väl på för mycket luft eller något?
och när man tagit ut och snurrat på pumpen, är det ny kylpasta då som gäller? har nämligen tappat bort den nu pga flytt
mvh

Permalänk
Medlem

var på webhallen nyss och hörde. om man vill kan man reklamera. frågan är om man orkar göra det eller bara montera uppochner

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

var på webhallen nyss och hörde. om man vill kan man reklamera. frågan är om man orkar göra det eller bara montera uppochner

Köpte två stycken Antec 620 på webhallen var av en knastarar som fan och den andra är knäpptyst... oavsett hur jag vinklar och håller i den. Skitsurt... hoppas verkligen webhallen går med på att byta mot en ny

Permalänk

Min knarrar också, hur jag än monterar den. Surt =/ Blir väl till att reklamera till Webhallen, kommer suga att behöva köra AMD's 6k rpm fläkt under tiden =/

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB