Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

räcker mitt nätagg till?

Hej

Har ett corsair VX 550w nätagg med för tillfället ett 460 (850/1700/2000) samt en i5 650. Då jag planerar att köpa till ett till 460 och överklocka det till samma nivå som mitt nuvarande men även en CPU kylare och köra upp processorn till ~4 GHz.

Vill varar på den säkra sidan så jag undrar ifall det nätagget räcker till? enligt Swec test så drog 460 i SLI 470w fast då var det i stock. Jag har ingen aning om hur mycket extra watt grafikkorten/CPU:n drar ifall de är överklockade!

MVH david

"Don't hate the player, hate the game"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Apr 2011

de räcker. tänk på att 470 är vid vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

okej, men 470 i SLI drar ju 550w vilket är precis på gränsen. Dock så har jag hört att flera av corsairs nätagg klarar av högre effekt än vad som dom har angivit. Stämmer det må tro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av davidaxelsson:

okej, men 470 i SLI drar ju 550w vilket är precis på gränsen. Dock så har jag hört att flera av corsairs nätagg klarar av högre effekt än vad som dom har angivit. Stämmer det må tro?

beror på serie och hur gammalt det är men visst under en liten stund kanske men inget jag skulle rekomendera. tänk på att siffrorna då får här ifrån swec får du ta gånger 0,9

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

GTX 460 har en TDP på 150W, alltså absolut max 300W (vilket ej händer i verkligheten)

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Allexz:

GTX 460 har en TDP på 150W, alltså absolut max 300W (vilket ej händer i verkligheten)

Alltså ett 460 kan dra max 150w när man överklockar det, eller är jag helt ute och cyklar? vad drar korten vid stock då?

hur "viktiga" är TDP värden när man kollar på grafikkort och processorer? hur kan det komma sig att AMD:s x4 965 har en TDP på 125 medan i5 2500k har en TDP på 95w?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Alltså ett 460 kan dra max 150w när man överklockar det, eller är jag helt ute och cyklar? vad drar korten vid stock då?

hur "viktiga" är TDP värden när man kollar på grafikkort och processorer? hur kan det komma sig att AMD:s x4 965 har en TDP på 125 medan i5 2500k har en TDP på 95w?

Det är oftast som att jämföra äpple och päron när det gäller intel/amd och deras processorer, då dom mäter olika.

Han syftar på att ett GTX 460 kan som max dra 150W medans Pci standarden tillåter max 300.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Nej, mitt fel. Missade på något vis att du sa att du skulle överklocka det, då springer förbrukningen över TDP'n

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Att överklocka ett helt system med CPU och 460 i SLI med ett 550W-agg (om än av bra kvalitet) är inget jag skulle göra. Förbrukningen kan springa iväg extremt när man överklockar, med flera hundratals watt extra. Omöjligt att säga exakt på förhand eftersom läckströmmarna hos kretsarna är olika för olika exemplar och därmed kommer strömförbrukningen att skilja.

Standard oklockat - bör inte vara några problem mer än möjligen lite surrigt agg pga värmen och fläktprofilen med VX550. CWT-plattformen VX550 bygger på ripplar däremot en hel del och ju högre belastning desto mer rippel. Vid max nära ATX-gränsen, som nytt. Gamla CWT-byggda TX750 hade samma problem. Nyaste versionerna är SeaSonic utan dessa problem.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Då får jag väll ta det lugnt med överklockningen, får anpassa efter hur mycket nätagget låter helt enkelt!

Tack för hjälpen!