Permalänk
Medlem

Fler än två "högprestandaminnen"

Jag köpte i vintras ny dator hos Komplett, se signatur. Nyligen gick ett av de fyra RAM-minnena sönder (datorn hittade det inte längre). Jag skickade RMA-ansökan (som beviljades), och de hade följande att säga:

Skrivet av Komplett:

Notera av vi starkt avråder från att köra fyra högprestandaminnen samtidigt i ett moderkort. Det ger nästan alltid instabilitet och i vissa fall skadar det minnen och även moderkortets voltregulatorer. Om du måste använda fyra minnen så se till att det är standardminnen, måste du köra högprestandaminnen kör dem två åt gången för att undvika skador på utrustningen.

Själv kan jag inte så mycket om hårdvara, så jag rådfrågade en god vän. Han tyckte att det Komplett hade att säga lät som bullshit. Så jag undrar nu ifall så verkligen är fallet, eller om det ligger något bakom det Komplett säger. I så fall, vad anses vara "högprestandaminnen"?

Permalänk
Medlem

Måste syfta på 1,65V minnen till Sandy Bridge. Men visst, köra 4st snabba minnen belastar nordbryggan rätt mycket samtidigt som det genererar mer värme än 2 stickor. Har själv problem att få min dator stabil med 4st 1866mhz stickor.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Beviljar de din RMA då? Kommer du få ett nytt RAM-minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Måste syfta på 1,65V minnen till Sandy Bridge. Men visst, köra 4st snabba minnen belastar nordbryggan rätt mycket samtidigt som det genererar mer värme än 2 stickor. Har själv problem att få min dator stabil med 4st 1866mhz stickor.

Stabil i vilken mening? Jag har inte haft några problem innan detta.

Jag googlade lite och det verkar som att 1.65 V till Sandy Bridge inte uppfyller specifikationen, som säger max 1.05 * 1.5 V, men att den gränsen är satt onödigt låg och att det inte borde vara några problem att köra 1.65 V. Så ifall det är det Komplett syftar på (ska maila och fråga) så kör jag nog vidare med 3 eller 4 minnen och ser hur länge det håller.

Skrivet av Nikkop:

Beviljar de din RMA då? Kommer du få ett nytt RAM-minne?

Det är beviljat i den meningen att de godkänt returen. Huruvida jag får ett nytt eller inte antar jag återstår att se (har inte skickat in det än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bleeve:

Stabil i vilken mening? Jag har inte haft några problem innan detta.

Jag googlade lite och det verkar som att 1.65 V till Sandy Bridge inte uppfyller specifikationen, som säger max 1.05 * 1.5 V, men att den gränsen är satt onödigt låg och att det inte borde vara några problem att köra 1.65 V. Så ifall det är det Komplett syftar på (ska maila och fråga) så kör jag nog vidare med 3 eller 4 minnen och ser hur länge det håller.

Stabil i den meningen att jag får räknefel i avx-linpack när jag kör OCCT också, så det är inte så att jag får BSODs var 15de minut. Även om gränsen för 1,575V kan ses som onödigt låg är det vad intel har satt, och säkert av några anledningar. Även om det går bra att köra i 1,65V är det utanför specefikationerna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Fick ett tvetydigt svar från Komplett, men det verkar som att det var 1.65 V + Sandy Bridge som de syftade på. Jag gör nog så att jag kör vidare på 3 minnen och om ett tredje går i sönder så byter jag ut alla.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Du gör rätt i att använda 3 minnen, hade du 4 innan? 1366 har tripple channel så kör på 3 eller 6 moduler.

Skrivet av Bleeve:

Fick ett tvetydigt svar från Komplett, men det verkar som att det var 1.65 V + Sandy Bridge som de syftade på. Jag gör nog så att jag kör vidare på 3 minnen och om ett tredje går i sönder så byter jag ut alla.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carmaq:

Du gör rätt i att använda 3 minnen, hade du 4 innan? 1366 har tripple channel så kör på 3 eller 6 moduler.

Jepp, hade 4 innan. Jag var av uppfattningen att även om den har triple channel så är 4 bättre än 3. Fast nu när det visar sig att systemet blir överbelastat med 4 (och 3), så verkar det vara en betydligt bättre idé att använda 3 istället.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag fått min dator stabil nu, behövdes bara mer spänning!

EDIT: Kan säga att om jag kör 4 minnen med samma inställningar som när jag hade 2 så bootar inte datorn. Kör med samma spänning nu som jag hade när jag körde med två, fast ökat mina timings något.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT