Korrosion i vattenkylning / blanda olika metaller?

Permalänk
Medlem

Korrosion i vattenkylning / blanda olika metaller?

Hej

Har en zalman reserator 2 som ska förstärkas med seriekopplad extra kyl.

Ska även byta vattenblock och problemet är att vattenblocket (ska passa 5770 HD) jag hittat är koppar och zalmansystemet är alu.

Vet inte om detta är nåt jag behöver bry mig om (?) eller om det bara är att köra? kanske behöver nåt speciellt korrosionshämmande additiv i kylvattnet?

ska kyla cpu, gpu, mobo. 775 grejjor, ska bli en tyst HTPC.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insight:

Hej

Har en zalman reserator 2 som ska förstärkas med seriekopplad extra kyl.

Ska även byta vattenblock och problemet är att vattenblocket (ska passa 5770 HD) jag hittat är koppar och zalmansystemet är alu.

Vet inte om detta är nåt jag behöver bry mig om (?) eller om det bara är att köra? kanske behöver nåt speciellt korrosionshämmande additiv i kylvattnet?

ska kyla cpu, gpu, mobo. 775 grejjor, ska bli en tyst HTPC.

Tack för svar!

hmm, koppar och alu går itne så bra ihop, medan nickel och alu/koppar går och blanda. finns ju "Anti korrosion vatten .. http://www.quietpc.com/gb-en-gbp/products/watercooling/zm-g20... .. men vet inte om det går och blanda alu och koppar ändå :/

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Insight:

Hej

Har en zalman reserator 2 som ska förstärkas med seriekopplad extra kyl.

Ska även byta vattenblock och problemet är att vattenblocket (ska passa 5770 HD) jag hittat är koppar och zalmansystemet är alu.

Vet inte om detta är nåt jag behöver bry mig om (?) eller om det bara är att köra? kanske behöver nåt speciellt korrosionshämmande additiv i kylvattnet?

ska kyla cpu, gpu, mobo. 775 grejjor, ska bli en tyst HTPC.

Tack för svar!

Väldigt sent svar, men har själv just börjat köra en reserator 2 med ett kopparblock (gpu), och har köpt nåt blått EK-vatten, hörde av indomo.se att det skulle fungera bra med sådant vatten i systemet (endast sådant vatten alltså), så så länge du har bra vatten så kommer det fungera bra.

Annars är jag lite oroad av att du ska kyla cpu/gpu och mobo med bara en reserator 2, misstänker att pumpen kanske inte klarar av det. Men testa och kör, temperaturen kommer du antagligen klara galant eftersom du kör HTPC (och inga strömkrävande delar)

Permalänk
Medlem

Det fungerade i bil med koppar och alu blandat, skulle gissa på att 10% vanlig kylarglykol skulle kunna fungera.
Skulle kunna vara lite mera känslig i en dator då framför allt blocken har riktigt tunna kanaler, dock är bilen i en mycket mera "fientlig" miljö.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Batterivatten + glykol.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Rekordmedlem

Är korrosion verkligen ett problem om man använder avjoniserat vatten (batterivatten) det krävs joner för att starta korrosionen, jag har hållit på med vattenkylning av elektronik i industrin, och där har det bara varit problem vid direkt metallisk kontakt. Men datordelar kanske har sämre kvalitet pga prispress.
Det vi använde var Mallory 73 (har jag för mig), mot aluminium då korroderar al men hade man slangar emellan så fungerade det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.