Intel Ivy Bridge i Ultrabooks för 600 USD

Permalänk
Melding Plague

Intel Ivy Bridge i Ultrabooks för 600 USD

Intel Ultrabook innebär i dagsläget en strömsnål Sandy Bridge-baserad processor men till våren är det dags för efterföljaren Ivy Bridge, även i lägre prisklasser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice. Har väntat på en billig Ultrabook som man inte behöver vara så rädd om att ta med på reseror.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Visst kommer socket 2011 vid höst?

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamakika:

Visst kommer socket 2011 vid höst?

Troligtvis men vad har det med artikeln att göra?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Troligtvis men vad har det med artikeln att göra?

Ville bara veta

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem

macbook air, är det en ultrabook?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Kul å se trigate

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

macbook air, är det en ultrabook?

Ultrabooks är Intels koncept på tunna laptops, Macbook Air är en tunn laptop men ingår inte i Intels konceptlinje.

Permalänk
Medlem

Ser läcker ut, om datorn kan bli så tunn och ha processorkraft och lång batteritid!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Jag är precis på väg att köpa bärbar. Jag vill ha en riktigt kraftfull 14":are. Tror ni att detta kan vara något värt att vänta på? Behöver verkligen inte min datorn nu direkt, men kommer använda hyffsat tunga program som tex Maya i mindre skala. (Har en stationär också för tyngre arbete)

Permalänk
Avstängd

Detta kanske kan vara något men jag är rädd för vad dom har för OS instoppat i datorn.:(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Detta kanske kan vara något men jag är rädd för vad dom har för OS instoppat i datorn.:(

Förmodligen Windows 7.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Förmodligen Windows 7.

Jahapp...:P Där försvann den drömmen.:D Nej jag får nog hålla mig till Apple tills andra tillverkare inser att MS OS inte är det som är allenarådande på IT-himmelen.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jahapp...:P Där försvann den drömmen.:D Nej jag får nog hålla mig till Apple tills andra tillverkare inser att MS OS inte är det som är allenarådande på IT-himmelen.:)^^

Det är väl bara att installera Linux om man vill?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Det är väl bara att installera Linux om man vill?

Absolut.:) Problemet är ju att du i priset betalat för ett MS OS så det är där skon klämmer tycker jag.:P:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Låter som att detta är något man bör vänta på om man går i bärbar dator tankar... Fint!

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Ultrabook för 600 dollar är något för mig!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Min eee pc atom kommer alltså vara riktigt förlegad i höst och framförallt i vår, aja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Jag är precis på väg att köpa bärbar. Jag vill ha en riktigt kraftfull 14":are. Tror ni att detta kan vara något värt att vänta på? Behöver verkligen inte min datorn nu direkt, men kommer använda hyffsat tunga program som tex Maya i mindre skala. (Har en stationär också för tyngre arbete)

Ultrabooks kommer nog inte att ha särskilt kraftig hårdvara eftersom de ska vara väldigt tunna. Ska man ha något med mycket kraft skulle jag vilja slå ett slag för ASUS N55, visserligen en 15-tummare men 14-tums N45 verkar vara på gång. De har fyrkärniga CPU (Sandy Bridge i7) och hyfsade grafikkretsar (NVidia GT555M). Flera av 15-tummarna har skärmar med full HD-upplösning om det tilltalar dig. Glo här och här.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Riktigt nice. Hatar den sega Atom processorn som inte ens klarar av youtube-klipp i 480p (720p är inte ens att drömma om).

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dagas:

Riktigt nice. Hatar den sega Atom processorn som inte ens klarar av youtube-klipp i 480p (720p är inte ens att drömma om).

När uppdaterade du Flash senast? Har noterat att de senare versionerna faktiskt verkar rätt bra på att utnyttja flera CPU-kärnor. Har en dual core 1.5GHz Atom som kör Ubuntu 64-bit (64-bit är något snabbare än 32-bit då det finns dubbelt så många CPU register i AMD64 jämfört med IA32), flash är tyvärr alltid 32-bit. Finns tydligen en 64-bitars version av Flash, men den ska tydligt vara väldigt buggig.

480p tar 120% CPU, vilket betyder att 1 och 1/5 CPU-kärna behövs för att spela klippet. Så riktigt gamla versioner av Flash som var helt enkeltrådade skulle inte ha fixat 480p utan att hacka. 720p tar 270%. Däremot fixar inte denna 1080p, då hackar det en hel del.

Används alla 4 trådarna så rapporterar Linux det som 400%. Har för mig att WIndows i stället har 100% som max, oavsett antalet kärnor. Så på Windows blir det 25% när en kärna används till fullo på en CPU med 4-trådar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av beatles-3122:

Ultrabooks kommer nog inte att ha särskilt kraftig hårdvara eftersom de ska vara väldigt tunna. Ska man ha något med mycket kraft skulle jag vilja slå ett slag för ASUS N55, visserligen en 15-tummare men 14-tums N45 verkar vara på gång. De har fyrkärniga CPU (Sandy Bridge i7) och hyfsade grafikkretsar (NVidia GT555M). Flera av 15-tummarna har skärmar med full HD-upplösning om det tilltalar dig. Glo här och här.

Kollar på dom nu Vet att jag eventuellt får ta en 15,6" för att få ut lite mer prestanda.

Vet du batteritid på dom här?

Ett annat alternativ jag har är att satsa på processor, ram-minne, 14" och sätta in en ssd-lagring. Det borde hålla fint för skolarbete och allt annat Så får jag helt enkelt uppdatera min stationära till ett monster så kan jag sitta med den och göra maya i.

Vet du någon grym 14"-are för runt 7-8k? Dom trådar jag hittat verkar vara lite åldrade.

Citat:

När uppdaterade du Flash senast? Har noterat att de senare versionerna faktiskt verkar rätt bra på att utnyttja flera CPU-kärnor. Har en dual core 1.5GHz Atom som kör Ubuntu 64-bit (64-bit är något snabbare än 32-bit då det finns dubbelt så många CPU register i AMD64 jämfört med IA32), flash är tyvärr alltid 32-bit. Finns tydligen en 64-bitars version av Flash, men den ska tydligt vara väldigt buggig.

480p tar 120% CPU, vilket betyder att 1 och 1/5 CPU-kärna behövs för att spela klippet. Så riktigt gamla versioner av Flash som var helt enkeltrådade skulle inte ha fixat 480p utan att hacka. 720p tar 270%. Däremot fixar inte denna 1080p, då hackar det en hel del.

Används alla 4 trådarna så rapporterar Linux det som 400%. Har för mig att WIndows i stället har 100% som max, oavsett antalet kärnor. Så på Windows blir det 25% när en kärna används till fullo på en CPU med 4-trådar.

Hört att det ska komma något bättre än flash nu. HTML5 ska vara rätt grymt.

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Vet du batteritid på dom här?

Ett annat alternativ jag har är att satsa på processor, ram-minne, 14" och sätta in en ssd-lagring. Det borde hålla fint för skolarbete och allt annat Så får jag helt enkelt uppdatera min stationära till ett monster så kan jag sitta med den och göra maya i.

Vet du någon grym 14"-are för runt 7-8k? Dom trådar jag hittat verkar vara lite åldrade.

Någon batteritid vet jag inte om, angående den sista frågan så har jag möjligen några alternativ.

Antingen N55:ans föregångare N53 eller någon av dessa HP-modeller.

Ingen av dem verkar ha särskilt bra batteritid men det är riktigt bra hårdvara, fyrkärnig Sandy Bridge i båda, GT550M i ASUSen och Radeon 6770M i HP. Skärmarna är 15,6 tum med upplösning 1366x768. ASUSen får kritik för sitt dåliga tangentbord (små tangenter på konstiga platser) men får desto mer beröm för sina (i laptopperspektiv sett) mycket goda högtalare. I allmänhet så verkar båda ha god byggkvalité.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...