Fundering angående alternativ överklockning av Ram

Permalänk

Fundering angående alternativ överklockning av Ram

Hejsan!

Jag har en Alienware dator ståendes hemma från 2009 (tror jag, kan vara -10) och jag planerar att uppgradera några av mina komponenter i den då den börjar sacka efter lite grann i prestanda. Så jag har valt ut grafikkort och CM's 1200W nätagg. Men jag funderar över ram minne ( jag kör Eyefinity på min dator) och det står i manualen att min moderkort klarar av 1600 mhz i "primära" socklar och 1333mhz i "sekundära" socklar så jag funderade över ifall man kan skaffa tex 6st 1600mhz och överklocka sekundära socklarna eller ifall man kan skaffa tre stycken 2000(eller 1600 och pröva överklocka dom) mhz och sätta i primära. Jag har suttit och diskuterat detta med en polare men jag känner inte att jag får till ett vettigt svar på mitt bekymmer.

Jag önskar att jag hade mer information på mitt moderkort men det enda jag vet är att:
Intel Socket 1366
3 primära och 3 sekundärar socklar för ram
Den säger att den har stöd för upp till 1600 mhz i primära och enbart upp till 1333mhz i sekundärar och just nu sitter jag på 6gb 1333mhz i primära.

jag har tittat på tre stycken av dessa (alternativ pröva trycka in 6 st) http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3653334;c:100509
Eller ett 6 pack/3pack med Dominator minnnen från corsair.

Tack på förhand och om det behövs mer info fråga gärna!

Permalänk
Avstängd

Ladda ner CPU-z och kolla vad du har för grejer

Copy + paste sedan infon här

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Med tre minneskanaler finns det tillräcklig minnesbandbredd även med 1333-minnen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vist kan man klocka ram, men mycket besvär för nästintill ingen vinst. Du kommer inte märka något ens om du får upp ram i 2ghz.

Enda jag kan komma på då det är lönt att klocka ram är för att sätta rekord i super pi, där frekvensen/latencen på ram och hastigheten till cpu:n blir märkbar.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz