Hur man gör sin dator till WiFi hotspot.:)

Permalänk
Avstängd

Hur man gör sin dator till WiFi hotspot.:)

Hejsan alla Sweckollegor!:)

Först och främst vill jag säga att jag känner mig *generad* ---> :$ över att behöva vara här på MS-delen i detta forum.:$ Jag hoppas att mina kära Applekolleger i Apple/Mac-forumet inte hänger mig.:)<3

Jag vill bara göra en god gärning och helt sonika tipsa om följande program: http://connectify.me/ som enligt hemsidan ska kunna göra din PC eller laptop till en WiFi hotspot.:)^^

Detta program verkar bara fungera för MS OS.:P

Jag är ledsen att jag tassade in här, men som jag ser det är vi alla Sweckolleger som ska kunna hjälpa varandra oavsett vilken "sida" man tillhör. Om jag skulle se en person med en MS dator i handen som led nöd i fjällvärlden och höll på att frysa ihjäl, så skulle jag *självklart:D* hjälpa denne och det är min förhoppning att även om jag använder mig av Apple's produkter, jag också skulle få hjälp om jag var i samma situation.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fan vad smileys du använder..

Notera också att Connectify kanske inte funkar med alla trådlösa nätverkskort och jo det funkar förnärvarande bara på Windows.

Permalänk

"Jag vill bara göra en god gärning och helt sonika tipsa om följande program: http://connectify.me/ som enligt hemsidan ska kunna göra din PC eller laptop till en WiFi hotspot."

Hade det inte varit nog att skriva det? Med tanke på att resten av din text enbart handlade över hur nöjd du är över att du använder Apple´s produkter? Om du nu vill hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Behövs inget program för detta. Funktionen är inbygd i Windows 7; och det är denna funktion som connectify använder sig av.

netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid=SWECLOCK key=F8D8A1E9

och därefter

netsh wlan start hostednetwork

Din WLAN adapter är nu en access punkt med
SSID: SWECLOCK
WPA2 nyckel: F8D8A1E9

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Behövs inget program för detta. Funktionen är inbygd i Windows 7; och det är denna funktion som connectify använder sig av.

netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid=SWECLOCK key=F8D8A1E9

och därefter

netsh wlan start hostednetwork

Din WLAN adapter är nu en access punkt med
SSID: SWECLOCK
WPA2 nyckel: F8D8A1E9

Ursäkta en okunnig, men var skriver man in detta, Kommandtolken eller?

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Ursäkta en okunnig, men var skriver man in detta, Kommandtolken eller?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Hejsan alla Sweckollegor!:)

Först och främst vill jag säga att jag känner mig *generad* ---> :$ över att behöva vara här på MS-delen i detta forum.:$ Jag hoppas att mina kära Applekolleger i Apple/Mac-forumet inte hänger mig.:)<3

Jag vill bara göra en god gärning och helt sonika tipsa om följande program: http://connectify.me/ som enligt hemsidan ska kunna göra din PC eller laptop till en WiFi hotspot.:)^^

Detta program verkar bara fungera för MS OS.:P

Jag är ledsen att jag tassade in här, men som jag ser det är vi alla Sweckolleger som ska kunna hjälpa varandra oavsett vilken "sida" man tillhör. Om jag skulle se en person med en MS dator i handen som led nöd i fjällvärlden och höll på att frysa ihjäl, så skulle jag *självklart:D* hjälpa denne och det är min förhoppning att även om jag använder mig av Apple's produkter, jag också skulle få hjälp om jag var i samma situation.:)^^

Skrivet av eXale:

Funktionen är inbygd i Windows 7

Du måste inte gå in i kommando tolken om du inte känner att du är så kunnig. Går att göra via Nätverk Och Delnings center. Klicka bara på knappen skapa anslutning välj sen skapa ett "trådlöst ad HOC nätverk" Följ guiden

Permalänk
Medlem

Tack! provat Connectify tidigare men det var fullt med annan dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Du måste inte gå in i kommando tolken om du inte känner att du är så kunnig. Går att göra via Nätverk Och Delnings center. Klicka bara på knappen skapa anslutning välj sen skapa ett "trådlöst ad HOC nätverk" Följ guiden

Hej igen! Provat ovanstående och även det som stod längre upp via kommandotolken. Får det att fungera men kan inte dela min internetanslutning, kör idag trådlöst från fiberansluten router, min tanke är att använda det på semestern, att dela ut trådlöst bredband (från 3g-modem) från min bärbara dator till mobiler och surfplattor, är det någon inställning jag missat? Tittade på Connectify och det skall tydligen funka med Pro-versionen som kostar pengar, kan man göra detta utan att skaffa Connectify?

Permalänk
Medlem

Om man kör Windows 7 och inte vill skriva alla raderna i kommandotolken så finns Virutal router

http://virtualrouter.codeplex.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Går att göra via Nätverk Och Delnings center. Klicka bara på knappen skapa anslutning välj sen skapa ett "trådlöst ad HOC nätverk" Följ guiden

Det skapar ett Ad-Hoc nätverk, vilket inte är samma sak. Flera typer av enheter stödjer inte Ad-hoc.

Skrivet av nisselask:

är det någon inställning jag missat?

Aktiverat internet delning på den kopplingen du vill dela?

Kommandona åvan skapar bara en access punkt, de skapar inte någon delning eller brygga.

Permalänk
Medlem

Min mosters kille frågade mig om man kan göra en bärbar dator till en hotspot (detta är en Windows7 dator)
datorn använder mobilt bredband (alltså en usb-sticka) men han skulle vilja kunna använda internet för eventuellt en surfplatta.
Då jag inte är så jätte kunnig inom hotspots mm så frågar jag här.
Kan jag göra den bärbara till en "hotspot" med detta bredband? Funkar detta på samma sätt?
Alltså kan jag bara kopiera det exale skrev och klistra in i kommandotolken på datorn?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Kan jag göra den bärbara till en "hotspot" med detta bredband? Funkar detta på samma sätt?
Alltså kan jag bara kopiera det exale skrev och klistra in i kommandotolken på datorn?
Tack på förhand

Använd internet delning som finns i Windows. Ha det nätverk som skapas som motagaren.

Kom ihåg dock att du måste köra det andra kommandot varje gång efter att datorn har startats. (Ett tipps är att skapa en Batch fil som gör detta, eller använda Task Scheduler och skapa ett event som körs när datorn startas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Använd internet delning som finns i Windows. Ha det nätverk som skapas som motagaren.

http://i.imgur.com/p1nnf.png

Kom ihåg dock att du måste köra det andra kommandot varje gång efter att datorn har startats. (Ett tipps är att skapa en Batch fil som gör detta, eller använda Task Scheduler och skapa ett event som körs när datorn startas)

Har inte använt batch filer på länge, kan jag bara göra en batch fil av notepad till exempel
och lägga in de kommandona som skrevs tidigare i tråden?
Eller behöver jag skriva i något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har inte använt batch filer på länge, kan jag bara göra en batch fil av notepad till exempel
och lägga in de kommandona som skrevs tidigare i tråden?
Eller behöver jag skriva i något mer?

Notepad räcker. Och lägg endast det andra kommandot. Den första ställer bara in inställningarna som nätet ska ha, och dessa är sparade.

Den andra startar access punkten, och bara detta måste göras efter omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Notepad räcker. Och lägg endast det andra kommandot. Den första ställer bara in inställningarna som nätet ska ha, och dessa är sparade.

Den andra startar access punkten, och bara detta måste göras efter omstart.

Fint!
Tack för hjälpen

Permalänk

Hejsan! Jag sitter för tillfället och hjälper en kompis med att fixa detta. Dock så gjorde han fel första gången i kommandoprompten och nu får han inte bort nätverket. Jag tänkte kolla med er om ni vet hur man får bort detta nätverk, då det för tillfället inte går att göra ett nytt nätverk via kommandoprompten och jag misstänker att det första nätverket som skapades är problemet.

Permalänk

Hittade på det efter mycket om och men! Tack ändå!