Permalänk

Få en sval och tyst 212+?

Jag är något besviken efter ha installerat en GM 212+. Temperaturskillnaden från originalkylaren är marginell (1-2 grader) och den låter lika mycket.
Fråga: Kan det stämma (Idle c:a 40 grader C, Full load c:a 64 grader C) eller sitter den dåligt?

Oväsendet!... Jag tänkte byta ut originalfläkten på 212:an till en Scythe GT 1850rpm som jag har hemma, frågan är dock: Hur styra hastigheten på fläkten eftersom den inte är en PVM fläkt? Jag vill inte att den ska blåsa på max hela tiden...

(Det finns inget heller något 3-pin cpu fan uttag på mitt moderkort vad jag kan se. Jag har en fläktkontroller, men då denna sitter på fronten vågar jag inte riktigt koppla den till processorkylaren, pga av klåfingriga barn som kan råka stänga av den - fast kan cpu:n brännas utan fläkt i idle?.)

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

koppla fläkten till fläktkontrollern. När processorn inte belastas så borde GT fläkten blåsa på tillräckligt även om den körs på lägsta (5V).

Hur är din System/HDD temp?

Ditt moderkort har en drös med anslutningar för fläktar

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

CPU_FAN är i övre högra hörnet av bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

CM 212+ är en mycket bättre kylare än Intels Stock kylare. Glömde du kylpastan? Det får inte vara för mycket häller, det ska vara ungefär som ett riskorn i mitten. Gör också som Kabex säger att koppla fläkten i CPU_FAN.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Den sitter nog inte tillräkligt bra. jag har min på silent ~800rpm och cpun går inte över 55c medan med min stock kom den upp i 75c i ~1800rpm

visst har jag inte samma cpu men men.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GT fläktar är dom bästa jag har sätt så länge. Köpte en i går, mot min tidligare överbevisning att Hyper212 behöver en annan fläkt enn orginalen. I grunden, den gör inte det. Men herregud för en skillnad med en gt 1850. Idle 26, full load med prime95, 56.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av kabex:

CPU_FAN är i övre högra hörnet av bilden.

Skrivet av vikham:

CM 212+ är en mycket bättre kylare än Intels Stock kylare. Glömde du kylpastan? Det får inte vara för mycket häller, det ska vara ungefär som ett riskorn i mitten. Gör också som Kabex säger att koppla fläkten i CPU_FAN.

Skrivet av zeleni:

GT fläktar är dom bästa jag har sätt så länge. Köpte en i går, mot min tidligare överbevisning att Hyper212 behöver en annan fläkt enn orginalen. I grunden, den gör inte det. Men herregud för en skillnad med en gt 1850. Idle 26, full load med prime95, 56.

Skrivet av Antzo:

koppla fläkten till fläktkontrollern. När processorn inte belastas så borde GT fläkten blåsa på tillräckligt även om den körs på lägsta (5V).

Hur är din System/HDD temp?

Ditt moderkort har en drös med anslutningar för fläktar

Tack för alla svar!

Antzo: Fläktkontrollen är en Scythe Kaze Master Pro så drar man ned reglaget max, slutar fläkten snurra. Men man kanske kan koppla den till ett chassi/power/HDD fan uttag och reglera hastigheten i Bios är det detta du menar?

Vikham och Kabex: 3-pins fläkt till 4-pins cpu fan uttag? Kommer inte fläkten blåsa på max hela tiden då?

Vikham, Kenti, Zelenti: Jo. jag får nog montera om den. Jag hade inte mycket kylpasta stort riskorn och/eller den kan sitta lite löst. (Jag behöver ändå plocka ur moderkortet för att byta fläkt, det är lite för trångt att komma åt annars).

Hade glömt att citera som Antzo mycket riktigt påminnde mig om...
Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Tack för alla svar!

Antzo: Fläktkontrollen är en Scythe Kaze Master Pro så drar man ned reglaget max, slutar fläkten snurra. Men man kanske kan koppla den till ett chassi/power/HDD fan uttag och reglera hastigheten i Bios är det detta du menar?

Vikham och Kabex: 3-pins fläkt till 4-pins cpu fan uttag? Kommer inte fläkten blåsa på max hela tiden då?

Vikham, Kenti, Zelenti: Jo. jag får nog montera om den. Jag hade inte mycket kylpasta stort riskorn och/eller den kan sitta lite löst. (Jag behöver ändå plocka ur moderkortet för att byta fläkt, det är lite för trångt att komma åt annars).

Tryck på CITERA knappen så att vi får mail/notis om att du talat direkt till oss. Annars kanske vi inte märker att du frågat oss. Tryck på "Citera flera" för att citera flera samtidigt. CITERA knappen hittar du på varje post.

Om kontrollern kan stänga av fläkten så kanske det är en bättre ide att som du säger ansluta fläkten till moderkortet och låta BIOS reglera hastigheten, man brukar kunna ställa in om det ska styras via PWM eller Voltage så om det är 3-pins eller 4-pins spelar då ingen roll.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Kör mina fläktar på ca 50-60% alltid

Trycker på som bara den ändå, men har inte så kraftfull CPU ändå men fläktarna är suveräna, men jag är inte så värst kräsen när det gäller ljudnivå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Tack för alla svar!

Antzo: Fläktkontrollen är en Scythe Kaze Master Pro så drar man ned reglaget max, slutar fläkten snurra. Men man kanske kan koppla den till ett chassi/power/HDD fan uttag och reglera hastigheten i Bios är det detta du menar?

Vikham och Kabex: 3-pins fläkt till 4-pins cpu fan uttag? Kommer inte fläkten blåsa på max hela tiden då?

Vikham, Kenti, Zelenti: Jo. jag får nog montera om den. Jag hade inte mycket kylpasta stort riskorn och/eller den kan sitta lite löst. (Jag behöver ändå plocka ur moderkortet för att byta fläkt, det är lite för trångt att komma åt annars).

Kom ihåg at kyl pasta som kom med hyper 212+ är bäst för just den.
Du måste fylla på dom groparna mellan heat pipes och alu blocket först med kylpasta, den är tjock som fan så det går bra. Själv kör jag aldrig riskorn metoden, men ett tynt lag över hela undersidan.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Riskornet fungerar först o främst till dem CPU-kylare som är helt platta under. Alltså dem med integrerade heatpipes och inte synliga. Använd ett betalkort el. liknande för att få ett tunt och jämnt lager.

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Kom ihåg at kyl pasta som kom med hyper 212+ är bäst för just den.
Du måste fylla på dom groparna mellan heat pipes och alu blocket först med kylpasta, den är tjock som fan så det går bra. Själv kör jag aldrig riskorn metoden, men ett tynt lag över hela undersidan.

Skrivet av MacRyhage:

Håller med ovanstående. Riskornet fungerar först o främst till dem CPU-kylare som är helt platta under. Alltså dem med integrerade heatpipes och inte synliga. Använd ett betalkort el. liknande för att få ett tunt och jämnt lager.

Ok, jag ska testa den metoden istället...

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Entusiast

Jag kör min med GT 1450rpm, och min prolle ligger på 25 idle och max 40 i load med klock dessutom.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zeleni:

Kom ihåg at kyl pasta som kom med hyper 212+ är bäst för just den.
Du måste fylla på dom groparna mellan heat pipes och alu blocket först med kylpasta, den är tjock som fan så det går bra. Själv kör jag aldrig riskorn metoden, men ett tynt lag över hela undersidan.

Jasså ? Min MX-4 är minsann bättre än original, arctic silver med.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Varför sätter du inte fläkten på CPU_FAN på moderkortet, sen ställer in fläkten i bios? Har min på snurra minst 12% och har en HIT temp, alltså den tempen då den ska börja snurra mer på 55Grader. Låter inget förns man drar igång tunga program.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

Varför sätter du inte fläkten på CPU_FAN på moderkortet, sen ställer in fläkten i bios? Har min på snurra minst 12% och har en HIT temp, alltså den tempen då den ska börja snurra mer på 55Grader. Låter inget förns man drar igång tunga program.

Verkar inte som mitt moderkort stödjer detta på 3-pins fläktar (inte enligt manualen i alla fall).

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]