Radeon HD6970, tips på kort, tips på fläkt och två frågor gällande byte av fläkt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Radeon HD6970, tips på kort, tips på fläkt och två frågor gällande byte av fläkt..

Hejsan!
Förlåt om jag kanske lägger denna posten i fel forum, en moderator får mer än gärna flytta den i så fall

Det är så att jag tänker köpa två stycken Radeon HD6970 kort för att köra CF.. och jag skulle behöva lite tips på vilket kort jag skall välja (vilken utgivare/tillverkare)... sedan har jag hört att fläkten låter rätt mycket så om någon har tips på någon bra fläkt till kortet så hade det vart väldrigt uppskattat!

Sedan två frågor om att byta fläkten...
1. När jag byter fläkt så antar jag att jag blir tvungen att ta av "kåpan" på kortet och fläkten.. kollar man te.x. på ett XFX kort så sitter det en "kåpa" på kortet.. och antar att när jag monterat på min nya fläkt så behöver jag inte sätta tillbaks kåpan då det kanske inte är säkert att den passar till den nya fläkten..korrekt?

2. När jag sist bytte fläkt på ett grafikkort så rekommenderades jag att köpa minnes-kylflensar till kortet.. tror ni jag behöver göra det igen?..och minns inte helt men behövs det kylpasta mellan flensen och minnet i så fall?

Tack så mycket på förhand :)!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009

http://www.inet.se/artikel/5409288/asus-radeon-6970-2048mb-di... verkar vara ett riktigt fint 6970 kort med bra och tyst kylning jämfört med alla andra, dock 3 våningar stor så du bör ha 2 slots mellanrum på moderkortet för CF minst.. och bra kylning i chassit

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

okej
tror du att de får plats två sådanna och ett eventuellt ljud och tv-in kort i framtiden på detta kortet?..eller får jag fimpa tv och ljudkortet?..kanske inte ens behöver ett ljudkort..får se lite hur ljudkvaliten känns när jag får dit mina högtalare med
https://www.inet.se/artikel/1901988/asus-p8z68-v-pro

Fler tips är mer än välkommna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Inx51:

okej
tror du att de får plats två sådanna och ett eventuellt ljud och tv-in kort i framtiden på detta kortet?..eller får jag fimpa tv och ljudkortet?..kanske inte ens behöver ett ljudkort..får se lite hur ljudkvaliten känns när jag får dit mina högtalare med
https://www.inet.se/artikel/1901988/asus-p8z68-v-pro

Fler tips är mer än välkommna

Alla platser kommer bli upptagna(täckta) utom den pci-ex 1x som är högst upp..

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Någon som har tips på något annat kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2003

Min spontana tanke är "behöver man verkligen 2st 6970"
Jag har bara ett och allt tycks funka klockrent med allt på max, har iof inte spelat igenom hela metro 2033 eller vad det heter men i början av spelet så flyter allt på som det ska.
Men du kanske ska spela med 3 eller fler skärmar?
Vad jag känner till så är referensdesignen bäst på att skyffla ut luft ur lådan och det är ju extra bra vid crossfire men dom kylarna är nog klart sämst när det gäller ljudnivå.
Mitt kort väsnas en hel del trots egen fläktkurva så jag vågar inte ens drömma om hur 2 kort skulle låta, speciellt inte om man ska klocka dom : x

Define R4 | Asus Sabertooth z87 | 3570K ~ 4.2Ghz | EVGA 980 SC ACX 2.0 | Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz | Be Quiet: Pure Rock | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb