Permalänk
Medlem

80C i CPU (i7) notebook vid spel?

Hej och tack för den tid ni lägger ner för att läsa mitt problem.

Jag har nyss köpt en hyffsad bra prestandamässig notebook som jag är nöjd med, men jag har ett problem.

När jag spelar ett spel (World of Warcraft) som inte kräver så speciellt mycket så kommer min fyrkärniga i7 upp i 80C och spelet freezar i ungefär 4-5 sek oregelbundet. Vilket är sjukt irriterande.

Grafikinställningarna är på good (fair - good - high - ultra) och har till och med testat fair, men fortfarande samma problem med spelet och CPU tempen.

Datorn jag har är: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639282
Kylplattan jag har till den: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450258

Någon som vet varför min i7 är så jävla varm för ett mindre krävande spel som WoW? Finns det något tips för att kyla ner min Notebook, om inte en kylplatta fungerar, vafan finns det att göra?

Uppskattar svar för jag är mer eller mindre desperat och jävligt less.

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla datorn för damm om du får möjlighet att öppna upp. Men 80C känns långt över vad som kan tänkas vara normalt. Tala med komplett om ditt problem och försök få den utbytt, för inte fan kan detta vara normalt.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Till skillnad från föregående tycker jag inte 80 låter så högt? Ditt freezelag har nog med annat att göra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Datorn är en månad gammal och tror knappast att det är damm. Men det blir definitivt att fråga komplett snart. Trodde mer att det var något annat problem.

Permalänk
Medlem

@Rydisen

Vad har du för trolig anledning till mitt fryslagg om du nu inte tror att det är värmen på CPUn? Måste undersöka alla andra alternativ innan man går på offensiven på komplett. Annars blir det bara pinsamt.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem med 80C för en bärbar med sandy bridge. Min HP ligger på 85-90C under hård belastning och varmt väder. Jag har inte märkt av några stabilitetsproblem. Så länge tempen inte når 100C som är gränsvärdet satt av intel ska det inte vara någon fara. Kan vara något annat som spökar.

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Till skillnad från föregående tycker jag inte 80 låter så högt? Ditt freezelag har nog med annat att göra.

80 grader för en cpu? Förvisso blir en bärbar dator varmare generellt sett om man spelar, men hallå, 80C är fortfarande långt över acceptabel temperatur i min bok.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

80 grader för en cpu? Förvisso blir en bärbar dator varmare generellt sett om man spelar, men hallå, 80C är fortfarande långt över acceptabel temperatur i min bok.

Om det är som höppe säger ligger 80C inom gränsvärdet, men jag kan hålla med om att det är en rätt så hög temperatur.

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova att uppdatera directx och grafikkortsdrivrutinerna. Sen kanske du har en massa skitprogram som följde med vid köpet, avinstallera så många som möjligt och om det fortfarande inte funkar kan du prova att formatera och börja om från början med en "ren" installation.

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

80 grader för en cpu? Förvisso blir en bärbar dator varmare generellt sett om man spelar, men hallå, 80C är fortfarande långt över acceptabel temperatur i min bok.

En intel tåler ju i princip 100. Själv ligger jag på 87 som max i IBT och tycker det känns okej.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höppe:

Jag skulle prova att uppdatera directx och grafikkortsdrivrutinerna. Sen kanske du har en massa skitprogram som följde med vid köpet, avinstallera så många som möjligt och om det fortfarande inte funkar kan du prova att formatera och börja om från början med en "ren" installation.

Gfx-drivrutiner är nyinstallerade dock letar jag fortfarande efter uppdatering till DirectX11. Har du någon länk jag kan använda?

Permalänk
Medlem

Tycker då inte att 80grader låter så farligt, på min asus laptop med i5-430m pendlar jag mellan 70-90 vid spelande, oftast över 80 dock. Är ju ganska stor skillnad på temps i en stationär med ordentlig kylning och en laptop.

Men ifall det bara är lagg i WoW föreslår jag att du stänger av alla addons och ger det ett försök, för jag hade samma problem då jag hade lite outdated addons som spökade, vart ju en patch inte allt för länge sedan som fick spelet att freeza osv med gamla addons.

Så testa det först och kolla så inte samma frysningar uppstår när du spelar andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attowith:

Tycker då inte att 80grader låter så farligt, på min asus laptop med i5-430m pendlar jag mellan 70-90 vid spelande, oftast över 80 dock. Är ju ganska stor skillnad på temps i en stationär med ordentlig kylning och en laptop.

Men ifall det bara är lagg i WoW föreslår jag att du stänger av alla addons och ger det ett försök, för jag hade samma problem då jag hade lite outdated addons som spökade, vart ju en patch inte allt för länge sedan som fick spelet att freeza osv med gamla addons.

Så testa det först och kolla så inte samma frysningar uppstår när du spelar andra spel.

Jag har varit med om att datorn har startat om sig två gånger från ingenstans och det måste väl vara att CPU är för varm? Vad är original värdet på bios för restart?

Jag har testat att ta bort alla addons och rensat WTF folder men det blir ingen förbättring. Men ominstallera windows och WoW blir väl aktuellt snart om det inte kommer någon lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Om det är som höppe säger ligger 80C inom gränsvärdet, men jag kan hålla med om att det är en rätt så hög temperatur.

Skrivet av Rydisen:

En intel tåler ju i princip 100. Själv ligger jag på 87 som max i IBT och tycker det känns okej.

Absolut ligger det inom gränsvärdet, och absolut är jag medveten om att datorn inte brinner upp vid 80 grader, men det var inte riktigt min poäng. Livslängden torde väl förkortas ganska markant om man ligger och pressar 80 grader+ om man spelar någorlunda mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukozade:

Jag har varit med om att datorn har startat om sig två gånger från ingenstans och det måste väl vara att CPU är för varm? Vad är original värdet på bios för restart?

Jag har testat att ta bort alla addons och rensat WTF folder men det blir ingen förbättring. Men ominstallera windows och WoW blir väl aktuellt snart om det inte kommer någon lösning.

När datorn startas om, har den då varit igång en längre stund då? För din processor har ju TJMax på 100grader, sen stänger den av sig.

För att få ner temperaturen kan du ju testa med att stänga av turbo boost funktionen, har även hört att stänga av HyperThreading kan leda till lägre temperatur.