Permalänk
Medlem

Snabba frågor;)

1:
OCCT hittar bara en core. Är det för jag kör sandybridge osv. För nytt kanske. Synd, för jag vill se dom fina kurvorna för Vdrop mm.

2:
När man uppnått 24/7 stabil överklockning, vilka funktioner bör man ha aktiverade. Speedstep och tjugoelva andra funktioner....Jag har den stabil i 4,8 1,33V. Det bästa är med Offset va, för att spara på grejerna.

3:
Varför stiger mina temps? låg 30+ vid ny pasta. Nu har jag den 38+ vid samma volts.

4:
klocka med offset: hur vet man om man ska gå åt - eller +? kan man inte justera minsta resp högsta separat?

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Medlem

2: Jag har aktiverat alla mina utan några problem. Testa du också, får du problem är det ju bara att stänga av en efter en igen

3: Många säger att kylpasta ska ha inbränningstid för att fungera optimalt, jag såg dock någon sida där de kom fram till helt andra resultat, det rörde sig dock inte om 8 grader. Förmodligen skiljer det någon grad i rumstemp också? 1 grad i rummet kan göra mer än 1 grad på CPUn.

De andra får någon annan svara på

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

1, vad menar du med bara en core?
Menar du core temp eller menar du själva idle,wait,load stapeln? (öppnar du taskmgr i win7 så ser du alla cores på 100%)
Om du menar stapeln så finns det bara en även om du har 1,2,3,4,6,8,200 cores.
Är det temp du menar så har du testat några andra program hwinfo,coretemp,etc?
Om ja syns dom andra i dom eller inte?

2, jag har alla energibesparande skit igång och jag kör med offset och 1,31v i 4,5Ghz tycker det räcker för en surf dator
Volten ska du ju hålla så låg som möjligt (utan stabilitet problem) men helst under 1,35 för 24/7 gärna lägre för hållbarhet.

3, Kolla så V-8:an går på alla cylindrar
Samma volt men är det samma fart?
Skiljer ju lite i farten med men volten gör ju mest på tempen.

4, Först väljer du LLC (loadline calibration) på nivå 1-5 eller 0,25,50,75,100% asus och asrock har ju olika ordning på promillen där.
Kommer inte ihåg vilka som har vilket nu men en har 100% på nivå 5 den andra på nivå 1.
När du väljer LLC så ser du hur vcore ändras i bios desto högre volt desto högre % och desto mer - offset behöver du för att få samma vcore.
Så du tar den vcore som står i bios efter LLC är valt tex 1,315 sen tar du -offset på -0,015 för att komma till 1,3 -0,005 för att få 1,31.

Sen är det bara o prova sig fram vad som blir lägst med stabilitet kvar men 1,33 i 4,8 tror jag är ganska låg volt min vill ha 1,33 i 4,6 redan (har inte testa mer då jag siktade på runt 1,3 volt som max).
Och visst vore det underbart om man kunde justera min,max separat men tyvärr det ligger en bit in i framtiden ännu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för ett så bra svar!!!!

I occt var allt disablat och jag kunde bara se GPU typ... Laddade ner betan, då ser jag allt!

Ska prova vad du beskrivit i uefi imorgon;) Men jag trodde inte man kunde ändra i realtime om jag förstått dig rätt.

Jo, min prolle verkar vara rätt pigg;) har startat i 5,0 men sedan fastnar allt. Då har jag dock inte fibblat med annat än just Volten.

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS