Permalänk
Medlem
Skrivet av drmxlol:

Vart sätter man fast fläktarna där fram? finns ingen stans jag kan sätta dit en fläkt fram för att suga in luft och kan inte komma ihåg chassin som brukar ha plats för fläktar fram

Sätt dom i burarna
http://www.sweclockers.com/imagebank/200806/Frontnaken_stor00...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Tycker det blivit fler och fler nya "datorbyggare" som struntar i att använda vissa saker som är med i paketet eller var där från början.
Plockar jag isär en bilmotor så struntar jag inte i att skruva dit 5 skruvar och tror det ska gå felfritt.

99.9% säkert på att ny pasta löser ditt problem.

Inte för att vara sådan, men du kan fråga vilken bilmekaniker som helst som hållt på ett tag huruvida det blir skruvar över i större operationer, såvida du inte gjort det mer än 10 gånger innan med samma förutsättningar.
Det är mer regel än undantag att man står där med ett par stycken och undrar "vart f*n satt dessa?!", men tumregeln är det så att 'Ju mindre skruv - Desto mindre viktig är den'.
Själv stod jag med ett par ~6-7 stycken över efter bytet av toppackning, kamrem, spännrullar, vattenpump, osv... Funkar hur fint som helst, precis som hans dator. Inte alltid man MÅSTE ha allt som tillverkaren tycker är bäst eller NASA's föreskrifter säger.

Nu var det här kanske inte riktigt samma som att skita i kylpasta. Liknelsen hade väl varit att köra med kass vattenpump, men jag kände att jag skulle bidra - i sann forumanda - med att flame'a på de som flame'ar andra med halvdassiga liknelser

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Skrivet av Schottis:

Inte för att vara sådan, men du kan fråga vilken bilmekaniker som helst som hållt på ett tag huruvida det blir skruvar över i större operationer, såvida du inte gjort det mer än 10 gånger innan med samma förutsättningar.
Det är mer regel än undantag att man står där med ett par stycken och undrar "vart f*n satt dessa?!", men tumregeln är det så att 'Ju mindre skruv - Desto mindre viktig är den'.
Själv stod jag med ett par ~6-7 stycken över efter bytet av toppackning, kamrem, spännrullar, vattenpump, osv... Funkar hur fint som helst, precis som hans dator. Inte alltid man MÅSTE ha allt som tillverkaren tycker är bäst eller NASA's föreskrifter säger.

Nu var det här kanske inte riktigt samma som att skita i kylpasta. Liknelsen hade väl varit att köra med kass vattenpump, men jag kände att jag skulle bidra - i sann forumanda - med att flame'a på de som flame'ar andra med halvdassiga liknelser

Det är upp till var och en om man vill ge fan i att sätta dit skruven på rätt plats. Men när du väl står där med 7 skruvar i näven och motorn går som en påse nötter så skulle iaf jag anta att skruvar faktiskt användes till något.

Sen handlar det inte om vilken del i en dator som är mest lik en del i en bil. Skruvar man isär något och sedan skruvar ihop det utan att använda alla delar så ska man inte blir förvånad om det inte fungerar som det ska.

EDIT:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Det är upp till var och en om man vill ge fan i att sätta dit skruven på rätt plats. Men när du väl står där med 7 skruvar i näven och motorn går som en påse nötter så skulle iaf jag anta att skruvar faktiskt användes till något.

Sen handlar det inte om vilken del i en dator som är mest lik en del i en bil. Skruvar man isär något och sedan skruvar ihop det utan att använda alla delar så ska man inte blir förvånad om det inte fungerar som det ska.

EDIT:

Det ska sägas att den gamla kylpastan sitter kvar, men gör det verkligen så mycket på tempen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle123:

Det ska sägas att den gamla kylpastan sitter kvar, men gör det verkligen så mycket på tempen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det gör tempskillnad!

Gammal kylpasta har ju stelnat och fungerar inte alls bra om du sätter på kylaren igen efter att ha haft den av, då får du snarare sämre värmeledning eftersom den inte längre fyller sitt syfte. Du formgjuter ju egentligen pastan när du trycker ned kylaren och sen stelnar den efter ett tag och anpassar sig till hur kylaren sitter just då. Pastan ska fylla i små mikroskopiska ojämnheter, inte ligga som ett helt lager för sig självt mellan CPU-höljet och kylarytan, du vill ha så mycket metall mot metall som det går. Eftersom det är så små ojämnheter är det omöjligt för dig att passa in kylaren likadant, alltså blir det massor med luft mellan istället, eller för tjockt lager om du har ny pasta ovanpå den gamla.

Lite T-röd eller aceton eller vad du har på en bomullspinne, sen pillrar du bort den gamla pastan och lägger på bara ny (1-2 riskorn om det var en platt kylare, en smal linje per kopparrör om du har heatpipes).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX