Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, det är väl snarare vår diskussion (min och klk's) som urartat lite från ämnet, som i grunden var om det verkligen finns behov för en i5 2500K i var och varannan speldator oavsett budget, när grafikkortet för det mesta ändå begränsar prestandan (främst då i FPS-spel och med lite mer mainstream grafikkortslösningar).

.....

.....

...Tittar man på Civilization V däremot, så ser man att Sandy Bridge briljerar även i 1920x1200.

Kortar ner din text lite.. Hoppas du inte tar illa upp.
Mjo, du har rätt. Det är ni som är offtopic, däremot är er topic intressant och därför (i alla fall) jag följer tråden. ;>

För att vara OnTopic då, vad är det bästa att köpa nu?
Tänkte köpa en i5 2500k(!) eftersom Bulldozer floppade. Finns det moderkort som är framtidssäkra för Ivy Bridge?
Är det smartast, eller är ett moderkort som kan ha Piledriver(?) och en Phenom II X6:a smartast?

Snor tråden lite, fast det är ju relevanta frågor!

Tack på förhand,
Richard

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Skrivet av inkui:

Kortar ner din text lite.. Hoppas du inte tar illa upp.
Mjo, du har rätt. Det är ni som är offtopic, däremot är er topic intressant och därför (i alla fall) jag följer tråden. ;>

För att vara OnTopic då, vad är det bästa att köpa nu?
Tänkte köpa en i5 2500k(!) eftersom Bulldozer floppade. Finns det moderkort som är framtidssäkra för Ivy Bridge?
Är det smartast, eller är ett moderkort som kan ha Piledriver(?) och en Phenom II X6:a smartast?

Snor tråden lite, fast det är ju relevanta frågor!

Tack på förhand,
Richard

Undrar det med. Dock Så blir det dyrare än att ha en I5 i tre år, än att köpa en 1k processor och byta i vår igen. Vill ju köpa en fräschare cpu än Phenom II

Dock har min slöa inte haft problem i dom cpu intensiva spel jag kört (förutom BF 3 nu). Då menar jag att jag kört strategispel och liknande som kräver mycket cpu också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Undrar det med. Dock Så blir det dyrare än att ha en I5 i tre år, än att köpa en 1k processor och byta i vår igen. Vill ju köpa en fräschare cpu än Phenom II

Dock har min slöa inte haft problem i dom cpu intensiva spel jag kört (förutom BF 3 nu). Då menar jag att jag kört strategispel och liknande som kräver mycket cpu också.

Blev en i5:a för mig. Kan ju knappt vänta längre nu heller, då de bra spelen i denna galna höst redan börjat släppas. Så en i5 och 6870 får räcka ända tills det inte gör det. Vilket kanske är nu. Men då får det räcka tills jag får pengar till ännu ett 6870. :>

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Skrivet av inkui:

Kortar ner din text lite.. Hoppas du inte tar illa upp.
Mjo, du har rätt. Det är ni som är offtopic, däremot är er topic intressant och därför (i alla fall) jag följer tråden. ;>

För att vara OnTopic då, vad är det bästa att köpa nu?
Tänkte köpa en i5 2500k(!) eftersom Bulldozer floppade. Finns det moderkort som är framtidssäkra för Ivy Bridge?
Är det smartast, eller är ett moderkort som kan ha Piledriver(?) och en Phenom II X6:a smartast?

Snor tråden lite, fast det är ju relevanta frågor!

Tack på förhand,
Richard

I dagsläget skulle jag säga i5 2500K, då den presterar bra i spel överlag, bra trådade som dåligt trådade. Men en Phenom II x6 är inget dåligt val det heller, särskilt inte en med upplåst multipel som 1090T.

De flesta P67 och Z68 kort bör fungera för Ivy Bridge (det är ju upp till tillverkaren av kortet att släppa BIOS som stöder processorerna, rent tekniskt sett stöder alla P67 och z68 chipset Ivy Bridge).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Kortar ner din text lite.. Hoppas du inte tar illa upp.
Mjo, du har rätt. Det är ni som är offtopic, däremot är er topic intressant och därför (i alla fall) jag följer tråden. ;>

För att vara OnTopic då, vad är det bästa att köpa nu?
Tänkte köpa en i5 2500k(!) eftersom Bulldozer floppade. Finns det moderkort som är framtidssäkra för Ivy Bridge?
Är det smartast, eller är ett moderkort som kan ha Piledriver(?) och en Phenom II X6:a smartast?

Snor tråden lite, fast det är ju relevanta frågor!

Tack på förhand,
Richard

Jag tänkte precis så, jag kör många applikationer och funderade på om 4 snabba kärnor i 2500k verkligen klår 6 lite slöare kärnor i en 1090T. Jag kom fram till att jag föredrar fler kärnor, med möjlighet att skaffa Piledriver.

EDIT: I spel på lägre upplösning märker man skillnad på 2500K, men om skillnaden är kanske 150fps med x6 mot säg 200 med i5, så är ju bägge enormt mycket högre än vad man kan uppfatta normalt, och jag som kör 3 1080p skärmar (spelar dock bara på mittenskärmen pga skärm 3 sitter uppe till höger på väggen och är en TV vanligtvis, hehe) kommer ju inte märka av skillnaden iom att grafikkortet begränsar mer i spel.

Jag hoppas att AMD tills dess fått ordning på barnsjukdomar, tillverkningsprocess som begränsar hastigheter osv, plus fler anpassade program som t.ex. flash-motorn eller liknande som kan snabba upp flertalet program utan att de i sig behöver skrivas om.

Kort sagt Bulldozer är iaf en intressant ny plattform, men de har bara grunden, de behöver bygga på och justera hastigheter och storlekar på cache kanske innan den blir konkurrenskraftig.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

I dagsläget skulle jag säga i5 2500K, då den presterar bra i spel överlag, bra trådade som dåligt trådade. Men en Phenom II x6 är inget dåligt val det heller, särskilt inte en med upplåst multipel som 1090T.

De flesta P67 och Z68 kort bör fungera för Ivy Bridge (det är ju upp till tillverkaren av kortet att släppa BIOS som stöder processorerna, rent tekniskt sett stöder alla P67 och z68 chipset Ivy Bridge).

Blev ett ASUS P6z68-V kort. Såg ingen anledning till pro, eller deluxe varianten.. Det ska alltså klara av Ivy Bridge? Goda nyheter.. tack för det.
"Om frakten bara var en halv dag....." ljuva tanke..

Vad sitter du på?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Skrivet av inkui:

Blev ett ASUS P6z68-V kort. Såg ingen anledning till pro, eller deluxe varianten.. Det ska alltså klara av Ivy Bridge? Goda nyheter.. tack för det.
"Om frakten bara var en halv dag....." ljuva tanke..

Vad sitter du på?

Mina huvudburkar är i5 760@stock på ena och Phenom II x6 1055T@3,5GHz på andra. Jag har inte sett behov av att uppgradera någon av burkarna till Sandy Bridge, då båda burkarna levererar mer än tillräcklig prestanda för det jag använder dem till. Dessutom börjar det bli svårare att motivera uppgraderingen för frugan, då hon tycker att det finns bättre användning för pengarna när burkarna levererar så bra som de gör och man har två barn att investera pengar i......konstigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Aaha! Jo, de verkar ju duga så att säga... Fast å andra sidan kan väl inte en dator prestera "tillräckligt"?... Eller?

Haha, ja, det kan man ju förstå. Blir annat sen(?) när barnen börjar förstå tjusningen med datorer..!

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Skrivet av inkui:

Aaha! Jo, de verkar ju duga så att säga... Fast å andra sidan kan väl inte en dator prestera "tillräckligt"?... Eller?

Haha, ja, det kan man ju förstå. Blir annat sen(?) när barnen börjar förstå tjusningen med datorer..!

Dottern är redan datorvan vid fem års ålder, vid tre kunde hon logga ut min eller frugans användare, logga in sin egen, starta webbläsaren, öppna upp SVT's hemsida och surfa runt på Bolibompawebben. De lär sig snabbt de små liven :). Men det lär ta ett tag innan hon kommer vara den drivande kraften bakom uppgraderingarna......

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Alla tjatar om att det skall vara framtidssäkert?!? Tycker nog att vad det gäller just datorkomponenter så finns det inget som heter framtidssäkert... Utvecklingen går ju så pass snabbt att 2 år t.ex. är en livstid.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Dottern är redan datorvan vid fem års ålder, vid tre kunde hon logga ut min eller frugans användare, logga in sin egen, starta webbläsaren, öppna upp SVT's hemsida och surfa runt på Bolibompawebben. De lär sig snabbt de små liven :). Men det lär ta ett tag innan hon kommer vara den drivande kraften bakom uppgraderingarna......

Haha, ja det är galet! Flickvännen har en son som ÄLSKAR touchen på telefonen. Även han lär sig helt otroligt fort!
Äsch, när hon inser att det behovs hårdvara för att öppna Bolibompa fortare har ni (eller frugan!?) inget att säga till om!

Skrivet av JohnnyGreed:

Alla tjatar om att det skall vara framtidssäkert?!? Tycker nog att vad det gäller just datorkomponenter så finns det inget som heter framtidssäkert... Utvecklingen går ju så pass snabbt att 2 år t.ex. är en livstid.

Framtidssäkert i den mån att moderkortet klarar i alla fall nästa "generations" processor. Samt att de har USB 3.0 och SATA 6 (vilket redan börjar bli "gammalt") är väl det jag tänker mig som "framtidssäkert". Det är ju en defineringsfråga såklart..

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Hej alla glada datormänniskor!

tänkte posta en ny tråd om detta men ett inlägg här känns mer passande.

Har suttit och knåpat ihop ett datorpaket här hemma i 8k klassen, främst för gaming av alla typer av spel. Denna dator kommer blir mitt första bygge och min första ordentliga dator som jag kan spela vad jag vill på i princip.

8k för en dator är mycket pengar för mig, så jag har haft i åtanke att den ska vara "framtidssäker", dvs jag ska klara mig i 2-3 år utan att göra dyra uppgraderingar inom denna tid. Dessa tankebanor ihop med vad jag läst i denna tråd och läst på andra ställen har fått mig att bli väldigt kluven när det kommer till att välja processor och moderkort...

Jag har just nu valt en i5-2500k tsm med ett MSI P67A-GD55 REV B3 (baserat på recensioner på inet, som verkar kanon och min budget). Jag gjorde detta val främst för att jag har läst att i5an är väldigt överklocksvänlig(tur för jag är helt grön på överklockning), detta i kombination med denna magiska OC genie-funktion från moderkortet ger mig uppfattningen att jag kan trycka på den magiska knappen om 2 år och få en "ny processor" och därmed slippa bekymmra mig i 2 år till om jag ska uppgradera med en riktig ny processor ist eller inte.

Men varför skulle jag behöva uppgradera processorn till att börja med? behövs verkligen den vassa processorn för spel idag och om 3 år?

Dessa tankar får mig att snegla i AMD-lägret ist, närmare bestämt på 955, vars prislapp attraherar mycket mer än i5:ans. Kan jag inte lika gärna välja en 955 och ett MB för... säg 8-900 ist för intelkombinationen, och fortfarande klara mig precis lika bra i ca 3 år?

Jag vill helst ha AMD-kombon p.g.a priset och för att den helt enkelt verkar vara stark och stabil, men lurar jag mig själv om jag tänker att jag kommer "tjäna i längden" spelmässigt på att välja intel-kombon ist? spelar det i ärlighetens namn någon roll vilken kombination jag tar prestandamässigt?

väldigt långt inlägg, skrivet sent på kvällen, hoppas mitt problem och poäng kom fram.

Go kväll på er!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Hej alla glada datormänniskor!

tänkte posta en ny tråd om detta men ett inlägg här känns mer passande.

Har suttit och knåpat ihop ett datorpaket här hemma i 8k klassen, främst för gaming av alla typer av spel. Denna dator kommer blir mitt första bygge och min första ordentliga dator som jag kan spela vad jag vill på i princip.

8k för en dator är mycket pengar för mig, så jag har haft i åtanke att den ska vara "framtidssäker", dvs jag ska klara mig i 2-3 år utan att göra dyra uppgraderingar inom denna tid. Dessa tankebanor ihop med vad jag läst i denna tråd och läst på andra ställen har fått mig att bli väldigt kluven när det kommer till att välja processor och moderkort...

Jag har just nu valt en i5-2500k tsm med ett MSI P67A-GD55 REV B3 (baserat på recensioner på inet, som verkar kanon och min budget). Jag gjorde detta val främst för att jag har läst att i5an är väldigt överklocksvänlig(tur för jag är helt grön på överklockning), detta i kombination med denna magiska OC genie-funktion från moderkortet ger mig uppfattningen att jag kan trycka på den magiska knappen om 2 år och få en "ny processor" och därmed slippa bekymmra mig i 2 år till om jag ska uppgradera med en riktig ny processor ist eller inte.

Men varför skulle jag behöva uppgradera processorn till att börja med? behövs verkligen den vassa processorn för spel idag och om 3 år?

Dessa tankar får mig att snegla i AMD-lägret ist, närmare bestämt på 955, vars prislapp attraherar mycket mer än i5:ans. Kan jag inte lika gärna välja en 955 och ett MB för... säg 8-900 ist för intelkombinationen, och fortfarande klara mig precis lika bra i ca 3 år?

Jag vill helst ha AMD-kombon p.g.a priset och för att den helt enkelt verkar vara stark och stabil, men lurar jag mig själv om jag tänker att jag kommer "tjäna i längden" spelmässigt på att välja intel-kombon ist? spelar det i ärlighetens namn någon roll vilken kombination jag tar prestandamässigt?

väldigt långt inlägg, skrivet sent på kvällen, hoppas mitt problem och poäng kom fram.

Go kväll på er!

Sitter i samma dilemma. Ska (om det blir intel) köra på detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/808656/2011-08-31. Men tänk bort agget och kanske kylaren.

Amd å sin sida har bara sata 6 och inte marvel kontrollen.

Enligt mitt tycke är AMD´s moderkort bättre, men cpu:erna från intel bättre.

Men hört dom har fixat prestanda problemen med marvel kontrollen? Stämmer det?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sitter i samma dilemma. Ska (om det blir intel) köra på detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/808656/2011-08-31. Men tänk bort agget och kanske kylaren.

Amd å sin sida har bara sata 6 och inte marvel kontrollen.

Enligt mitt tycke är AMD´s moderkort bättre, men cpu:erna från intel bättre.

Men hört dom har fixat prestanda problemen med marvel kontrollen? Stämmer det?

...Vad är marvel kontrollen?... glömde nämna att jag satte mig in i detta träsk att bygga ihop mitt datorkit för 3 mån sen

Och dessutom, "intels processorer är bättre", för vad? allt? även spel? hur i spel? märkbart bättre FPS? har svårt att få på papper varför jag som gamer ska välja i5 ist för 955 =(

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

...Vad är marvel kontrollen?... glömde nämna att jag satte mig in i detta träsk att bygga ihop mitt datorkit för 3 mån sen

Och dessutom, "intels processorer är bättre", för vad? allt? även spel? hur i spel? märkbart bättre FPS? har svårt att få på papper varför jag som gamer ska välja i5 ist för 955 =(

Jaha:) marvel kontrollen sköter vissa sata portar på moderkortet till just intels cpu.

Intels procesor har bra all round prestanda. Medans Amd´s är bra spelprocessor, men sämre all round prestanda.

I spel som FPS märks det inte mycket skillnad mellan Intel och AMD. Men i Civilization V och andra cpu krävande spel kan det ha stor betydelse vilken cpu.

Men efter FX floppen vet jag inte om dom vågar sig på en ersättare till bulldozer (sen blir det ju inte så billigt att köpa en ny cpu om ett halvår t.ex).

Men min cpu har hållit i 3 år, trots den är slöare än Intels motsvarighet. Kan säga att konsoler har motverkat att spelen har blivit mer krävande (Men vem vet, ta inte de sista så trovärdigt, har ingen fakta på det).

Men mer än 4 kärnor behövs oftast inte häller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jaha:) marvel kontrollen sköter vissa sata portar på moderkortet till just intels cpu.

Intels procesor har bra all round prestanda. Medans Amd´s är bra spelprocessor, men sämre all round prestanda.

I spel som FPS märks det inte mycket skillnad mellan Intel och AMD. Men i Civilization V och andra cpu krävande spel kan det ha stor betydelse vilken cpu.

Men efter FX floppen vet jag inte om dom vågar sig på en ersättare till bulldozer (sen blir det ju inte så billigt att köpa en ny cpu om ett halvår t.ex).

Men min cpu har hållit i 3 år, trots den är slöare än Intels motsvarighet. Kan säga att konsoler har motverkat att spelen har blivit mer krävande (Men vem vet, ta inte de sista så trovärdigt, har ingen fakta på det).

Men mer än 4 kärnor behövs oftast inte häller.

I see Så det spelar egentligen inte SÅ stor roll vilken jag väljer då ur spelperspektiv, bara att intel är snäppet bättre ur framtidsperspektiv, dvs om 3 år kommer det märkas att 955 börjar svettas och inte i5an, som jag trodde först?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

I see Så det spelar egentligen inte SÅ stor roll vilken jag väljer då ur spelperspektiv, bara att intel är snäppet bättre ur framtidsperspektiv, dvs om 3 år kommer det märkas att 955 börjar svettas och inte i5an, som jag trodde först?

Kanske. Felet på min är för få kärnor och lågt IPC. Min skulle klara sig längre om det inte var för BF 3 (men får se ur cpu krävande slutprodukten är).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jag ska göra 2 paket för att verkligen ställa dem mot varandra, gimme a sec...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Okej, scenariot är såhär då; Jag köper ett av dessa två paket, jag spelar WoW, AION, Skyrim, Battlefield-1942/BC2/3, minecraft, kanske lite shogun, amnesia, lite racing m.m men i huvudsak FPS och MMO. Jag har datorn som den är i 2 år, märker jag att den börjar sacka i spel så köper jag ett till lika bra grafikkort (har PSU redo för det i båda paketen) och forts spela i 2 år till, kanske t.o.m överklockar processorn lite(hence the 212+) om det behövs. Under denna tidsperiod på 4 år, vilket paket kommer kunna hantera alla spelen bäst. dvs högst fps och bästa utseende i upplösningen 1920*1080?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/990037/intel-dator

http://www.inet.se/kundvagn/visa/994094/amd-dator

Edit: Märkte att minnena inte är likadana, men kör på 2 4GB corsairminnen som i intelpaketet i båda paketen. PSUn i amd-paketet ska enligt denna (http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1016833-570-sli-...) kommentar klara 570sli. Sedan processorn i AMD-paketet bytte jag till en 965 då den skulle vara snäppet bättre än 955 (och dem kostar ju typ lika mkt så)

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Okej, scenariot är såhär då; Jag köper ett av dessa två paket, jag spelar WoW, AION, Battlefield-1942/BC2/3, minecraft, kanske lite shogun, amnesia, lite racing m.m men i huvudsak FPS och MMO. Jag har datorn som den är i 2 år, märker jag att den börjar sacka i spel så köper jag ett till lika bra grafikkort (har PSU redo för det i båda paketen) och forts spela i 2 år till, kanske t.o.m överklockar processorn lite om det behövs. Under denna tidsperiod på 4 år, vilket paket kommer kunna hantera alla spelen bäst. dvs högst fps och bästa utseende i upplösningen 1920*1080?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/990037/intel-dator

http://www.inet.se/kundvagn/visa/994094/amd-dator

Edit: Märkte att minnena inte är likadana, men kör på 2 4GB corsairminnen som i intelpaketet i båda paketen. PSUn i amd-paketet ska enligt denna (http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1016833-570-sli-...) kommentar klara 570sli. Sedan processorn i AMD-paketet bytte jag till en 965 då den skulle vara snäppet bättre än 955 (och dem kostar ju typ lika mkt så)

Ett bättre moderkort till AMD paketet:) Men annars ser båda bra ut.

Svårt att säga. Men vad man har set hitils så är få spel optimerade för mer än 2 kärnor, finns dom som stödjer fler.

Sen vet jag inte hur BF 3 kommer bil (det mest cpu krävande för mig i alla fall). Om det kommer en trend att utnyttja cpu och gpu på bästa sätt eller inte (dåliga spel som portas till datorn brukar vara mer cpu krävande än gpu i många fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ett bättre moderkort till AMD paketet:) Men annars ser båda bra ut.

Svårt att säga. Men vad man har set hitils så är få spel optimerade för mer än 2 kärnor, finns dom som stödjer fler.

Sen vet jag inte hur BF 3 kommer bil (det mest cpu krävande för mig i alla fall). Om det kommer en trend att utnyttja cpu och gpu på bästa sätt eller inte (dåliga spel som portas till datorn brukar vara mer cpu krävande än gpu i många fall).

Så om spel (i det stora hela) inte nyttjar mer än 2 kärnor, borde dem inte vara så cpu-krävande då? dvs amd-processorn kommer funka just fine ett bra tag framöver, även för nya spel som BF3 och Skyrim? (att processorn funkar i spel för mig är att den inte sackar ner grafikkortet eller andra delar av datorn p.g.a att den inte hänger med)

Sen varför funkar inte det moderkortet? trodde det va ett bra val me tanke på alla positiva recensioner men du får gärna ge ett annat förslag om det finns bättre!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Så om spel (i det stora hela) inte nyttjar mer än 2 kärnor, borde dem inte vara så cpu-krävande då? dvs amd-processorn kommer funka just fine ett bra tag framöver, även för nya spel som BF3 och Skyrim? (att processorn funkar i spel för mig är att den inte sackar ner grafikkortet eller andra delar av datorn p.g.a att den inte hänger med)

Sen varför funkar inte det moderkortet? trodde det va ett bra val me tanke på alla positiva recensioner men du får gärna ge ett annat förslag om det finns bättre!

Nja det finns andra faktorer då. T.ex hur bra en cpu presterar per klockcykel och det orkar i5 mycket mer (hur mycket vet jag inte).

Sen så presterar AMD paketet är bättre på grund av grafikkortet (cpu:n ska inte flaska det grafikkortet alls, om det inte är ett väldigt dåligt gjort spel).

Det du länka till är bara AM3 inte plus.

Typ detta http://www.inet.se/artikel/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3 eller vill komma undan billigt http://www.inet.se/artikel/1902092/asrock-970-extreme4.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nja det finns andra faktorer då. T.ex hur bra en cpu presterar per klockcykel och det orkar i5 mycket mer (hur mycket vet jag inte).

Sen så presterar AMD paketet är bättre på grund av grafikkortet (cpu:n ska inte flaska det grafikkortet alls, om det inte är ett väldigt dåligt gjort spel).

Det du länka till är bara AM3 inte plus.

Typ detta http://www.inet.se/artikel/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3 eller vill komma undan billigt http://www.inet.se/artikel/1902092/asrock-970-extreme4.

Jo precis, AMD-paketet har ju sitt grafikkort att komma med mot INTELs processor, vem har mest i längden efter 4 år? AMD va, även om i5 processorn orkar mer så blir det utspelat av 570 sli mot sitt 560ti oc sli.

Trodde man bara behövde am3+ om man ska ha bulldozer, vilket inte verkar vara en sådan bra ide, men du får hemskt gärna upplysa mig ytterligare då jag är väldigt grön på detta

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Jo precis, AMD-paketet har ju sitt grafikkort att komma med mot INTELs processor, vem har mest i längden efter 4 år? AMD va, även om i5 processorn orkar mer så blir det utspelat av 570 sli mot sitt 560ti oc sli.

Trodde man bara behövde am3+ om man ska ha bulldozer, vilket inte verkar vara en sådan bra ide, men du får hemskt gärna upplysa mig ytterligare då jag är väldigt grön på detta

jo, men det finns just nya funktioner på just AM3+ därför är den bättre och den stödjer kanske nästa bulldozer, även om det inte spelar någon roll.

För när du behöver en ny cpu köper du ändå nytt moderkort:)

Men som många säger bättre grafikkort än cpu (sen vet man inte hur spelen blir).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Titta igenom bulldozer/fredagspanelen som swec släppte igår så säger de också att om det bara är spelprestanda man vill ha funkar en core2quad precis lika bra som en 990x. Sen hjälper ju processorn i andra saker med men vill man ha en _spel_dator för under 10k är det bättre att välja en phenomII x4 eller x6. Då har man råd med ett bättre grafikkort och med lite överklockning hänger phenomII med bra i andra program också. Även om de inte är riktigt lika vassa som sb så är det inga däliga processorer.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, men det finns just nya funktioner på just AM3+ därför är den bättre och den stödjer kanske nästa bulldozer, även om det inte spelar någon roll.

För när du behöver en ny cpu köper du ändå nytt moderkort:)

Men som många säger bättre grafikkort än cpu (sen vet man inte hur spelen blir).

Låter ju kanon. Tack så mkt för din hjälp me allt och infon

Får jag fråga lite mer och vara jobbig? hehe.

på asrock-kortet du länkade står det att minnen i 1600 mhz är stödda i O.C, vad menas med det? Overclock?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Titta igenom bulldozer/fredagspanelen som swec släppte igår så säger de också att om det bara är spelprestanda man vill ha funkar en core2quad precis lika bra som en 990x. Sen hjälper ju processorn i andra saker med men vill man ha en _spel_dator för under 10k är det bättre att välja en phenomII x4 eller x6. Då har man råd med ett bättre grafikkort och med lite överklockning hänger phenomII med bra i andra program också. Även om de inte är riktigt lika vassa som sb så är det inga däliga processorer.

Jo jag har sett den, och blev fundersam, kommer det resonemanget gälla även om ca 4 år? svårt att säga såklart men det finns ju en trend...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Låter ju kanon. Tack så mkt för din hjälp me allt och infon

Får jag fråga lite mer och vara jobbig? hehe.

på asrock-kortet du länkade står det att minnen i 1600 mhz är stödda i O.C, vad menas med det? Overclock?

Du får ställa upp minnena till 1600 mhz och tydligen är det överklock då:) Men vet inte varför faktiskt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

så.. man kan köpa minnen ur 1600 mhz-kategorin på inet och stoppa i och sen är det inge mer med det?

känner mig så trög som inte fattar, men detta område är inte lätt om man inte är insatt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jo jag har sett den, och blev fundersam, kommer det resonemanget gälla även om ca 4 år? svårt att säga såklart men det finns ju en trend...

core2quad funkar ju fortfarande till spel och den började säljas för fem och ett halvt år sen. PhenomII släpptes till am2+ december 2008. Am3 med stöd för ddr3 släpptes 2009 och phenomII x6 släpptes april 2010. Så om inte spel plötsligt börjar bli väldigt processorkrävande så kommer en phenomII fortfarande räcka gott 2015

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2