XFX Radeon HD 6950 2 GB GDDR5 - Samsung S23A750D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

XFX Radeon HD 6950 2 GB GDDR5 - Samsung S23A750D

Hej.

Jag har nyligen införskaffat en ny dator och beställt en ny skärm.

Skärmen jag köpte var en Samsung Syncmaster S23A750D och den har 2 st sätt att ansluta till en extern enhet som dator/ps3 etc. Det är HDMI och Display port, vad jag fått veta så medföljer det en DP - Kabel.

Men här kommer mitt problem, i min dator sitter ett XFX Radeon HD 6950 2 GB GDDR5 den har 2 st DVI portar och 1 st HDMI och 2 st MINIDISPLAY som jag kan förstå det men ingen vanlig display port, vad är då det bästa anslutning sättet för mig till en dator? Jag har kollat runt och hittar ingen minidisplay till displayports adapter. Och vill helst inte använda hdmi för av min erfarenhet av min förra skärm en LG E2260V-PN så valde jag att koppla den först till HDMI och det blev verkligen jätte dålig bild samt att den inte blev fullt uppskalad (testade ändra alla inställningar) och så bytte jag till DVI då blev det kanon bra bild på 1080p.

Sen är ju också frågan, varför i tusan väljer man att lägga till 2 st minidisplay portar på ett sådant bra grafikkort? Jag trodde minidisplay endast använde till mac etc.

Har ni någon lösning på mitt problem?
Tack på förhand

/ts85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002

Varför inte använda HDMI hela vägen då?
Förstår att du är tveksam med tanke på tidigare efarenhet med LG-skärmen men kan likväl har varit något annat som spökat. Det du beskriver låter nämligen inte korrekt med hur det ska fungera.

Här kan du annars beställer Minidisplay -> Display-kabel - http://www.kullander.se/product.php?productid=20276&cat=377&p...

Annars borde DVI -> Display-adapter fungera minst lika bra.

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Nej jag får nog testa HDMI när skärmen har anländigt..bara hoppas det blir bättre på denna skärm då för jo jag håller med det ska ju inte vara några större skillnader på hdmi och dvi i kabelväg egentligen, väldigt konstigt det där. Men tack iaf för hjälpen!

/ts85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Dec 2006

Jag lånar tråden och frågar om någon vet hur jag kan få tag i denna konverter (mini dp - dp) från någon fysisk butik, helst de som även finns utanför sthlm... Jag bor i Sollentuna och kan även plocka upp en begagnad om någon har en...

Tack på förhand!
Mvh Henrik

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤