Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Ena ram-minnet svarar inte

Ja, som titeln lyder så har jag märkt att ett av mina ram-minnen inte svarar.
Det är fyra minnen på 512mb styck, och nyligen insåg jag att ett utav dem inte kommer upp när jag kollar i enhetshanteraren.

Någon som vet vad detta kan bero på? Och om det kan gå att lösa?
Värt att tillägga är att det är exrtemt dammigt i datorn, den har aldrig gjorts rent inuti.

Jag har inte vågat känna på det heller om det kan vara så att den inte sitter i ordentligt kanske?
Är inte helt hundra på det med statisk elektricitet och så vidare, om dom kan ta skada på något sätt.
Jag har inte esd-armband, vad det är dom heter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2011

Det räcker om du har något av metal som leder ström på kroppen (runt finger eller arm vart som helst som har kontakt med huden) o är fäst vid datorn så har du ett hemmagjort ESD-armband:p.

Om man gör 32-bits operativ system så kommer datorn att säga att den har typ 3,12GB ram (kan variera) , om du har 64-bit så borde det visa 4GB, men antingen är det A1 B1 A2 B2 eller A1 A2 B1 B2 i ram-kortplatserna, så att om det sitter 4 i så borde han känna igen alla, om han inte använder 1 ram minne på 512mb så borde han tappa det andra också, med det gör han tydligen inte... så jag skulle tänka mig att du gör rent datorn, hoppas att det funkar. Kan också vara så att minnes "cellerna" har blivit trasiga på ett av ram-minneskortet

If I Only Could See

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmköping
Registrerad
Feb 2002

1. rengöra datorn
2. prova minnena ett och ett och kolla om alla fungerar.
3. prova alla 4 minnes slotar en i taget (för att se om någon av dessa inte fungerar.

Det har troligen inte ett dugg med OS:et att göra då det bara handlar om 2Gb.

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze