Problem med sapphire HD5770

Permalänk

Problem med sapphire HD5770

Hej!

Har nyss bytt kylningen på mitt grafikkort (Sapphire HD 5770) och när jag startar upp datorn så får jag frma moderkortinfon, sen kommer jag inte längre och det lyser en diod på grafikkortet (D4000). Jag googlade runt och fick fram att D4000 var overheat protection, men jag kan inte förstå varför den lyser när kortet fungerade felfritt innan kylarbyte, och den lär ju knappast bli så varm att den förstörs på 10 sekunder..

Vad kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

Felmonterad fläkt ? glömt elsladden till fläkten?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk

Jag är inte helt blåst, även om jag kunde önska att det var orsaken

Fläkten är såvitt jag vet korrekt monterad, och den snurrar som den ska. I övrigt så ska det väl inte spela någon roll hurvida fläkten är igång eller inte, datorn ska fortfarande starta.

Permalänk
Medlem

Vad har du monterar för kylare?
kan ev bero på att du tagit bort kabeln till original fläkten o då tror grafikkortet att det inte sitter någon fläkt och går ner i skydds läge = overheat protection

Permalänk

Jag provade sätta in originalkylarens sladd i kontakten på grafikkortet medan jag hade den nya kylningen direkt till nätaggregatet, men blev samma resultat. Kan jag ha lyckats peta på nån komponent kanske?

Permalänk
Avstängd

Eller så blir den helt enkelt för varm. Det tar inte många sekunder innan den överhettas om kylflänsen inte sitter ordentligt.

Visa signatur

lolclockers