Permalänk
Medlem

Nätagg...

Ja, det är så att jag att jag stack iväg till Elgiganten och köpte mig ett nytt nätaggregat (AXP 630 W). Jag satt in det och det funkade prima, ända tills jag insåg att mitt problem fortfarande uppstod vid olika tillfällen...

Innan så köpte jag mig ett nytt grafikkort (Gigabyte Radeon HD6870 1024MB OC Windforce).
Mitt originala nätagg samt det jag har isatt nu verkar inte vara tillräckligt kraftigt för det kortet. Problemet är att när jag spelar vissa spel som t.ex. F.3.A.R, GTA IV, BC2 osv så blir skärmen svart och det blinkar en text i högra hörnet där det står "digital / analog" och jag får lov att trycka på knappen. Men det har ändå skett en förbättring med det nätagg jag har nu, jag kan t.ex. spela hl2-spel, Just Cause 2 och killing floor osv. vilket jag inte kunde med mitt originala nätaggregat (nånting-nånting 300 W osv)

Jag vet att jag gjorde ett misstag att gå till Elgiganten och bara ta första "bästa", men jag var så ivrig att skaffa ett nytt då så det blev så. En annan anledning är att jag inte har tillgång till att handla över internet då jag inte är 18 år än (farsan delar inte ut kort hit och dit heller ). Men nu har jag lärt mig läxan och det kommer inte ske igen.

Så visst borde det vara nätaggregatet det är fel på? Med tanke på att det faktiskt skedde en förbättring.

Skulle vara gött med några tips på nätaggregat som mitt grafikkort uppskattar. Gärna från Inet då de har väldigt trevliga leveranstider och support. Helst under 800:- men jag kan väl lägga till någon hundring om det verkligen behövs, fast det tror jag inte.

Permalänk

Jag tror inte AXP brukar få några lovord på Swec. men jag kan ha fel!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

kolla dina minnen i memtest och kontrollera temperatur på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har läst lite om AXP nu i efterhand både här på forumet och på andra sidor. Och det är inte precis beröm AXP har fått. :/

Permalänk

Ett agg med 500w eller mer med 80+ certifiering räcker för ett 6970 i ett system. Du klarar dig med lägre watt tal, men då belastas nätagget hårdare.

Exempel:
http://www.inet.se/artikel/6909618/corsair-cx-500w-v2-80 (80+ Standard certifierat, billigt)
http://www.inet.se/artikel/6909594/fsp-aurum-500w-80-gold (80+ Guld certifierat, lite över budget)

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte handla med kortet på nätet, bara beställa till posten och betala där enna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

säger som talaren innan.. POSTFÖRSKOTT, dvs du kan beställa på nätet..sen kommer prylen till ditt utlämingsställe..kan vara en mack/mataffär osv..vet inte vad som är ditt..du får ett sms tex med ett nummer du uppger i affären när du hämtar paketet, sen betalar du där helt enkelt med dina pengar om du inte har kort.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

AXP 630 är väl ingen höjdare, men nog borde det klara dra runt ett 6870!
Har du kopplat alla sladdar ordentligt?
Får burken vettig ventilation? (vad har du för temps?)

Det här felet du får med svartskärm, händer det direkt, eller efter du spelat en stund? (isåfall, ungefär hur länge?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Axp brukar funka bra till budget grafikkort sen byter man grafikkort och då börjar allt krångel har sett mängder av trådar här bland annat om det!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

XFX Core Edition 550 eller 650W. Bra kvalitet, bra pris på t.ex. CDON (som har fraktfritt över 600kr)

709kr inkl frakt blir det just nu för ett 650W på CDON (som är billigast enligt prisjakt)

XFX Core Edition P1-650S-NLB9 650W
- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734270

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

AXP är ingen höjdare, men borde kunna driva din dator.

Som sagts i tidigare poster:

Kör memtest.
Kontrollera att alla kontakter på moderkort, grafikkort etc sitter ordentligt.
kontrollera att grafikkortet sitter bra!

Vad hade du för grafikkort innan?

Har du rensat de gamla grafikdrivrutinerna och installerat nya?

Lite mer info om din rigg...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tack för alla hjälpsamma svar och även frågor.
Min dator: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01809748... Förutom grafikkort och nätagg.
Fläkten gick sönder på det originala grafikkortet och jag fick ett nytt (Geeforce GT 9800) och bytte sedan det mot det jag har nu.

Alla kontakter verkar sitta bra, dock så är inte DVD-läsaren inkopplad pga. att nätaggets ena SATA-kabel var för kort. Jag försökte dra en turkmeck och klippa av kablar från mitt gamla nätagg och koppla vidare, men det ville inte fungera. Men det borde inte spela någon roll? grafikkortet satt också bra, lyfte ur och satt in det igen så det klickade till.

De gamla drivrutinerna rensade jag för länge sedan, och installerade sedan de jag skulle ha via hemsidan.

Jag ska försöka köra ett memtest senare men jag har inte tid just nu.

temperaturen ligger på cirka 40-45 C i idle, och Max 75 C i load enligt AMDs Graphics Overdrive i AMD VISION Engine Control Center. Antar att det är rätt bra?

Saken är den att jag kunde spela de här spelen med mitt gamla grafikkort och nätagg, dock med mer fps drop osv. Det varierar också hur lång tid det tar innan skärmen blir svart, kan vara mellan 10 min och 2 h.

Kan tillägga att jag även har formaterat datorn för ungefär en månad sen. Problemet kvarstod efter det också.

Permalänk

Ajaj. Jag hade problem med en "värsting hp dator" back in the old days. Ganska förvånad blir jag när jag ser att jag betalade runt 25k för den och den var inte värd mer än 10k.

Problemet med den var att den frös i spel. Teknikerna visste inte vad felet var.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||